Groothandel of handelsonderneming kopen

Groothandel of handelsonderneming kopen

Wil je aan de slag in je eigen onderneming? Droom je er al jaren van te ondernemen in je eigen groothandel of handelsonderneming? Je kan zelf een groothandel opzetten of op een rijdende trein stappen en een groothandel of handelsonderneming kopen. Bedrijventekoop.nl helpt je graag in de zoektocht naar de voor jou passende handelsonderneming. Op ons platform vindt je een divers aanbod van groothandels te koop aangeboden.

Start de zoektocht naar een groothandel

Heb je duidelijk voor ogen waar je groothandel aan moet voldoen dan kan je een zoekprofiel plaatsen op Bedrijventekoop.nl. Door middel van een aantal criteria en een omschrijving kan je aangeven waar je naar op zoek bent. Verkopende partijen herkennen zich in jouw zoekopdracht en zullen contact met je opnemen. Op het moment dat je zoekprofiel online komt wordt dit tevens gematcht met de reeds aanwezige profielen op Bedrijventekoop.nl. Dat geldt ook na plaatsing. Komt er een verkoopprofiel online wat past bij jouw zoekprofiel dan ontvang je daarvan bericht. Wil je in contact komen met geschikte verkopers? Plaats dan nu een advertentie op Bedrijventekoop.nl.

Voordat je in gesprek komt met een passende kandidaat is het verstandig je goed voor te bereiden. Bedrijventekoop.nl biedt diverse handvatten om je te helpen gedurende het aankooptraject. Zo ontvang je bij plaatsing van een advertentie een exemplaar van het boek “Bedrijf kopen, bedrijf verkopen”, waarin duidelijk alle stappen van zowel een aankoopproces als een verkoopproces beschreven staan. Wil je dit nu al lezen dan kan je hiervan ook een e-book bestellen via deze link.

Plaats een profiel
Bedrijf kopen Bedrijventekoop.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks ons nieuwste aanbod in bedrijven en blijf gratis op de hoogte van nieuwe groothandels te koop.
Schrijf je hier in

Zoekservice

Meld je aan voor de zoekservice en ontvang direct een melding wanneer een groothandel te koop komt die aan jouw criteria voldoet.
Meld je hier aan

Zoekprofiel plaatsen

Plaats je zoekprofiel en ontvang reacties van partijen die een matchende groothandel te koop hebben. Je zoekprofiel wordt doorlopend gematcht met nieuw aangeboden bedrijven.
Bekijk hier de mogelijkheden

Wat voor koper ben jij?

Bij het kopen van een groothandel zijn verschillende soorten kopers te onderscheiden. Tot welke groep jij behoort? Dat hangt af van verschillende factoren. Doorgaans wordt onderscheid gemaakt tussen interne- en externe kopers. Onderstaand hebben wij alle mogelijke kopers voor je op een rijtje gezet.
Interne kopers:
Externe kopers:

Financiering groothandel

Zodra jij dé groothandel van je dromen hebt gevonden vormt de financiering vaak nog het laatste struikelblok voordat de daadwerkelijke overdracht afgerond kan worden. Een bedrijfsovername financieren kan (vaak) namelijk niet volledig met eigen vermogen gefinancierd worden. Bancair krediet, participatiemaatschappijen en een informal investor kunnen je hierbij uitkomst bieden. Maar ook de verkopende partij kan je tegemoetkomen door bijvoorbeeld een achtergestelde lening te verstrekken. Of juist een earn-out regeling op te stellen.

Waarde groothandel berekenen

Een gebrek aan informatie én cijfers kan ervoor zorgen dat je geen idee hebt van de waarde van een groothandel. Door hierin te verdiepen vergaar je uiteindelijk een betere basis om een financiering te krijgen. Tegelijkertijd vormt dit direct het fundament om te beslissen de onderhandelingen te starten, of niet.

Waar het richten op winst doorgaans als gebruikelijk wordt geacht. Blijkt dat dit in de praktijk niet verstandig is! Zo heeft dit weinig te maken met de daadwerkelijke ondernemingswaarde. Dit gaat namelijk over geboekte resultaten in het verleden die géén garanties geven voor de toekomst. Ook de winst is eenvoudig te manipuleren, waardoor de resultaten in de toekomst eenvoudig tegen kunnen vallen.

Start nu
Bedrijf verkopen

Ontvang persoonlijk advies

Het kopen van een groothandel is niet iets wat je vaak doet. Veel zaken in het aankoopproces kan je zelf oppakken, op enig moment is het wel aan te raden een deskundige in te schakelen. Met de kennis en ervaring van deze specialist kom je waarschijnlijk tot de beste deal. Bedrijventekoop.nl beschikt over een groot netwerk van kundige adviseurs. Indien je een adviseur uit je regio zoekt, bekijk dan hier ons aanbod.

Vind een specialist
Bedrijfsovernameadviseur Bedrijventekoop.nl

Groothandel kopen?

Ontdek de mogelijkheden

Groothandel verkopen?

Start hier

Blog

Welke partijen moeten toestemming geven bij een overname?
Bedrijfsoverdracht

Welke partijen moeten toestemming geven bij een overname?

De vraag wie toestemming dient te geven bij een overname is niet direct te beantwoorden. Immers iedere onderneming en iedere overname is uniek. Toestemming is afhankelijke welke partijen bij de overname betrokken zijn.    Zijn er meerdere aandeelhouders?  Is er sprake van een meerderheids- of minderheidsbelang? Hebben aandeelhouders dezelfde belangen of liggen deze niet in lijn met elkaar?  Heeft de onderneming een OR?  Zijn er vakbonden die een rol spelen?  Of is de overname van dien aard en omvang dat vooraf toestemming nodig is van de mededingingsautoriteiten?    In deze blog gaan we in op toestemming van aandeelhouders, OR en mededingingsautoriteiten.   Aandeelhouders Bij de verkoop van een onderneming dienen de aandeelhouders tijdens een algemene vergadering van aandeelhouders of een bijzondere vergadering van aandeelhouders te stemmen over het voorstel tot verkoop. Afhankelijk van hetgeen in de statuten is bepaald kan een dergelijk voorstel worden aangenomen met een meerderheid van stemmen. Dit kan zijn 50% plus 1 of indien de statuten bepalen dat voor zwaarwegende onderwerpen 2/3 meerderheid verlangt. Dan is het 2/3 plus 1. In sommige gevallen schrijven de statuten unanimiteit voor. Dan is 100% nodig om tot een besluit te komen.    Kortom aandeelhouders dienen in te stemmen met de voorgenomen verkoop en dit kan alleen bij meerderheid of soms zelfs unaniem. Van belang is voorafgaand aan het proces de statuten te raadplegen wat noodzakelijk is en de overige aandeelhouders mee te nemen in het beoogde traject.   Ondernemingsraad De ondernemingsraad heeft geen stemrecht en hoeft geen toestemming te verlenen. De OR heeft wel een adviesrecht. Een recht wat zwaarwegend is, zo blijkt ook uit verschillende jurisprudentie. Sommigen beschouwen dit recht even zwaarwegend als het geven van toestemming. Hiervoor geldt ook dat het meenemen van de OR in de beoogde plannen en het juist en tijdig informeren helpt bij het verkrijgen van het gewenste advies.   Mededingingsautoriteiten Om te voorkomen dat een markt gedomineerd wordt door één of enkele spelers houden de mededingings-autoriteiten, in Nederland Autoriteit Consument en Markt (ACM), toezicht op de markt. Om de concurrentie in markten te blijven bevorderen dienen kopers die een overname wensen te doen en daardoor een (te) groot marktaandeel verwerven hiervan melding maken bij de ACM. Zij toetst of de overname is toegestaan, of dat koper onderdelen dient te verkopen of dat de overname niet is toegestaan. Dit is voornamelijk van belang bij multinationals.   Al met al is er van verschillende partijen toestemming nodig. Het is van belang om helder te hebben wat de statuten voorschrijven en het is van belang om partijen tijdig en volledig te informeren om zo te voorkomen dat een overname vertraging oploopt of zelfs afketst.   Voorbereiding Duidelijk is wel dat het goed is je goed voor te bereiden op een verkoop. Bedrijventekoop.nl helpt je hier graag bij. Lees ons boek of download de gratis whitepaper "Bedrijf verkopen, alles wat je moet weten van A tot Z".   ...
Lees meer
Hoe zeker is jouw financiële toekomst na de verkoop van je onderneming?
Bedrijf verkopen

Hoe zeker is jouw financiële toekomst na de verkoop van je onderneming?

Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van wat je zelf besluit. Als je alles op de spaarrekening laat staan is het 100% zeker dat je gaat interen op je vermogen. Alleen al door inflatie loopt jouw koopkracht snel achteruit. En naarmate de jaren verstrijken gaat dat aardig in de papieren lopen!   Hoe langer je belegt, hoe voorspelbaarder het rendement Andere oplossingen leveren tussentijds meer beweeglijkheid op, maar renderen op de lange termijn beter. Gelukkig is de factor tijd hier wel in je voordeel. Hoe langer je belegt, hoe voorspelbaarder het rendement. Het is goed te realiseren dat beleggen géén exacte wetenschap is, maar gebaseerd is op goede research en statistiek. Daardoor kan toch met enige zekerheid worden ingeschat wat de opbrengsten zullen zijn over een langere periode. Hans van der Velden, vermogensbeheerder bij onze specialist Auréus, stelt portefeuilles samen waarbij het beoogde rendement gecombineerd is met een zo laag mogelijk risico. Belangrijkste instrument daarvoor is spreiden over de verschillende beleggingsvormen, zoals aandelen, obligaties, vastgoed en indien mogelijk zelfs met Private Equity en Private Debt. Spreiding Ook binnen elke categorie is het belangrijk om goed te spreiden over de verschillende investeringen. Daardoor is het onmogelijk om bij extreme slechte resultaten bij 1 enkele investering het totale vermogen in de waagschaal te stellen, terwijl al het opwaarts potentieel wel aanwezig blijft. Het klinkt tegenstrijdig, maar zelfs een hele defensieve obligatieportefeuille kan door het toevoegen van een klein beetje meer risicovollere beleggingen (bijvoorbeeld aandelen), als geheel toch nog wat defensiever worden. Een beleggingsportefeuille moet immers ook wel de potentie hebben om te kunnen renderen. Belangrijk is en blijft dat je vooral tijd moet hebben om in de beleggingen te kunnen blijven zitten. Alleen dan is de kans op succes het grootst. Ook pensioenfondsen werken op deze manier. Echter deze werken niet voor de individuele deelnemer, maar voor het collectief. De afgelopen maanden zijn er in de politiek behoorlijk wat debatten geweest om het pensioenstelsel om te bouwen naar een meer individueel georiënteerde pensioenopbouw. Gelukkig kan je zelf als succesvol ondernemer je eigen weg kiezen om dit goed geregeld te krijgen en een oplossing kiezen die op jouw lijf is geschreven. Schakel een specialist in als je aan de slag gaat met je vermogen. Bedrijventekoop.nl beschikt over een netwerk van gedegen specialisten. Hans van der Velden Auréus ...
Lees meer
Welke fases zijn er bij een bedrijfsoverdracht?
Bedrijfsoverdracht

Welke fases zijn er bij een bedrijfsoverdracht?

Je bent voornemens je bedrijf te verkopen of juist een bedrijf te kopen. Dat klinkt aantrekkelijk, maar weet je hoe je te werk moet gaan? De truc is om het stap voor stap aan te pakken. Het is een proces van verschillende fases die logisch op elkaar aansluiten:   Voorafgaand aan een (ver)koopproces 1. Bewustwording en oriëntatie 2. Informatie verzamelen   Gedurende het traject 3. De voorbereiding 4. Zoeken en selecteren kandidaten 5. De onderhandelingen 6. De afronding   Na het sluiten van de deal 7. Overdracht en afscheid nemen (bij verkoop) 8. Start ondernemerschap en plannen uitvoeren (bij aankoop)   Regelmatig worden de eerste twee stappen overgeslagen en stort men zich onvoldoende voorbereid op de aankoop of verkoop van het bedrijf. Dat kan voortkomen uit enthousiasme, noodzaak of naïviteit; feit is dat een goede voorbereiding essentieel is voor het succesvol sluiten van een deal, ook om überhaupt tot een bedrijfsoverdracht te komen. Als ondernemer kan je veel zaken zelf oppakken. Op enig moment is het zeker van belang een overnameadviseur te betrekken. De adviseur zal samen met jou de koers bepalen en je bijstaan in de te maken keuzes en beslissingen. Bedrijventekoop.nl beschikt over een netwerk van gedegen adviseurs die je hier graag bij helpen.    Whitepaper Om je optimaal voor te bereiden op de te nemen stappen heeft Bedrijventekoop.nl een whitepaper Bedrijf verkopen – Alles wat je moet weten van A tot Z! geschreven. In dit gratis informatiedocument beschrijven we stap voor stap hoe het bedrijfsovernametraject in zijn werk gaat en geven we je een aantal praktische tips die je helpen bij de verkoop van je bedrijf. Download hem direct! ...
Lees meer
Welke fouten worden vaak gemaakt bij bedrijfsoverdracht?
Bedrijfsoverdracht

Welke fouten worden vaak gemaakt bij bedrijfsoverdracht?

Of het nou gaat om het kopen of verkopen van een bedrijf, bij een bedrijfsoverdracht gaat het om het bereiken van een einddoel. Dit betreft een aantal eisen waaraan het uiteindelijke resultaat moet voldoen. Een belangrijke eis van jou kan zijn dat je een bepaald overnamebedrag in je hoofd hebt en dat de uiteindelijke koopprijs hier negatief van af mag wijken. Een eis kan ook zijn dat je na het verkopen van jouw bedrijf nog wel actief wilt zijn binnen het bedrijf. Het maakt niet uit wat jouw eisen zijn, het maakt uit of je ze kunt verwezenlijken. Probeer om koste wat kost aan de echt noodzakelijke eisen vast te houden. Natuurlijk moet je wel redelijk blijven in jouw eisen.   Intensief traject Het kopen van een bedrijf is opwindend en intensief kan er wel eens voor zorgen dat een van beiden partijen een beetje doorslaat. Zo kan een langdradig en vermoeiend overdrachtsproces ook leiden tot het voortzetten van dit proces tegen beter weten in om er eindelijk maar vanaf te kunnen zijn. Dat het resultaat hiervan niet optimaal is, mag duidelijk zijn.    Voorbereiding Bereid je dus goed voor. Zowel ten aanzien van je denkt te willen ontvangen als koopprijs (en dit laat toetsen door een overnameadviseur die kennis heeft van waarde en prijs) als aan welke partij je het bedrijf denkt over te dragen. Daarnaast is het van belang vooraf geïnformeerd te zijn over het traject, de te nemen stappen, de doorlooptijd en de rollen van de verschillende betrokken adviseurs in een dergelijk traject. Schakel daarom een gespecialiseerde overnameadviseur in, hierdoor kun je voorkomen dat je gedurende het traject “belast” wordt met teleurstellingen door onwetendheid. Tot slot: bedenk wel dat je zelf blijft bepalen, laat de adviseur zich uiteindelijk beperken tot het geven van advies waarna jij een afgewogen beslissing neemt.  ...
Lees meer
Bedrijf verkocht, ………en wat nu??
Bedrijf verkopen

Bedrijf verkocht, ………en wat nu??

GEFELICITEERD! Je hebt je bedrijf succesvol verkocht en een intensieve maar spannende periode wordt hiermee afgesloten. Onze partner Hans van der Velden van Auréus helpt geregeld ondernemers na overname en deelt graag zijn kennis en ervaringen.    Zodra het alom bekend is dat je je aandelen van je bedrijf hebt overgedragen komen de telefoontjes binnen om felicitaties aan te bieden en ongevraagde “aantrekkelijke” adviezen om te investeren. Ineens word je gezien door partijen die voorheen geen oog voor je hebben gehad. Je gaat van een commerciële onderneming, die je voorheen voor 100% beheerste, naar een financiële onderneming. Dus zit je direct midden in de financiële wereld met al z’n mogelijkheden, kansen (en dus ook risico’s) die je zelf niet kunt overzien.  Begin op tijd  Daarom is het verstandig om al enige tijd voordat de verkoop feitelijk plaatsvindt serieus na te denken en alvast te sparren over wat er daarna moet gebeuren. Je wil tenslotte genieten van je vergaarde vermogen en je financiële onafhankelijkheid. En daar wil je al helemaal géén slapeloze nachten van krijgen.    Mogelijkheden Afhankelijk van hoeveel er aan vermogen vrij komt, zijn er talloze mogelijkheden om hier invulling aan te geven. Het is evident dat er met een vrijkomend bedrag van een paar miljoen euro’s meer mogelijkheden zijn dan wanneer er een paar ton euro’s vrij gaat komen. Dat wil absoluut niet zeggen dat je met de kleinere bedragen minder zorgvuldig moet omgaan. Bij grotere bedragen komen er gewoon ook andere aspecten bij kijken (denk hierbij aan fiscaliteit, overdracht van familievermogen naar de volgende generatie, etc.). In zo’n geval is er meer werk vooraf nodig om alles optimaal te structureren. Voor bedragen boven de 5 miljoen euro is een Family Office uitermate geschikt. Zij beschikken over de kennis, kunde en ervaring om tot een goede oplossing te komen voor de nieuwe situatie. Een Family Office schakelt continu met je eigen fiscalist, accountant en jurist of notaris en neemt indien gewenst ook al de volgende generatie mee in de wereld van beleggen en investeren.   In alle gevallen wil je dat je kostbare bezit wordt aangestuurd door iemand die daar goed voor geëquipeerd is, een professionele vermogensbeheerder die zich enkel op jouw beleggingen en jouw investeringen richt. Een goede vermogensbeheerder heeft ook méér mogelijkheden dan een algemene bank. Denk hierbij aan investeren in direct vastgoed en/of Private Equity. Allemaal instrumenten die het rendement kunnen verhogen en/of juist ook risico’s verlagen door goed te spreiden.    Later in het jaar zullen we in ieder geval nog nader in gaan op:   Inkomen uit je vermogen? Of het juist laten groeien? Tijd in de markt belangrijker dan de markt timen Risicobeheersing door spreiden over verschillende assetclasses De toegevoegde waarde van direct vastgoed en Private Equity in de portefeuille Mocht je over deze onderwerpen nu al vragen hebben schroom dan vooral niet om contact op te nemen.   Hans van der Velden Auréus ...
Lees meer
Wat zijn garanties en vrijwaringen?
Bedrijfsoverdracht

Wat zijn garanties en vrijwaringen?

Garanties en vrijwaringen zijn een belangrijk onderdeel van de koopovereenkomst. Niet voor niets dat het dus ook belangrijk is om hier aandacht aan te besteden. De onderhandelingen over het wel én niet opnemen van garanties en vrijwaringen kan dan ook een de nodige tijd kosten. In deze blog lichten wij graag toe hoe dit er in de praktijk aan toe gaat. En waar jij als (ver)koper op moet letten.    De standpunten van de koper en verkoper staan over het algemeen tegenover elkaar. Zo wil de verkopende partij vaak zo weinig mogelijk garanties en vrijwaringen opnemen. Maar, de kopende partij wil juist zoveel mogelijk garanties en vrijwaringen opnemen. Daarom raden wij ook aan om een jurist of advocaat in te schakelen. Deze kan uiteindelijk adviseren hoe, in welke mate én welke vorm de garanties en vrijwaringen opgenomen moet worden.   Wat zijn garanties? Als eerste de garanties. Nadat een boekenonderzoek is uitgevoerd, worden de uitkomsten hiervan gebruikt om de koopovereenkomst samen te stellen. Vervolgens worden afspraken gemaakt en komen zowel garanties en vrijwaringen aan bod.    Kort gezegd staat een garantie voor het ‘verkopen van een verklaring’. Dit betreft de staat van de onderneming op het moment van verkoop. Hieronder hebben we voorbeelden op een rijtje gezet die in de praktijk voorkomen.    Overnamebalans is goed Activa zijn eigendom (en dus niet verpand óf met beslag erop) Geen onbekende claims Geen belastingschulden Geen inbreuk op intellectueel eigendom van derden Personeelsgegevens kloppen Cao nageleefd  Werkgeversverplichtingen nagekomen Uit bovenstaande voorbeelden kan je al het een en ander uithalen. Zo zijn garanties nog niet specifiek geïdentificeerde risico’s. En heeft het betrekking op meer algemene en onvoorziene situaties. Als (achteraf) blijkt dat de garantie niet juist was, dan is de koper in staat om de opgelopen schade te verhalen op de verkoper. Daarom is dit ook van cruciaal belang tijdens het opstellen van de koopovereenkomst.   Wat is een vrijwaring? Net zoals een garantie is een vrijwaring een afspraak tussen zowel de kopende- als verkopende partij. Een verschil tussen deze begrippen is dat het bij een vrijwaring om een specifiek én bekend probleem of risico gaat dat voor de rekening van de verkoper komt. Hieronder hebben we enkele vrijwaringen opgesomd die veelal in het boekenonderzoek naar voren komen.   Lopende claim van een schuldeiser Discussie met de Belastingdienst Gebrek van bepaald product Bekende bodemverontreiniging   Wat is het verschil tussen een garantie en een vrijwaring? Uiteindelijk kan dus gesteld worden dat een vrijwaring een concreet risico betreft. Dit wordt dan ook opgenomen in de koopovereenkomst waarbij de kosten hiervan voor rekening van de verkoper komen. Als het risico reëel is, maar níet concreet, dan wordt in de koopovereenkomst doorgaans een garantie opgenomen.    Sinds 2002 is Bedrijventekoop.nl uitgegroeid tot het grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux. Wij stellen ons netwerk van bedrijfsovernamespecialisten graag tot je beschikking. Bij het opstellen van garanties en vrijwaringen is het namelijk zéker aan te raden om een specialist in te schakelen.  ...
Lees meer
Wat betekent overnamedatum?
Juridische aspecten

Wat betekent overnamedatum?

De betekenis van overnamedatum wordt in deze blog in de context van een bedrijfsoverdracht gedefinieerd. Concreet gezegd is het de datum waarop de activiteiten van een onderneming voor de spreekwoordelijke rekening én daadwerkelijke risico’s van de koper komt. Het betekent dan ook dat alle winsten én verliezen vanaf deze datum voor rekening van de koper zullen komen.   Overnamedatum bedrijf in de praktijk Even een voorbeeld om het duidelijk te maken. Bij een besloten vennootschap gaat op de overnamedatum het economische eigendom over van de verkoper naar de koper. Maar, omdat de juridische overdracht vaak plaatsvindt via een notaris kan het voorkomen dat dit pas op een later moment plaatsvindt. Sterker nog, dit is in de praktijk vaak het geval. De levering van aandelen vindt dan ook vaak met terugwerkende kracht plaats. Dit is dan ook een uitdrukking die in de praktijk veel gebruikt wordt. De aandelen van de besloten vennootschap worden tijdens het boekjaar verworven. En in de koopovereenkomst of de akte van aandelenoverdracht is bepaald dat de aandelen op een bepaalde datum voor de rekening én risico van de koper komen. Deze specifieke datum wordt naast de overnamedatum dan ook wel de ‘effectieve datum’ genoemd.   Wat als de leveringsdatum later plaatsvindt dan de overnamedatum? In de praktijk komt het dus geregeld voor dat de leveringsdatum later plaatsvindt dan de afgesproken overnamedatum. Als dat het geval is zal de verkoper van de onderneming vanaf de overnamedatum tot aan de leveringsdatum de verantwoordelijkheden en risico’s voor zijn rekening moeten nemen ten behoeve van de koper.  Maar, hoe zorg je er dan voor dat de koper daadwerkelijk krijgt waarvoor hij betaald heeft op de leveringsdatum? Daarvoor worden dan duidelijke afspraken gemaakt over wat de verkoper in deze tussenliggende periode wél en niet mag doen. De overnamedatum is vaak afhankelijk van de overeengekomen verkoopvoorwaarden. Vanuit de basis zijn er twee verkoopmethoden mogelijk: locked box en closing accounts. Bij beide methodes kunnen de koper en verkoper een willekeurige datum overeenkomen. Vanuit praktische overwegingen is het vaak aan te raden om een datum aan het begin of einde van een maand te kiezen. Financiële administraties vinden namelijk vaak rond deze periodes plaats.  Over Bedrijventekoop.nl Sinds 2002 is Bedrijventekoop.nl uitgegroeid tot hét grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux. Niet voor niets doen wij er dan ook iedere dag alles aan om vraag en aanbod van bedrijven bij elkaar te brengen. Snel én doeltreffend. En met een ruim aanbod van (ver)kopers in verschillende branches kan je dan ook vaak bij ons terecht om in contact te komen met een potentiële partij.  Door de jaren heen hebben wij de nodige ervaring opgedaan. We weten dan ook als geen ander dat het bij een bedrijfsovername cruciaal is om (tijdig) een overnamespecialist in te schakelen. Daarom stellen wij ons brede netwerk van overnamespecialisten ook graag tot je beschikking. Zo kan jij op de momenten dat het nodig is gebruik maken van de nodige expertise. Uiteindelijk brengt een goede adviseur ook altijd méér geld op, dan deze kost!   ...
Lees meer
Wat is de leveringsdatum bij bedrijfsovername?
Juridische aspecten

Wat is de leveringsdatum bij bedrijfsovername?

Bij een bedrijfsovername is zowel sprake van een overnamedatum als een leveringsdatum. En (zoals je zal vermoeden) zijn dit ook twee verschillende begrippen. Het gaat in de praktijk dan ook vaak om verschillende data. In deze blog lichten wij de definitie van de leveringsdatum toe en lichten we de relatie tot de overnamedatum toe.   De definitie van leveringsdatum De leveringsdatum bij een bedrijfsoverdracht is de datum waarop een onderneming juridisch aan de koper wordt overgedragen. In de volksmond wordt dit ook wel de transportdatum, juridische overdracht of levering van aandelen genoemd. Op deze datum wordt de koper juridisch eigenaar van het bedrijf. Meestal vindt de leveringsdatum plaats na de overnamedatum. En laatstgenoemde is het moment waar het economische eigendom overgaat naar de koper.    Een voorbeeld om het duidelijk te maken. Stel Bedrijventekoop.nl BV wordt per 1 januari 2023 verkocht. De koopovereenkomst is getekend en de levering van aandelen vindt plaats op 1 april 2023. Dit betekent in de praktijk dat wij Bedrijventekoop.nl BV effectief per 1 januari 2023 verkopen, en dus ook het economische eigendom overgedragen wordt. Maar, het juridische eigendom wordt pas later (op 1 april 2023) overgedragen. Het resultaat in de tussenliggende periode komt dan voor rekening van de koper. Tenzij er natuurlijk aanvullende afspraken gemaakt zijn.   Maak duidelijke afspraken over de leveringsdatum Verder ingaand op de aanvullende afspraken kunnen wij alvast verklappen dat dit vaak het geval is. Als de overdrachtsdatum bijvoorbeeld op 1 januari van het boekjaar is gesteld. En de leveringsdatum pas (veel) later in dat boekjaar, dan kan dit tot weerstand van de verkoper leiden. Logisch, gezien hij als het ware voor de koper aan het werk is. Het resultaat van het lopende boekjaar komt tenslotte aan de koper ten goede. En níet aan de verkoper.    Als de levering niet uiterlijk op een van tevoren bepaalde datum plaatsvindt doet de verkoper er dan ook goed aan om de overdrachtsdatum op te schuiven. De verkoper is dan ook gerechtigd om het resultaat van de onderneming vanaf de oorspronkelijke overdrachtsdatum tot een later te bepalen overdrachtsdatum. Het is verstandig om dan ook te bepalen dat de verkoper gerechtigd is om interim-dividend uitkering te doen over die periode.    Wat mag je tot aan de leveringsdatum wel en niet doen? Voor de koper is het van belang om op te nemen wat de verkoper vanaf de overnamedatum tot aan de leveringsdatum wel én (vooral) niet mag doen. Voorbeelden van zaken die de koper niet mag doen zijn hieronder opgesomd.   Dividend uitkeren Activa verkopen Financieringen aangaan Grote investeringen doen Beschadigen belangen onderneming   Het is dus van groot belang dat de verkoper en koper een intentieovereenkomst aangaan. Hierin kan dan duidelijk vastgelegd worden wanneer de overname en de transport plaatsvindt. Ook kan hierin vastgesteld worden hoe zij omgaan met de tussenliggende periode.   Over Bedrijventekoop.nl Sinds 2002 is Bedrijventekoop.nl uitgegroeid tot het grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux. Wij doen er dan ook alles aan om vraag en aanbod van bedrijven bij elkaar te brengen. Met veel uiteenlopende branches doen wij dit zo snel én doeltreffend mogelijk. Klaar om (ver)kopers samen te brengen.   Omdat wij door de jaren heen een groot netwerk hebben opgebouwd, stellen wij deze graag tot je beschikking. Een overnamespecialist inschakelen is bijvoorbeeld tijdens het opstellen van een intentieovereenkomst mogelijk. Uiteindelijk weten wij dat het inschakelen van een goede specialist altijd meer geld oplevert dan deze kost. Neem dan ook een kijkje bij de adviseurs binnen ons netwerk. ...
Lees meer
Wat is een disclosure letter?
Juridische aspecten

Wat is een disclosure letter?

Letterlijk vertaald is een disclosure letter een ‘bekendmakingsbrief’. Tijdens het uitonderhandelen van de garanties en vrijwaringen is de nodige aandacht vereist. In de koopovereenkomst heeft de verkoper nog een mogelijkheid om de verstrekte garanties en vrijwaringen te beperken. Dat kan dus in de zogeheten disclosure letter.    Wat is de risicoverdeling? Als het duidelijk is dat er bepaalde risico’s zijn, dan is het vervolgens nog de vraag wie dit risico draagt. De koper óf de verkoper. Bij het verdelen van de specifiek bekende risico’s die naar voren zijn gekomen uit het due diligence onderzoek is het een kwestie van onderhandelen. Als door de verkoper risico gedragen moet worden dan worden de vrijwaringen ook in de koopovereenkomst opgenomen. Maar, het kan natuurlijk ook zo zijn dat het risico door de koper wordt geaccepteerd. Bijvoorbeeld als dit als een normaal risico binnen het bedrijf gezien wordt. Of als zaken schending van de garanties vormen. Dan kunnen ze namelijk uitgezonderd worden van de garanties middels de disclosure letter. Als het ware vormen deze dus elkaars spiegelbeeld.    Gevolgen van disclosure letter De verkoper geeft in de disclosure letter aan welke informatie aan de koper is gegeven. En geaccepteerd natuurlijk. Als er sprake is van inbreuk op de door verkoper verstrekte garanties, kan de koper achteraf níet stellen dat hij onbekend is met de feiten die in de brief benoemd zijn. En daarom kan hij in dat geval ook geen (schade)vergoeding claimen. Omdat het dan inbreuk is op de door verkoper verstrekte garanties.  Omdat de gevolgen van een disclosure letter in sommige gevallen verstrekkend kunnen zijn, is het ook verstandig om (tijdig) een overnamespecialist in te schakelen. Deze kan je namelijk voorzien van het juiste advies. Waardoor je achteraf niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Een goede voorbereiding is hierbij cruciaal.   Over Bedrijventekoop.nl Sinds 2002 zijn wij uitgegroeid tot hét grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux. Hoe wij dit voor elkaar gekregen hebben? Door vraag en aanbod van bedrijven snel en doeltreffend bij elkaar te brengen. Omdat we veel (ver)kopers op ons platform hebben kan je bij ons terecht voor uiteenlopende branches. Door de jaren heen hebben wij natuurlijk een mooi netwerk opgebouwd. En dat delen we graag met je. Daarom kan je vrijblijvend gebruik maken van ons breed netwerk aan overnamespecialisten. Zij kunnen je waar nodig adviseren en begeleiden tijdens het opstellen van een disclosure letter. Uiteindelijk brengt een goede overnameadviseur ook altijd méér geld op, dan deze kost! ...
Lees meer
Hoe kan ik me inhoudelijk voorbereiden op het verkopen of kopen van een bedrijf?
Bedrijf verkopen

Hoe kan ik me inhoudelijk voorbereiden op het verkopen of kopen van een bedrijf?

Als je voor een bedrijf (ver)kopen gaat is het belangrijk dat je hier goed op voorbereid bent. Ga na hoe het gehele proces eruitziet. En wanneer het verstandig is om betrokken adviseurs in te schakelen. Daarom helpen wij je in deze blog alvast een spreekwoordelijk handje op weg. Onder het mom van: een goede voorbereiding, is het halve werk!   Voorbereiding bedrijf kopen Als koper zijnde is het eerst zaak om te bepalen wat je wilt. En waarom je dit wilt. Ook is het – vanuit het tegenovergestelde perspectief - net zo belangrijk om te bepalen wat je níet wilt. En waarom je dit niet wilt. Hoewel dit als logisch en vanzelfsprekend klinkt, is het toch van groot belang om dit voor jezelf helder te hebben.  Enerzijds is dit namelijk goed om vooraf je interesse in goede banen te leiden. Heb helder naar wat voor soort branche, type bedrijf, regio én omvang je voorkeur gaat. Anderzijds zijn dit tegelijkertijd ook de eerste vragen die je aan een verkoper kan stellen. Als verkoper zijnde wil je natuurlijk niet je bedrijf aan de eerste de beste verkopen. En maak je dus een goede indruk als je weet waarom je interesse hebt in zijn bedrijf. De vragen die je aan hem stelt kunnen dan ook kritisch beoordeeld worden. Verder is het van belang om jezelf te verdiepen in de markt. Denk aan de marktomstandigheden, marktontwikkelingen, het potentieel en andere factoren. Uiteindelijk moet je dan alles op een rijtje zetten. Om erachter te komen wat je precies zoekt in een bepaald type bedrijf. En wat voor rol je hierin opneemt. Een verkoper zal minder op zoek zijn naar een koper die alleen de boel in de gaten houdt. Maar, juist wel met een gepassioneerde ondernemer die het bedrijf naar een volgende fase wil (én kan) brengen. Dit is dan ook direct een onderdeel van de presentatie over jezelf: ga na wat je toegevoegde waarde is!   Voorbereiding bedrijf verkopen Voor de verkoper zijn weer andere aspecten van belang. Het is namelijk belangrijk om vooraf te weten wat je in termen van opbrengst mag verwachten. Een waardering geeft hier als eerste informatie over. Dit richt zich namelijk op zowel interne- als externe factoren. Met een SWOT-analyse kan je eenvoudig de sterke en zwakke punten van een onderneming bloot leggen. De uitkomst hiervan kan ertoe leiden dat je eerst gaat werken aan de zwakke punten vóór je overgaat tot de verkoop van het bedrijf. Ook als er nauwelijks zwakke punten zijn kan de waardering leiden tot een kwantitatief onderdeel. Naast de waarde zijn ook de prijs, betalingsstructuur en randvoorwaarden van belang. Hierdoor krijg je niet alleen een beeld over de waarde (theorie), maar ook over de opbrengst (praktijk). De waarde kan uiteindelijk als vraagprijs gehanteerd worden.  In informatiedocumenten die voor de kandidaat-kopers worden opgesteld kan dezelfde informatie worden verwerkt die tijdens de analyse en waardering verkregen zijn. Uiteindelijk ontvangen zij dit nadat de geheimhoudingsovereenkomst is ondertekend. De uitgangspunten voor de prognose zijn de waardering en vraagprijs. Dit moet bij de kandidaat-koper bekend zijn om te weten hoe de verkoper tot een vraagprijs is gekomen. De beoordeling ervan door de kandidaat-koper is vervolgens ook de eerste stap tot de onderhandelingen.   Meer informatie Bedrijventekoop.nl biedt uitkomst als je op zoek bent naar een geschikte kandidaat voor zowel verkoop als aankoop. Wil je meer weten van het gehele traject van bedrijf (ver)kopen dan verwijzen we je naar ons boek. Wil je gewoon eens van gedachte wisselen, dan mag je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.  ...
Lees meer