Profiel nr. 106730
05/02/2024 Geplaatst
Gevestigd in
België
Branche
Gezondheidszorg
Soort bedrijf
Overig
Rechtsvorm
BV
Transactievorm
Aandelentransactie
Levensfase onderneming
Groeiend
Aantal medewerkers (in FTE)
< 5
Type koper
Investeerder
Omzet indicatie
€ 250.000 - € 500.000
Indicatie overnamebedrag
€ 100.000 - € 250.000
Resultaat voor belasting
€ 0 - € 100.000
Het bedrijf is opgericht in 2022 en is een spinoff van UGent en een management buyout van Antelope Dx. De technologie is reeds in ontwikkeling sinds 2015, initieel aan UGent, aan de vakgroep Fotonica.
Fotonica is een speerpunt van de Vlaamse Innovatie, waardoor er heel wat fondsen naar deze technologie heen zijn gegaan, onder andere door de Vlaamse Overheid, door de Europese Commissie, door imec en door Universiteit Gent. Dat leidt tot een erg sterke IP positie, met 5 patentfamilies.
Doorheen de jaren is +- 20 M euro in fondsen naar deze technologie gegaan, waardoor ze een hoge maturiteit heeft. Dit uit zich in een omzetstroom die naar het bedrijf komt door het verkopen van ontwikkelingscontracten aan big pharma, sinds 2022.
Zij hebben interesse om een test die in het ziekenhuis loopt op ons draagbaar toestel te porten. De ontwikkeling van die specifieke test op ons platform wordt betaald door de farma-partij, aan een brutomarge van ~70-85 %.
De winsten die de vennootschap daarmee boekt worden gebruikt om onze eigen productlijn in female intimate health te ontwikkelen.
Wij gebruiken ons doctor-at-home platform om een zelftest voor seksueel overdraagbare aandoeningen te ontwikkelen als een over-the-counter product voor vrouwen.
Door het intieme karakter van deze applicatie zijn individuen vaak te beschaamd om zich te laten testen, met hoge prevalenties als gevolg. 1 seksueel actieve jonge vrouw op 20 heeft chlamydia, wat uiteindelijk tot fertiliteitscomplicaties kan leiden. Een hogekwaliteits zelftest kan dit verijdelen.
Ten tweede ontwikkelen wij monitoring testen op ons platform voor de farmaceutische industrie. Daarin richten wij ons specifiek op de ontwikkeling van testen voor zeldzame chronische ziektes.
Therapieën voor zeldzame ziektes ontwikkelen is de huidige focus van de farmaceutische industrie : in 2020 waren meer dan de helft van de goedgekeurde nieuwe therapieën voor zeldzame ziektes.
Die zijn echter vaak gelinkt aan het opvolgen van bepaalde biomerkers, waarvan de opmeting momenteel in het ziekenhuis verloopt. Wij ontwikkelen thuistesten die equivalent zijn aan de ziekenhuistesten en leveren vervolgens de testen aan onze farmaceutische klant.
De onderneming focust zich op de markt van home diagnostics of home monitoring. Dat doen we specifiek op de markt van female intimate health of seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s). Die zelftest is bedoeld om online of in de apotheker aangekocht worden.
Daarin richten we ons specifiek op single vrouwen die seksueel actief zijn,15-44 jaar oud, die meerdere testen per jaar willen doen om hun reproductieve of seksuele gezondheid te onderhouden. Eén jonge seksueel actieve vrouw op 20 is besmet met chlamydia: één van de hoofdoorzaken van vrouwelijke onvruchtbaarheid. De reden van deze hoge prevalentie is de schaamte geassocieerd met dit onderwerp.
Drie jonge mensen op vier geven aan te beschaamd te zijn om zich te laten testen. 30% van diegene die zich willen laten testen willen meerdere testen per jaar doen. De totale grootte van deze markt schatten we op 880 M euro.
Ten tweede stellen we het technologisch platform ter beschikking van farmaceutische bedrijven die therapien ontwikkelen. voor zeldzame aandoeningen. Er zijn 8000 zeldzame aandoeningen. 10% van alle Amerikanen leiden aan een zeldzame aandoening
Voor zover wij weten zijn er geen andere diagnostische platforms die de performantie van klinische lab analyzers kunnen aanbieden op een toestel dat verkocht kan worden voor ~100 euro. Typische klinische analyzers kosten 5,000-50,000 euro, 50-500x duurder dan ons platform. De combinatie van die performantie, lage kost, en tevens een brede toepasbaarheid in het type analieten dat we kunnen detecteren : virussen, bacterien, eiwitten, kleine molecules, antilichamen, is onze USP.
Als we inzoomen op de mogelijkheden die beschikbaar zijn om self-testing te doen komen we bij twee types uit: enerzijds de klassieke sneltest, een type zwangerschapstest of type covid-test, en anderzijds self-sampling kits, wat labo-testen zijn die verkochten worden aan individuen waar het product een zelfafnamekit is dat teruggestuurd moet worden naar het lab voor analyse.
Exit: We mikken op een exit in 2028 voor een bedrag van 300-500 M euro, gebaseerd op industry standards EV/EBIT multiples. Mogelijke exitpartijen zijn de klassieke diagnosticaspelers, de farma industrie, consumer health brands, zorgverzekeraars of digitial health spelers.