Terug naar het overzicht

Kan ik mijn winkel wel verkopen?

Er is veel gaande in de wereld. De moeizame coronajaren waren nog maar net achter de rug toen de oorlog uitbrak in Oekraïne. Stijgende energieprijzen, huurprijsverhogingen en verhoging loonkosten hebben allemaal invloed op het rendement van je onderneming. De wereld van retail is een andere wereld dan die van een paar jaar geleden, maar een goede winkel is nog steeds verkoopbaar, ook in economisch mindere tijden. Althans dat is de ervaring van onze partner INretail.
 

Waaraan moet je winkel voldoen bij verkoop

In de basis geldt dat de drie belangrijkste pijlers voor een succesvolle verkoop zijn:
  • De kwaliteit van de locatie
  • De kwaliteit ven het winkelconcept (online/offline propositie)
  • Rendement
 

Kwaliteit van de locatie

Kwaliteit wil niet direct zeggen dat je op een A1 locatie gevestigd moet zijn. Het gaat er om dat de omgeving waar je gevestigd bent past bij het type onderneming dat je exploiteert.  Afhankelijk daarvan kan het zijn dat het belangrijk is dat je in een aanloopstraat zit, dat er veel passanten komen of dat je juist op een solitaire locatie gevestigd bent.
 

Kwaliteit winkelconcept

Het klinkt vanzelfsprekend dat dit belangrijk is, maar in hoeverre is je onderneming nog actueel en interessant voor een koper? Daarbij wordt niet alleen de omzet bedoeld maar bijvoorbeeld ook de opbouw en de merken van je collectie, het winkelbeeld, het klantenbestand en online positionering. De relevantie van zowel online als offline aanwezigheid neemt steeds meer toe. Het hebben van een webshop is geen absolute vereiste. Het is essentieel dat jouw winkelconcept aansluit bij de belevingswereld van de klant en dat deze zich op de plekken kan oriënteren waar hij of zij zich het meest comfortabel voelt.
 

Rendement

Niet de omzet maar het rendement is bepalend voor de kans van slagen jouw verkoop. Voor een koper is het interessant als een onderneming over een langere periode zich positief bewezen heeft. De verworven marktpositie is vaak een belangrijk aspect voor het overnemen van een winkel.
 

Verkoopklaar

INretail ziet vaak dat verkopende partijen zich onbewust zijn van het belang een actuele en toekomstgerichte winkel te exploiteren, ze nemen wat gas terug in de laatste jaren van hun loopbaan. Hierdoor kunnen de kansen op een succesvolle verkoop afnemen. Advies is dan ook kritisch naar de bedrijfsvoering te blijven kijken en eventuele verbeteringen door te voeren alvorens je het bedrijf in de markt ter overname zet. De slagingskans neemt hierdoor enorm toe.