Terug naar het overzicht

Bedrijventekoop.be ontstond uit pure frustratie

Toen Filip Demuyt een bedrijf wilde kopen, had hij door gebrekkige informatie na één jaar zoeken nog niets gevonden. ‘Uit pure frustratie ben ik dan maar zelf een zaak begonnen om kopers en verkopers van bedrijven met elkaar in contact te brengen’, stelt Demuyt. ‘De problemen voor een potentiële koper of verkoper zijn legio’, stelt Demuyt. ‘De markt voor bedrijfsovernames is volstrekt niet transparant in Nederland en nog minder in België. Om aan informatie te komen moet je abonnementen nemen en provisies betalen op dure websites. En de waarde van de advertenties is vaak bedroevend. Ik zocht bijvoorbeeld een zaak in Brabant, maar de meest geadverteerde bedrijven lagen in Amsterdam of Rotterdam. De zaken in mijn regio waren soms al verkocht of werden aangeboden tegen een onrealistische prijs of de gegevens klopten gewoonweg niet.’

Toen Demuyt in 2002 in een Europese studie las dat maar liefst 15 procent van de faillissementen voorkomen hadden kunnen worden door een tijdige verkoop, en per toeval stuitte op de domeinnaam ‘bedrijventekoop.nl’, nam hij het besluit zelf een website op te starten. ‘Het businessmodel is eenvoudig. We willen vooral helder zijn. We houden er rekening mee dat een vijftigplusser ook snel met onze site moet kunnen omgaan. Verder zijn we goedkoop. Bij ons kan je de eerste zes maand gratis adverteren, zonder aankoopverplichting. Voor zes extra maanden betaal je 175 euro. Door die troeven trokken we snel veel klanten aan, zodat ons bestand met potentiële kopers en verkopers snel groeide en een kritische massa bereikte.’

Bezoekers

Intussen telt de databank van bedrijventekoop.nl gemiddeld 1.200 adverteerders, 13.000 geregistreerde potentiële klanten en maandelijks 54.000 bezoekers. Daarmee is het in zijn genre de op één na grootste site van Nederland. Bovendien vindt 70 procent van de aanbieders binnen het jaar een koper. Veel zakelijk inzicht is er niet nodig om te zien dat met 175 euro per abonnement en een klantenbestand van 1.200 adverteerders onvoldoende geld in het laatje komt om zeventien personeelsleden te betalen.

Hoe maakt Demuyt dan winst? ‘Achter bedrijventekoop.nl gaat een andere organisatie schuil’, legt Demuyt uit. ‘Dat is Adcorporate, ons adviesbedrijf waarmee we een volledige service bieden bij bedrijfsovernames. En voor die onderneming is het klantenbestand van bedrijventekoop.nl zijn gewicht in goud waard.’ ‘We stellen ons bij Adcorporate op als regisseur van het overnameproces. Eerst wordt er een waardering gemaakt van het te verkopen bedrijf of een profiel van het bedrijf dat men wenst te kopen. Daarbij maak ik dankbaar gebruik van mijn eigen ervaring. Nog voor het einde van mijn studies had ik al zelf een bedrijf gekocht en weer verkocht, en ik heb jarenlang overnames begeleid voor Rabobank. Verder teren wij op de kennis uit de databank van bedrijventekoop.nl, voor ons een schat aan benchmarks. Met die kennis hebben we een waarderingsmodel ontwikkeld dat met een foutmarge van slechts 5 procent de waarde van een KMO accuraat kan inschatten.’

Dankbaar

Een keer de waarde van het bedrijf bepaald, gaan Demuyt en zijn team op zoek naar kopers of verkopers. Uiteraard putten ze ook daar dankbaar uit het klantenbestand van bedrijventekoop.nl. ‘In een latere fase staan we onze klant bij in de onderhandelingen met kopers of verkopers’, vertelt Demuyt. ‘Een keer een deal gesloten, wikkelen we alle administratieve procedures af. We bieden bij wijze van spreken een sleutel-op-de-deur oplossing.’ Wat dat kost voor de klant? ‘Niet zoveel als je denkt. De gemiddelde prijs schommelt rond de 40.000 euro. En in tegenstelling tot andere adviesbureaus werken we met een vaste prijs: of het nu gaat om een grote of een kleine KMO.’

De formule van bedrijventekoop.nl blijkt aan te slaan bij onze noorderburen. Wat lokaal begon is nationaal uitgegroeid. Er werken nu 17 voltijdse krachten in vier regionale kantoren. Bovendien staat internationale uitbreiding voor de deur. De websites bedrijventekoop.be voor België en Firmenzukaufen.de voor Duitsland draaien al. Er worden ondernemende medewerkers gezocht om een kantoor in Antwerpen te openen. In Duitsland is er al een kantoor. ‘Wat in België opvalt, is het aarzelende ondernemerschap. Zo zijn we nu op zoek naar een Vlaamse zelfstandige om ons kantoor in Antwerpen op te starten. Maar de risiconemers groeien hier niet aan de bomen. Toch reken ik erop in het najaar drie Belgische kantoren te openen.’ Na België en Duitsland wil Demuyt ook de Britse markt veroveren. ‘We hebben niet voor niets net de Europese domeinnaam Companyforsale.eu geregistreerd.’

Tien tips voor een succesvolle verkoop

  1. Bepaal het juiste verkoopmoment.
  2. Denk na over wat je na de verkoop van je bedrijf wil gaan doen.
  3. Optimaliseer de juridische, fiscale en organisatorische constructie.
  4. Zorg voor de begeleiding van een specialist.
  5. Denk eraan dat de waarde van je bedrijf te financieren moet zijn.
  6. Bedenk: hoe meer contracten, hoe groter de waarde.
  7. Breng per koper de motieven in beeld.
  8. Voer een onderhandelingsgesprek nooit alleen.
  9. Vergeet niet dat je bij een akkoord pas halfweg bent. Volgen nog: boekenonderzoek, juridische administratie en de toestemming van de bank van de koper.
  10. Praat met de koper over zijn plannen na de overdracht.