Profiel nr. 100891
15/01/2020 Geplaatst
Gevestigd in
Gelderland
Branche
Detailhandel Food
Soort bedrijf
Slijterij
Rechtsvorm
Eenmanszaak
Transactievorm
Activa / passiva transactie
Levensfase onderneming
Aantal medewerkers (in FTE)
< 5
Type koper
MBI kandidaat
Omzet indicatie
€ 100.000 - € 250.000
Indicatie overnamebedrag
€ 0 - € 100.000
Resultaat voor belasting
€ 0 - € 100.000
De onderneming opende haar deuren in augustus 2014. De wereld van het speciaal bier was al aan het veranderen maar stond nog in de kinderschoenen; Nijmegen telde twee brouwerijen, een paar speciaal bier cafés en wat slijterijen met een groter dan gemiddeld bierassortiment. Een echte bierwinkel was er niet.
Vanaf 2015 zijn we de drie pijlers onder de onderneming gaan uitbouwen; de winkel, de horecaleverancier en de verzorger van proeverijen. De winkel werd meer en meer ontdekt door mensen op zoek naar een cadeau én de 'beergeeks' bleven komen. Restaurants konden voortaan bij ons terecht voor advies over bier/spijscombinaties en invulling van de bierkaart en cafés maakten graag gebruik van het uitgebreide assortiment.
Er is een samenwerking ontstaan met poppodium Doornroosje waarbij tijdens metal festivals de foyerbar omgetoverd wordt tot 'Speciaal bier Bar'. Hier kunnen mensen kiezen uit een selectie bieren aangepast op de muziek en uitstraling van de bands die die dag spelen: naast bier/spijscombinaties verzorgen we tegenwoordig dus ook bier/muziekcombinaties! Daarnaast was dit jaar de Ruïnebar op het Valkhof Festival tijdens de Vierdaagse feesten een speciaalbier bar, met overdonderend succes.
Ondanks alle nevenactiviteiten is de onderneming eerst en vooral een winkel waar particulieren hun biertjes voor eigen consumptie of cadeau pakketjes komen halen. Deze markt is nog lang niet verzadigd. Hetzelfde geldt voor de markt voor bierproeverijen. Tot nu toe geven we vooral proeverijen op aanvraag maar met een meer actieve acquisitie valt hier zeker nog veel meer uit te halen. Sterker: waarschijnlijk zou het bedrijf alleen op proeverijen kunnen lopen. Er zijn een aantal anderen die proeverijen aanbieden maar tegelijkertijd zijn er ook heel veel mensen die van het bestaan niet afweten. Hier valt nog veel te winnen.
Met een actievere verkoop zou de groothandel tak absoluut een groeispurt door kunnen maken. Hiervoor is echter wel meer aandacht en meer ruimte nodig, dit is een keuze. Voor wat betreft de aanwezigheid op festivals is er ook flinke groei mogelijk, mits daar de tijd voor genomen wordt. Regelmatig wijzen we op dit moment verzoeken af maar met een andere organisatiestructuur en meer personeel zou dit niet nodig hoeven zijn. Net als bierbrouwerijen komen bierfestivals op als paddenstoelen uit de grond en vinden ze het hele jaar door plaats.
Wij onderscheiden ons door veel sterker te zijn dan anderen op het gebied van cadeau pakketten. Onze locatie in het centrum van de stad helpt ook zeker mee. Eigenlijk geldt hetzelfde onderscheid voor de overige slijteren met daarbovenop ons specialisme en de mogelijkheid om echt exclusieve bieren te verkrijgen.
Wij zijn in staat elke klant individueel van advies te voorzien. Onze kennis van onze klanten en ons bier en ons enthousiasme voor het vakgebied kunnen eenvoudigweg niet door onze concurrenten geëvenaard worden. Bovendien zijn wij hen altijd een stapje voor als het om nieuwe biertrends aangaat en kunnen wij bieren aanbieden van brouwerijen die te klein zijn om zaken te doen met grote partijen.
De markt voor speciaal bier maakt de laatste jaren een enorme groei door (bron: www.nederlandsebrouwers.nl). Waar de totale biermarkt al tijden stabiel is groeit het niet-pils gedeelte als kool (zie infographic in de bijlage). Deels is dit onderdeel van een meer algemene trend waarin mensen meer en meer op zoek zijn naar 'echte' producten, die niet door een multinational zijn gemaakt maar door kleine ondernemingen met een sterke regionale inbedding. Deels is het ook een terugkeer naar een in de ons omringende landen normale situatie waarin elke stad of regio een aantal brouwerijen huisvest, in plaats van de typisch Nederlandse consolidatie van ongeveer acht grote brouwerijen die de markt domineren. Sterker: juist door de achterstand die Nederland had ten opzichte van vooral België en Duitsland is het nu een van de meest dynamische en spannende bierlanden ter wereld, omdat onze brouwers iets in te halen en te bewijzen hebben.
De eigenaar wil het bedrijf verkopen om zich te meer te kunnen richten op andere prioriteiten.
De onderneming is gelegen in de Bloemerstraat in het centrum van Nijmegen. Deze dynamische straat ligt net buiten het voetgangersgebied waardoor de winkel de hele dag goed bereikbaar is voor leveranciers met hun busjes en vrachtwagens en klanten die met de auto komen. Op 50m van de winkel is een laad/los plek. Een voor- én nadeel is dat er 80 bussen per uur voorbij komen. Nadeel is dat het voor wat onrust zorgt, voordeel is de gratis exposure van de winkel richting de passagiers.
De Bloemerstraat krijgt momenteel veel aandacht van de gemeente. Als onderdeel van het Ringstratenproject is de straatbedekking (stoep en weg) niet lang geleden vernieuwd en momenteel ligt de nadruk op vergroening. Het voormalig Intersportgebouw (een doorn in het oog van iedere Nijmegenaar) wordt dit jaar gesloopt en daarvoor in de plaats komt er een Albert Heijn mandjesmarkt (zoals de vestiging op de Van Schevichavenstraat) en zorgwoningen. Bij de invulling van lege panden is de gemeente actief op zoek naar leuke, frisse zaken. Zo zijn de afgelopen jaren Lebowski wijn bar, Flowink tattoostudio en Bhalu lunchcafé/yogastudio erbij gekomen en wordt de Bloemerstraat vanaf Plein 1944 richting het Quackplein steeds leuker.
Het pand zelf heeft een winkeloppervlakte van ongeveer 50 vierkante meter en eenzelfde oppervlakte aan kelderruimte. In die kelder is er, behalve heel veel opslagruimte, plek voor een kantoortje en er is een aparte ruimte voor de c.v. ketel. Tevens is er een toilet en een klein keukenblokje aanwezig. Vanaf de straat gezien heeft de winkel een open uitstraling (ondanks de luifel) doordat de hele gevel van glas is. Het pand wordt gehuurd en het huidige huurcontract loopt af op 22 mei 2020, maar de intentie is dat het gewoon voortgezet wordt onder een nieuwe huurder.
We zijn op zoek naar een enthousiaste ondernemer met liefde voor bier die dit prachtige bedrijf voort wil zetten en zo ook in de toekomst Nijmegen van de prachtigste bieren en proeverijen gaat voorzien!