Profile number 100891
15/01/2020 Date added
Located in
Gelderland
Sector
Retail food
Type of company
Liquor store
Legal entity
One - man business
Type of transaction
Assets / liabilities
Life phase enterprise
Employees in FTE
< 5
Type of buyer
MBI candidate
Turnover last financial year
€ 100.000 - € 250.000
Asking price
€ 0 - € 100.000
Earnings before taxes
€ 0 - € 100.000
De Bierhoeder opende haar deuren in augustus 2014. De wereld van het speciaalbier was al aan het veranderen maar stond nog in de kinderschoenen; Nijmegen telde twee brouwerijen, een paar speciaalbiercafés en wat slijterijen met een groter dan gemiddeld bierassortiment. Een echte bierwinkel was er niet: aldus De Bierhoeder.
Vanaf 2015 zijn we de drie pijlers onder De Bierhoeder gaan uitbouwen; de winkel, de horecaleverancier en de verzorger van proeverijen. De winkel werd meer en meer ontdekt door mensen op zoek naar een cadeau én de 'beergeeks' bleven komen. Restaurants konden voortaan bij ons terecht voor advies over bier/spijscombinaties en invulling van de bierkaart en cafés maakten graag gebruik van het uitgebreide assortiment van De Bierhoeder.
Er is een samenwerking ontstaan met poppodium Doornroosje waarbij tijdens metalfestivals de foyerbar omgetoverd wordt tot 'Bierhoeder Bar'. Hier kunnen mensen kiezen uit een selectie bieren aangepast op de muziek en ui
Ondanks alle nevenactiviteiten is De Bierhoeder eerst en vooral een winkel waar particulieren hun biertjes voor eigen consumptie of cadaupakketjes komen halen. Deze markt is nog lang niet verzadigd. Hetzelfde geldt voor de markt voor bierproeverijen. Tot nu toe geven we vooral proeverijen op aanvraag maar met een meer actieve aquisitie valt hier zeker nog veel meer uit te halen. Sterker: waarschijnlijk zou het bedrijf alleen op proeverijen kunnen lopen. Er zijn een aantal anderen die proeverijen aanbieden maar tegelijkertijd zijn er ook heel veel mensen die van het bestaan niet afweten.
Met een actievere verkoop zou de groothandeltak absoluut een groeispurt door kunnen maken. Hiervoor is echter wel meer aandacht en meer ruimte nodig, dit is een keuze. Voor wat betreft de aanwezigheid op festivals is er ook flinke groei mogelijk, mits daar de tijd voor genomen wordt. Regelmatig wijzen we op dit moment verzoeken af maar met een andere organisatiestructuur en meer personeel zou
Wij bestaan het langst in Nijmegen en hebben inmiddels een goede naam opgebouwd. Het is soms lastig om ons te onderscheiden van anderen aangezien zij ons concept min of meer gekopieerd hebben, maar toch zijn er ook wel verschillen aan te wijzen voor wat betreft assortiment en uitstraling. Wij vertrouwen op onze bekendheid en goede naam hebben.
Wij onderscheiden ons door veel sterker te zijn dan anderen op het gebied van cadeaupakketten. Onze locatie in het centrum van de stad helpt ook zeker mee. Eigenlijk geldt hetzelfde onderscheid voor de overige slijteren met daarbovenop ons specialisme en de mogelijkheid om echt exclusieve bieren te verkrijgen.
Wij zijn in staat elke klant individueel van advies te voorzien. Onze kennis van onze klanten en ons bier en ons enthousiasme voor het vakgebied kunnen eenvoudigweg niet door onze concurrenten geëvenaard worden. Bovendien zijn wij hen altijd een stapje voor als het om nieuwe biertrends aangaat en kunnen wij bieren aanbie
De markt voor speciaalbier maakt de laatste jaren een enorme groei door (bron: www.nederlandsebrouwers.nl). Waar de totale biermarkt al tijden stabiel is groeit het niet-pils gedeelte als kool (zie infographic in de bijlage). Deels is dit onderdeel van een meer algemene trend waarin mensen meer en meer op zoek zijn naar 'echte' producten, die niet door een multinational zijn gemaakt maar door kleine ondernemingen met een sterke regionale inbedding. Deels is het ook een terugkeer naar een in de ons omringende landen normale situatie waarin elke stad of regio een aantal brouwerijen huisvest, in plaats van de typisch Nederlandse consolidatie van ongeveer acht grote brouwerijen die de markt domineren. Sterker: juist door de achterstand die Nederland had ten opzichte van vooral België en Duitsland is het nu een van de meest dynamische en spannende bierlanden ter wereld, omdat onze brouwers iets in te halen en te bewijzen hebben.