Schrijf je in voor de nieuwbrief
Wil je op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod? Schrijf je gratis en ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met nieuwste profielen.
Hoe bereid je jouw onderneming zo goed mogelijk voor op de verkoop?
Ben je er aan toe om je bedrijf te verkopen? Bedenk je dan dat je niet alleen als ondernemer verkoop klaar moet zijn maar zeker ook de onderneming zelf. Dus naast de mentale voorbereiding van jou zelf is het ook belangrijk dat de “harde” kant van de onderneming er goed op staat.
Als de bedrijfsgrootte het toelaat is het verstandig dat je onderneming niet té veel afhankelijk is van jou als persoon. Daarom is het van belang dat anderen in het bedrijf zelfstandig kunnen werken én belangrijke beslissingen kunnen nemen. Je persoonlijke stijl van leidinggeven dient dan ook níet te diep in de organisatie gesleten te zijn. Ook is het bij de bedrijfsoverdracht van belang om te waken voor conflicten én verschillende managementvisies tussen nieuwe- en oude managers.
Kijkend naar het fiscale aspect kan het interessant zijn om de inkomensbelastingrechtsvorm om te zetten. Dit betekent dat een eenmanszaak of vennootschap onder firma omgezet wordt in een besloten vennootschap (werkmaatschappij). Als je hiernaast nog een éxtra besloten vennootschap (holding) opricht, kan je bij de bedrijfsverkoop van de onderneming de verkoopwinst doorsluizen naar de holding. Op deze wijze hoef je niet af te rekenen met de Belastingdienst. Echter, dit eist wel dat deze constructie minimaal drie jaar van kracht is.
Inkomensbronnen na verkoop
Voordat je een onderneming daadwerkelijk verkoopt, stel je vast hoeveel inkomen je later nodig hebt. Schakel een bedrijfsovernamespecialist in om de verschillende inkomstenbronnen in kaart te brengen. Onderstaand zijn diverse mogelijkheden weergegeven.
Met onze waarderingstool kan je bepalen of je op basis van de huidige en toekomstige cijfers, nu al kan stoppen met werken en dan een gewenst inkomen overhoudt.
Bij het overlijden of arbeidsongeschikt raken van de directeur- eigenaar kan een onderneming plots in de alarmfase terechtkomen. Als je dit (vooraf) niet goed hebt geregeld kan de onderneming namelijk stuurloos worden. Onrust onder medewerkers, familie, klanten, leveranciers én banken ontstaat. En fiscale claims lopen onnodig hoog op waardoor (te) veel kosten worden gemaakt om het bedrijf draaiende te houden. Het is daarom verstandig tijdig zaken goed voor te bereiden en vast te leggen.
Onderneming en activiteit Een professionele aanbieder van volledig uitgeruste productiekeukens voor foodprofessionals: maaltijdbezorgers, dark-kitchens, cateraars, foodstartups en freelancekoks. De onderneming biedt turnkey faciliteiten: ingerichte keukens, 24/7 toegang, hoogwaardige apparatuur, opslagruimte en flexibele huurcontracten. De focus ligt op snelheid, betrouwbaarheid en een betaalbare instap voor ondernemers.
Bedrijfsprofiel Regionale onderneming gespecialiseerd in producten en oplossingen voor woningcomfort en energiebesparing (inclusief montage). Al bijna 20 jaar actief, met een sterke reputatie op kwaliteit, service en vakmanschap. Omzetniveau boven €1M en operationeel winstgevend, met een stabiele klantenbasis en herkenbare merknaam.
Frictionless tools voor terugkerende consumententaken Het platform start met een dienst die een veelvoorkomend, vaak tijdrovend consumentenvraagstuk volledig automatiseert. Een proces dat normaal bestaat uit zoeken, formuleren en opvolgen wordt hiermee teruggebracht tot één handeling. Deze eerste module fungeert in de toekomst als “toegangspoort” tot een breder ecosysteem van micro-services. De doelgroep is massaal en de behoefte praktisch universeel.
De vestiging van een koffiecafé in Amersfoort wordt ter overname aangeboden. De locatie bevindt zich op een toplocatie aan het Hof 29 in Amersfoort. De huidige onderneemster verkoopt de zaak vanwege persoonlijke redenen, waardoor er ruimte ontstaat voor een nieuwe ondernemer om het succes van deze vestiging voort te zetten.
De onderneming is gespecialiseerd in de productie van houten verdiepingstrappen en traponderdelen (zowel op orderbasis als seriematig) en is uitgegroeid tot een betrouwbare trappenspecialist met regionale naamsbekendheid en een loyale klantenportefeuille.
Aangeboden wordt een specialistische organisatie van Franchisenemers die zich focussen op cosmetisch schadeherstel (spotrepair). Het bedrijf is actief sinds 2002 en is toe aan een energieke kandidaat die het met zijn inbreng naar het volgende niveau kan tillen. Het bedrijf heeft reeds aan twee ondernemers een goede levensinvulling gegeven en is toe aan de volgende groeispurt. Alles staat in de steigers, voor de juiste kandidaat is dit bedrijf een vliegende start. Website (incl SEO, Adwords, Fb etc), Franchisecontracten conform meest recente wetgeving, wervingsmodellen etc. Het gaat hier om een activa-passiva transactie. Details zijn persoonlijk te bespreken. Er zijn een viertal pijlers waarop er omzet gegenereerd wordt: Franchise Materialen Eigenwerk Leads Er is dus ten alle tijden terug te vallen op een zeer stabiele bedrijfsvoering. U koopt alleen de voorraad, intellectuele eigendom en omzet.