Schrijf je in voor de nieuwbrief
Wil je op de hoogte blijven van het nieuwste aanbod? Schrijf je gratis en ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met nieuwste profielen.
Hoe bereid je jouw onderneming zo goed mogelijk voor op de verkoop?
Ben je er aan toe om je bedrijf te verkopen? Bedenk je dan dat je niet alleen als ondernemer verkoop klaar moet zijn maar zeker ook de onderneming zelf. Dus naast de mentale voorbereiding van jou zelf is het ook belangrijk dat de “harde” kant van de onderneming er goed op staat.
Als de bedrijfsgrootte het toelaat is het verstandig dat je onderneming niet té veel afhankelijk is van jou als persoon. Daarom is het van belang dat anderen in het bedrijf zelfstandig kunnen werken én belangrijke beslissingen kunnen nemen. Je persoonlijke stijl van leidinggeven dient dan ook níet te diep in de organisatie gesleten te zijn. Ook is het bij de bedrijfsoverdracht van belang om te waken voor conflicten én verschillende managementvisies tussen nieuwe- en oude managers.
Kijkend naar het fiscale aspect kan het interessant zijn om de inkomensbelastingrechtsvorm om te zetten. Dit betekent dat een eenmanszaak of vennootschap onder firma omgezet wordt in een besloten vennootschap (werkmaatschappij). Als je hiernaast nog een éxtra besloten vennootschap (holding) opricht, kan je bij de bedrijfsverkoop van de onderneming de verkoopwinst doorsluizen naar de holding. Op deze wijze hoef je niet af te rekenen met de Belastingdienst. Echter, dit eist wel dat deze constructie minimaal drie jaar van kracht is.
Inkomensbronnen na verkoop
Voordat je een onderneming daadwerkelijk verkoopt, stel je vast hoeveel inkomen je later nodig hebt. Schakel een bedrijfsovernamespecialist in om de verschillende inkomstenbronnen in kaart te brengen. Onderstaand zijn diverse mogelijkheden weergegeven.
Met onze waarderingstool kan je bepalen of je op basis van de huidige en toekomstige cijfers, nu al kan stoppen met werken en dan een gewenst inkomen overhoudt.
Bij het overlijden of arbeidsongeschikt raken van de directeur- eigenaar kan een onderneming plots in de alarmfase terechtkomen. Als je dit (vooraf) niet goed hebt geregeld kan de onderneming namelijk stuurloos worden. Onrust onder medewerkers, familie, klanten, leveranciers én banken ontstaat. En fiscale claims lopen onnodig hoog op waardoor (te) veel kosten worden gemaakt om het bedrijf draaiende te houden. Het is daarom verstandig tijdig zaken goed voor te bereiden en vast te leggen.
Dit Belgische installatiebedrijf is al ruim 30 jaar actief en uitgegroeid tot een vaste waarde in de regio. Het bedrijf combineert jarenlange ervaring met actuele expertise in duurzame installatietechniek. Volledig gecertificeerd en klaar voor de toekomst Cerga-gecertificeerd gasinstallateur Geregistreerd koeltechnisch bedrijf Rescert-gecertificeerd voor warmtepompen, thermische én photovoltaïsche zonnepanelen De onderneming werkt zowel voor particulieren als zakelijke klanten en biedt oplossingen op maat binnen de snelgroeiende markt van energie-efficiënte installaties.
Sinds de oprichting in 1974 behoort deze franchiseformule tot een van de grootste drankenspeciaalzaken van Nederland. De unieke formule is sinds 2016 volledig gebaseerd op franchising, waarbij de ondernemers gezamenlijk voor 50% eigenaar zijn van de formule. De overige 50% is in handen van de Monnik dranken, die al meer dan 100 jaar als familiebedrijf dranken importeert en distribueert.
Bij het bedrijf zijn inclusief de twee eigenaren 14 mensen werkzaam, waaronder acht ervaren verspaners en het bedrijf is gehuisvest in een modern bedrijfspand dat eigendom is van de ondernemers. Een belangrijk deel van de benodigde elektriciteit wordt door de aanwezige zonnepanelen geleverd. De aandelen van twee vennootschappen die samen de onderneming vormen, worden ter overname aangeboden. Het bedrijf is winstgevend. Afnemers zijn voornamelijk actief in de inspectie-industrie, verfindustrie, machinebouw en olie- en gasindustrie. Ruim een kwart van de omzet wordt rechtstreeks aan buitenlandse partijen verkocht. Het bedrijf is gevestigd in Zuid-Holland. De onderneming besteedt veel aandacht aan het opleiden van haar medewerkers en werkt hiervoor intensief samen met expertisecentra.
De organisatie is een BOVAG-aangesloten garagebedrijf met meer dan 20 jaar ervaring in onderhoud en reparatie van uiteenlopende voertuigen, waaronder auto’s en campers.
De onderneming is gestart in de periode 2000-2001 en bestaat daarmee circa 25 jaar. De onderneming is de afgelopen 20 jaar gehuisvest op de huidige locatie en is daarmee een bekend en vertrouwd adres in de omgeving.
Deze onderneming is een gevestigde naam in het luxe segment van buitenleven. Met een sterk portfolio in veranda’s, tuinkamers, zonwering, kozijnen en maatwerkoplossingen, is er in de afgelopen jaren een uitstekende reputatie opgebouwd in de provincie Noord-Holland.