Schrijf je in voor de nieuwbrief
Wil je op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod? Schrijf je gratis en ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met nieuwste profielen.
Hoe bereid je jouw onderneming zo goed mogelijk voor op de verkoop?
Ben je er aan toe om je bedrijf te verkopen? Bedenk je dan dat je niet alleen als ondernemer verkoop klaar moet zijn maar zeker ook de onderneming zelf. Dus naast de mentale voorbereiding van jou zelf is het ook belangrijk dat de “harde” kant van de onderneming er goed op staat.
Als de bedrijfsgrootte het toelaat is het verstandig dat je onderneming niet té veel afhankelijk is van jou als persoon. Daarom is het van belang dat anderen in het bedrijf zelfstandig kunnen werken én belangrijke beslissingen kunnen nemen. Je persoonlijke stijl van leidinggeven dient dan ook níet te diep in de organisatie gesleten te zijn. Ook is het bij de bedrijfsoverdracht van belang om te waken voor conflicten én verschillende managementvisies tussen nieuwe- en oude managers.
Kijkend naar het fiscale aspect kan het interessant zijn om de inkomensbelastingrechtsvorm om te zetten. Dit betekent dat een eenmanszaak of vennootschap onder firma omgezet wordt in een besloten vennootschap (werkmaatschappij). Als je hiernaast nog een éxtra besloten vennootschap (holding) opricht, kan je bij de bedrijfsverkoop van de onderneming de verkoopwinst doorsluizen naar de holding. Op deze wijze hoef je niet af te rekenen met de Belastingdienst. Echter, dit eist wel dat deze constructie minimaal drie jaar van kracht is.
Inkomensbronnen na verkoop
Voordat je een onderneming daadwerkelijk verkoopt, stel je vast hoeveel inkomen je later nodig hebt. Schakel een bedrijfsovernamespecialist in om de verschillende inkomstenbronnen in kaart te brengen. Onderstaand zijn diverse mogelijkheden weergegeven.
Met onze waarderingstool kan je bepalen of je op basis van de huidige en toekomstige cijfers, nu al kan stoppen met werken en dan een gewenst inkomen overhoudt.
Bij het overlijden of arbeidsongeschikt raken van de directeur- eigenaar kan een onderneming plots in de alarmfase terechtkomen. Als je dit (vooraf) niet goed hebt geregeld kan de onderneming namelijk stuurloos worden. Onrust onder medewerkers, familie, klanten, leveranciers én banken ontstaat. En fiscale claims lopen onnodig hoog op waardoor (te) veel kosten worden gemaakt om het bedrijf draaiende te houden. Het is daarom verstandig tijdig zaken goed voor te bereiden en vast te leggen.
Ter overname: Specialistische leverancier van fietsen. Niche segment. Nederlands. Start up en doorgroeiend. Online kanaal. Locatie onafhankelijk. Geen personeel. Geschikt voor een koper die zowel e-commerce beheerst als daadwerkelijke omgang en interactie met klanten. Koper dient zelf aantoonbaar over financiële middelen te beschikken en zelf voor een vervangende bedrijfslocatie te zorgen. Ook geschikt als uitbreiding op een bestaande fietsenzaak.
Beschrijving: De B2B software-onderneming heeft een operating system (OS) gebouwd voor de personenvervoerssector. Het levert één infrastructuurlaag (infra + data + loyalty) die bezetting, energie en inkomsten aanstuurt voor haar gebruikers (individuele chauffeurs, bedrijven die zich richten op gecontracteerd vervoer, verzekeraars, leasebedrijven). De onderneming levert een software-gedreven laag die professionele chauffeurs en exploitanten verbindt met EV-toegang, laadinfrastructuur en relevante financiële/operationele tooling via partners. De applicatie verlaagt de instapdrempel (toegang, verzekering, financiering) en verhoogt voorspelbaarheid en marge per chauffeur (planning, pricing, retentie). Chauffeurs hebben door het platform eenvoudig toegang tot een volledig elektrische vloot, hetgeen een huidig probleem is voor chauffeurs. Daarnaast ondersteunt het hen o.a. met een slim profit-sharing mode, waardoor de inkomsten voor de chauffeurs hoger en beter voorspelbaar zijn. De huidige maandelijkse omzet bedraagt +/- EUR 35.000.
Dit architectenbureau is een gevestigde naam in Zuid-Oost Brabant, met daarbij vaste voet aan de grond in de Brainport regio.
Het bedrijf is gespecialiseerd in bevestigingsartikelen voor de elektrotechnische markt en levert een divers pakket aan materialen voor o.a. installateurs en bouwers van schakelkasten. Door de kwaliteit van zowel de producten alsook de service heeft dit bedrijf een zeer langdurig relatie opgebouwd met haar klanten. De orders komen voornamelijk uit de Benelux, waarbij de Nederlandse markt het sterkst is vertegenwoordigd. De verkoop vindt plaats via diverse kanalen. Het bedrijf is gevestigd in een zeer modern kantoorpand met magazijn in het westen van Nederland. Er is veel ruimte voor uitbreiding aanwezig. De algemene leiding is in handen van de eigenaar. Verder zijn er drie medewerkers die allround inzetbaar zijn.
De studio in Barneveld is gestart in april 2017. Eind 2017 bestond het klantenbestand al uit ruim 200 leden. In 2019 heeft de eigenaar een bestaande studio in Amersfoort CS overgenomen van toenmalige franchiseondernemer. Vanaf begin 2020 zijn beide studio's aangestuurd door een studiomanager omdat de eigenaar een rol bij de Franchisegever ging vervullen. De eigenaar is ervan overtuigd dat de studio's nog beter kunnen groeien bij een nieuwe franchiseondernemer en biedt daarom de studio's ter overname aan.
Wij bieden een onderscheidende investerings- en ontwikkelkans voor de realisatie van een modern pluimveebedrijf op een ruim perceel van 2,2 hectare, gelegen op circa 15 kilometer van Brașov in Roemenië. Dit project is uitermate geschikt voor ondernemers en investeerders die op zoek zijn naar schaalgrootte, flexibiliteit en een strategische locatie binnen Europa. Het project is volledig modulair opgezet en kan in overleg worden afgestemd op de wensen en bedrijfsvoering van de koper.