Schrijf je in voor de nieuwbrief
Wil je op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod? Schrijf je gratis en ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met nieuwste profielen.
Hoe bereid je jouw onderneming zo goed mogelijk voor op de verkoop?
Ben je er aan toe om je bedrijf te verkopen? Bedenk je dan dat je niet alleen als ondernemer verkoop klaar moet zijn maar zeker ook de onderneming zelf. Dus naast de mentale voorbereiding van jou zelf is het ook belangrijk dat de “harde” kant van de onderneming er goed op staat.
Als de bedrijfsgrootte het toelaat is het verstandig dat je onderneming niet té veel afhankelijk is van jou als persoon. Daarom is het van belang dat anderen in het bedrijf zelfstandig kunnen werken én belangrijke beslissingen kunnen nemen. Je persoonlijke stijl van leidinggeven dient dan ook níet te diep in de organisatie gesleten te zijn. Ook is het bij de bedrijfsoverdracht van belang om te waken voor conflicten én verschillende managementvisies tussen nieuwe- en oude managers.
Kijkend naar het fiscale aspect kan het interessant zijn om de inkomensbelastingrechtsvorm om te zetten. Dit betekent dat een eenmanszaak of vennootschap onder firma omgezet wordt in een besloten vennootschap (werkmaatschappij). Als je hiernaast nog een éxtra besloten vennootschap (holding) opricht, kan je bij de bedrijfsverkoop van de onderneming de verkoopwinst doorsluizen naar de holding. Op deze wijze hoef je niet af te rekenen met de Belastingdienst. Echter, dit eist wel dat deze constructie minimaal drie jaar van kracht is.
Inkomensbronnen na verkoop
Voordat je een onderneming daadwerkelijk verkoopt, stel je vast hoeveel inkomen je later nodig hebt. Schakel een bedrijfsovernamespecialist in om de verschillende inkomstenbronnen in kaart te brengen. Onderstaand zijn diverse mogelijkheden weergegeven.
Met onze waarderingstool kan je bepalen of je op basis van de huidige en toekomstige cijfers, nu al kan stoppen met werken en dan een gewenst inkomen overhoudt.
Bij het overlijden of arbeidsongeschikt raken van de directeur- eigenaar kan een onderneming plots in de alarmfase terechtkomen. Als je dit (vooraf) niet goed hebt geregeld kan de onderneming namelijk stuurloos worden. Onrust onder medewerkers, familie, klanten, leveranciers én banken ontstaat. En fiscale claims lopen onnodig hoog op waardoor (te) veel kosten worden gemaakt om het bedrijf draaiende te houden. Het is daarom verstandig tijdig zaken goed voor te bereiden en vast te leggen.
Het bedrijf bestaat in de huidige vorm langer dan tien jaar.
Een investeringsmaatschappij actief in Noord-Nederland, is op zoek naar een ambitieuze ondernemer die de volgende stap willen zetten als MBI (Management Buy-In) kandidaat. De ideale kandidaat heeft aantoonbare ervaring in het managen of uitbreiden van handelsondernemingen en wil zijn of haar managementvaardigheden combineren met ondernemerschap. Een commerciële instelling, financiële kennis en het vermogen om samen te werken met een bestaand team zijn belangrijke succesfactoren. De investeringsmaatschappij fungeert als een actieve partner en biedt financiering, strategische ondersteuning en begeleiding bij de overname of participatie. De MBI-kandidaat heeft ervaring / affiniteit om de bestaande goed lopende onderneming via het online kanaal verder uit te bouwen.
De koper is op zoek naar een strategische overname binnen de sector veiligheidstrainingen, BHV-opleidingen, EHBO-trainingen en aanverwante bedrijfsopleidingen. De gezochte onderneming bevindt zich bij voorkeur in de regio Amsterdam (straal ± 40 km) en beschikt idealiter over een eigen trainingslocatie, of een langdurig gehuurd pand dat geschikt is voor praktijkgerichte veiligheids- en BHV-trainingen. De ideale kandidaat heeft een jaaromzet tussen de €2 miljoen en €7 miljoen en een team van circa 10–20 FTE. Het bedrijf mag zowel B2B als B2C actief zijn en kan aanvullend diensten leveren zoals veiligheidsadvies, VCA-trainingen, ontruimingsplannen of verkoop van veiligheidsmaterialen. De koper zoekt een onderneming met een stabiele regionale klantenportefeuille, een professionele trainingsstructuur (interne of freelance instructeurs) en een sterke focus op kwaliteit, continuïteit en schaalbaarheid. Bedrijven met vaste klanten, contracten of terugkerende trainingsvolumes hebben een duidelijke pre.
De speciaalzaak is gevestigd in het toeristische karakteristieke centrum van Lochem. De winkel bestaat al meer dan twintig jaar. De winkel bevindt zich midden op het marktplein vlakbij onder andere een uitstekende slager, apotheek, huisartsenpost en VVV. Achter de winkel zijn er drie eigen parkeerplaatsen. De slijterij heeft een zeer breed assortiment (speciaal)bieren, wijnen, gedistilleerd en cadeaus. Met name het wijnaanbod is zeer ruim. Groeikansen zijn er met bijvoorbeeld het verzorgen van relatiegeschenken, bezorgingen, het verzorgen van proeverijen en verdere omzet buiten de winkel.
Deze onderneming is gespecialiseerd in voertuig-bestickering, car-wrapping en signing (zowel indoor als outdoor). Het bedrijf biedt een totaaloplossing van ontwerp, folie-keuze, montage en afwerking. Het werkterrein strekt zich uit van enkelvoudige voertuigen tot grote wagenparken en van gevel- en rolluikbelettering tot full colour wraps. De organisatie is gevestigd in de regio Amsterdam en richt zich op het MKB, transporteurs en reclamebureaus. Belangrijke pijlers zijn kwaliteit, duurzaamheid, snelle doorlooptijd en klantgerichte service. Het klantenbestand bestaat voornamelijk uit zakelijke opdrachtgevers, waaronder internationale mobiliteitsplatforms, reclamebureau’s, transportondernemingen en MKB-bedrijven. De klanten genereren omzet via order-gebaseerde samenwerking. Het klantenbestand toont een sterke loyaliteit door mond-tot-mondreclame en langjarige relaties.
Grijp nu de kans om een succesvolle herenmodezaak met een bewezen trackrecord van 10 jaar over te nemen. Deze modern ingerichte winkel van 260 m² biedt een compleet en winstgevend aanbod in kleding, schoenen en accessoires. Dankzij een sterk merkenpakket, een loyale klantenkring en een opgeleid, klantgericht team draait de winkel direct mee op hoog niveau. De strakke inrichting en optimale routing zorgen voor een professionele uitstraling en hoge conversie. Uiteraard beschikt de winkel over een passende webshop en eventuele social media kanalen. Een ideale instap in het midden- tot hoogsegment van de herenmode—klaar om zonder grote investeringen verder te groeien.