Schrijf je in voor de nieuwbrief
Wil je op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod? Schrijf je gratis en ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met nieuwste profielen.
Hoe bereid je jouw onderneming zo goed mogelijk voor op de verkoop?
Ben je er aan toe om je bedrijf te verkopen? Bedenk je dan dat je niet alleen als ondernemer verkoop klaar moet zijn maar zeker ook de onderneming zelf. Dus naast de mentale voorbereiding van jou zelf is het ook belangrijk dat de “harde” kant van de onderneming er goed op staat.
Als de bedrijfsgrootte het toelaat is het verstandig dat je onderneming niet té veel afhankelijk is van jou als persoon. Daarom is het van belang dat anderen in het bedrijf zelfstandig kunnen werken én belangrijke beslissingen kunnen nemen. Je persoonlijke stijl van leidinggeven dient dan ook níet te diep in de organisatie gesleten te zijn. Ook is het bij de bedrijfsoverdracht van belang om te waken voor conflicten én verschillende managementvisies tussen nieuwe- en oude managers.
Kijkend naar het fiscale aspect kan het interessant zijn om de inkomensbelastingrechtsvorm om te zetten. Dit betekent dat een eenmanszaak of vennootschap onder firma omgezet wordt in een besloten vennootschap (werkmaatschappij). Als je hiernaast nog een éxtra besloten vennootschap (holding) opricht, kan je bij de bedrijfsverkoop van de onderneming de verkoopwinst doorsluizen naar de holding. Op deze wijze hoef je niet af te rekenen met de Belastingdienst. Echter, dit eist wel dat deze constructie minimaal drie jaar van kracht is.
Inkomensbronnen na verkoop
Voordat je een onderneming daadwerkelijk verkoopt, stel je vast hoeveel inkomen je later nodig hebt. Schakel een bedrijfsovernamespecialist in om de verschillende inkomstenbronnen in kaart te brengen. Onderstaand zijn diverse mogelijkheden weergegeven.
Met onze waarderingstool kan je bepalen of je op basis van de huidige en toekomstige cijfers, nu al kan stoppen met werken en dan een gewenst inkomen overhoudt.
Bij het overlijden of arbeidsongeschikt raken van de directeur- eigenaar kan een onderneming plots in de alarmfase terechtkomen. Als je dit (vooraf) niet goed hebt geregeld kan de onderneming namelijk stuurloos worden. Onrust onder medewerkers, familie, klanten, leveranciers én banken ontstaat. En fiscale claims lopen onnodig hoog op waardoor (te) veel kosten worden gemaakt om het bedrijf draaiende te houden. Het is daarom verstandig tijdig zaken goed voor te bereiden en vast te leggen.
De onderneming kent zijn oorsprong al van voor de Tweede Wereldoorlog. De huidige ondernemer, 3e generatie, heeft geen opvolging. Het bedrijf is gesitueerd in hartje centrum, mooie winkelstraat in een middelgrote gemeente met ca 40 duizend inwoners. Naast trouwe klanten, weet dus het winkelend publiek deze speciaalzaak te vinden.
De onderneming Logistieke dienstverlener met 25 jaar ervaring in transport, opslag en e-fulfilment. Bedient nationale en internationale klanten vanuit een goed uitgerust warehouse in de Randstad. De dienstverlener ontzorgt conform het one stop shop principe nationale en internationale bedrijven die kiezen voor een gehele of gedeeltelijke uitbesteding van hun logistieke en transport behoeften. Sterk in maatwerk en flexibiliteit, met bewezen toegevoegde waarde voor klanten in uiteenlopende sectoren.
Kernactiviteiten & marktpositie De ene dochteronderneming is een snelgroeiende specialist in keuring, inspectie en reparatie van arbeidsmiddelen en industriële installaties volgens wettelijke normen. De andere dochteronderneming is een jong en wendbaar werving- & selectiebureau, gespecialiseerd in omgevingsrecht en juridische professionals voor overheidsklanten.
Wij zijn een landelijk actief bedrijfskundig adviesbureau voor de middenmarkt van het MKB. Ondernemerschap binnen een sterk samenwerkingsverband met >50 partners. Partners gaan zelfstandig (of in een wisselende samenstelling van partners naar keuze) aan de slag als adviseur op het gebied van strategie, overname en financiering. Ook na ruim 40 jaar blijven we een reeds beproefde werkwijze actief doorontwikkelen, waarmee we de ondernemer en onderneming met onze actuele kennis helpen met succesvol ondernemen. Er wordt gewerkt vanuit 9 regio’s met ieder een regiokantoor in Nederland. Kennis wordt verspreid onder andere via landelijke expertiseteams.
De onderneming is een gevestigde speler op het gebied van schilderwerk, glaswerk en wandafwerking, actief voor particuliere en zakelijke klanten.
In de verkoop dit karakteristieke en uitstekend onderhouden hotel-restaurant op een centrale locatie in Zeeland. De onderneming beschikt over circa tien sfeervolle kamers en een gezellige restaurant-/ontbijtruimte en staat bekend om haar gastvrijheid, verzorgde uitstraling en uitstekende klantbeoordelingen. Zowel de exploitatie als het bijbehorende vastgoed zijn onderdeel van de transactie. Het pand is eigendom en verkeert in goede staat van onderhoud. Door de combinatie van logies en horeca is sprake van een solide en evenwichtige omzetstroom, met zowel toeristische als zakelijke gasten. De onderneming is volledig operationeel en instapklaar. Er is personeel aanwezig en de bedrijfsvoering is gestroomlijnd. De huidige eigenaren hebben het hotel jarenlang met zorg en aandacht gerund en willen het bedrijf nu overdragen wegens hun aanstaande pensionering.