Terug naar het overzicht

Bedrijfsoverdracht stappenplan

Wil je je bedrijf gaan verkopen? Hieronder staan alle dingen die je moet weten over bedrijfsoverdracht. Ook hebben wij allerlei handige tips om deze overdracht soepel te laten verlopen voor je op een rijtje gezet. Je denkt er misschien niet over na, maar een van de belangrijkste stappen van uw carrière als ondernemer is de bedrijfsopvolging. Er zijn allerlei afwegingen te maken op financieel, fiscaal, persoonlijk, jurisch en organisatorisch gebied. Daarom kun je niet vroeg genoeg beginnen met het plannen hiervan.

Formuleer jouw persoonlijke eisen

Heb je er bijvoorbeeld al over na gedacht tot welke leeftijd je door wilt blijven gaan? Is jouw bedrijf wel in staat tot een overname en hoe zit het met de groeipotentie? Wil je het bedrijf na de bedrijfsoverdracht nog wel in de familie hebben of wil je juist niet dat een familielid het overneemt? En moet de overdracht heel geleidelijk en langzaam gaan of juist heel snel? Zorg dat je precies weet hoe de bedrijfsoverdracht moet verlopen en ook wanneer je deze wil laten plaatsvinden.

Bepaal de waarde van het bedrijf

Stel de waarde en de prijs van je bedrijf vast. Wat wil je precies verkopen en wat is de waarde daarvan? En... Bij welke prijs ben jij bereid om het te verkopen? Het is wel aan te raden om eerst een professionele waardebepaling te laten doen. Niet alleen zodat je dan zeker weet dat je het bedrijf niet voor te weinig weggeeft, maar ook omdat je een objectieve waardebepaling moet aanhouden. Omdat het jouw bedrijf is en jij er veel werk, tijd en geld in heeft gestoken, heeft het voor jou emotionele waarde. In dit geval zou jij het bedrijf waarschijnlijk een hogere waarde toekennen dan wat het bedrijf werkelijk waard is. Wanneer de waarde van het bedrijf duidelijk is, kun je gaan beginnen met de overdracht!

De bedrijfsoverdracht

Je weet wat je wil je weten, alles is duidelijk en je bent klaar met de voorbereiding. Het is tijd om te beginnen met het echte werk. Ga een keer om de tafel zitten met degene(n) die je voor ogen hebt als opvolger(s) voor het bedrijf. Zorg wel dat al deze mogelijke opvolgers weten dat het bedrijf te koop is.

In het geval dat je geen opvolgers hebt: Zoek kopers! Dit kan bijvoorbeeld via een bedrijvenbeurs. Zitten er geschikte opvolgers tussen? Laat ze een uitgebreid informatiememorandum raadplegen over jouw bedrijf. Heeft een van hen nog steeds serieuze interesse? Laat het vastleggen in een intentieovereenkomst. Het is heel normaal wanneer de koper eerst nog een due dilligence-onderzoek wil instellen, oftewel een boekenonderzoek. Een koper wil namelijk zeker te weten dat alles binnen het bedrijf op orde is, voordat hij ook echt geld voor het bedrijf neerlegt. Denk wel goed na over de manier waarop je het personeel vertelt over de bedrijfsoverdracht, omdat zij natuurlijk moeten wennen aan het idee van een nieuwe baas. Daarnaast kunnen zij zich zorgen gaan maken over de continuering van het bedrijf en dus hun baan.

De invoering

Wanneer de bedrijfsoverdracht voltrokken is, kun je niet zomaar meteen vertrekken. Je bent dan misschien niet meer verantwoordelijk voor het bedrijf, maar ga er maar vanuit dat je nog zeker drie tot zes maanden betrokken bent bij het bedrijf. Je opvolger moet logischerwijs eerst nog inwerkt worden in het bedrijf en geïntroduceerd worden bij de medewerkers en relaties.

Verder moeten er nog allerlei formaliteiten geregeld worden, bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel en de bank. Er komen ook nog allerlei regels en wetten kijken bij een bedrijfsoverdracht, met name over de belasting…

Lees hier hoe je hier het beste mee om kan gaan. Ook staan er nog andere opties voor bij een bedrijfsbeëindiging.