Terug naar het overzicht

Emotiemanagement bij het verkopen van je bedrijf

Onlangs hebben we een bericht gedeeld waar we in gingen op de verschillende emoties bij het verkopen van je bedrijf. In dit bericht gaan we verder op de manier waarop je om kunt gaan met die emoties. Ondernemers kunnen twee kanten kiezen betreffende emoties rond de overdracht van hun bedrijf. De ene houding weerspiegelt de opvatting dat irrationele gevoelens het zakelijke proces verstoren. Dus moeten emoties zoveel mogelijk genegeerd worden, omdat ze niet relevant zijn voor het welslagen van het overdrachtsproces. 
De andere houding is dat emoties even reëel zijn als zakelijke motieven en dat zij dus evenveel aandacht verdienen en een plek moeten krijgen in het proces. 
 
De eerste houding heeft in veel gevallen de overhand. Die houding is contraproductief want ontkennen van gevoelens en emoties wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Iedereen weet dat ze ooit aan de oppervlakte komen en dan gebeurt dat vaak op een ongewenst moment. 
 

Voorbeelden:

Een aantal voorbeelden van herkenbaar emotioneel gedrag:
  • Alsmaar nieuwe redenen voor uitstel verzinnen;
  • Niet tot een consistent beleid kunnen komen;
  • Eerst gemakkelijk tot overeenstemming komen en vervolgens zwaar inzetten op details
  • Vasthouden aan een irreële prijs
  • Twijfelen aan de bereidheid van de kinderen om de zaak over te nemen;
  • Geen open communicatie met alle betrokkenen.
Ondernemers lopen dus tegen allerlei weerstanden aan betreffende bedrijfsopvolging. Kennis en inzicht in daarmee verband houdende emoties kunnen het overdrachtsproces bespoedigen en bijdragen aan een betere uitkomst voor alle betrokken partijen. Het onderkennen en deskundig hanteren van deze emoties is het doel van emotiemanagement. Belangrijke elementen daarbij zijn het voorkomen van een geïsoleerde positie, een optimale communicatie naar alle betrokkenen en bezig durven zijn met een leven na het actieve ondernemerschap. Vooral: maak duidelijk wat je wilt!
 

Duidelijkheid

  • Spreek duidelijk uit wat voor jou daadwerkelijk van belang is. Is dat de hoogste prijs? Je naam op de gevel? De zorg voor het personeel? De zorg voor de klanten? Het voortbestaan van het bedrijf? De kinderen aan het roer?
  • Start of maak deel uit van een netwerk met gelijkgestemden, ondernemers die kampen met dezelfde vragen en twijfels over een overdracht.
  • Grijp een gebeurtenis uit jouw directe omgeving aan om het taboe van de eigen sterfelijkheid te doorbreken.
  • Betrek nadrukkelijk de familie bij de oriëntatie op de toekomst. De familie moet ook weten wat het is om als ondernemer afscheid te nemen. Vooral de partner, die ook niet weet wat er staat te gebeuren, is een belangrijke betrokkene in het geheel. Bespreek wat je samen gaat doen en wat je alleen doet.
  • Maak voor jezelf duidelijk wat je na overdracht wil gaan doen. Dat kan gaan om een rol in het bedrijf en daarbuiten.
  • Denk aan de financiële planning. Zicht op de toekomstige financiële situatie is niet alleen van belang in materieel opzicht. De praktijk laat zien dat het proces vereenvoudigd wordt als duidelijk is dat het financieel goed geregeld is, emotionele barrières worden dan ook makkelijker genomen.
 

Emotiemanagement

Je hoeft niet alles alleen te doen. Diverse specialisten kunnen je bijstaan in dit proces. Bedrijventekoop.nl beschikt over een netwerk aan specialisten die je helpen bij de het traject van A tot Z. Dat gaat van waardebepaling, acquisitie, onderhandelen en afronden van de verkoop tot zelfs het vermogensbeheer erna. Je kan altijd contact met ons opnemen. Wij verwijzen je graag door.