Start up/distributeur automotive-aftermarket.
Participatie strategisch partner of MBI 180.000
Product en markt
Sinds eind jaren 90 is een innovatief apparaat buiten Europa bezig aan een opmars in de automotive aftermarkt om stap voor stap standard equipment in garagebedrijven te worden. Het betreft een apparaat gebaseerd op toepassing waterstoftechnologie om koolstofaanslag in brandstofmotoren op simpele wijze in zeer korte tijd volledig af te breken en motorprestaties te verbeteren, schadelijke uitstoot te verminderen en een bijdrage te leveren aan brandstofbesparing.
Elke brandstofmotor kampt met koolstofaanslag ongeacht ouderdom, voertuigmerk of type brandstof dat gebruikt wordt. Klachten nemen toe door vervuiling, verstopping, verzadiging en door slijtage van prestatiebepalende onderdelen. Het kennisniveau over deze problematiek is bij garagepersoneel hoog. Het goed verwijderen van koolstofaanslag in de brandstofkamer en bij prestatiebepalende onderdelen is een langdurig, arbeidsintensief en daardoor kostbaar karwei. En dan nog is complete reiniging niet het eindresultaat.
De marktomvang garagebedrijven - voor deze innovatie is in Nederland en Europa immens groot, maar de markt is ook complex in haar organisatie en toegankelijkheid. Bewerking van deze markt vraagt om een uitgekiende strategie en insider kennis en ervaring.
Ontwikkeling en status
Op basis van bewezen en bestaande technologie heeft de onderneming het apparaat onder eigen naam laten labelen en is beschikbaar voor verkoop. Het apparaat beschikt over de juiste CE certificaten om in Europa verkocht te mogen worden. Thans wordt uitsluitend gewerkt aan externe communicatie; het informeren en enthousiasmeren van relevante marktpartijen en influentials.
Terzijde. Een Franse marktpartij heeft vanaf juni 2014 een vliegende start gemaakt met eenzelfde type product in de Franse markt. Wij zien dit als een bevestiging.
Met veel enthousiasme, vasthoudendheid en eigen vermogen is de marktkans ontwikkeld van project tot onderneming. In huidige fase van ontwikkeling is behoefte aan specifieke ervaring in de automotive business.
Financieringsbehoefte
De ondernemers begroten een kapitaalsbehoefte in het eerste jaar te gaan kennen van 180K exclusief voorloopkosten van eventuele internationale expansie.
Profiel van strategische partner/ MBI kandidaat
De strategische partij of MBI kandidaat heeft marketing/sales ervaring in de automotive industrie en heeft de ambitie om zich in te willen zetten voor een nieuw product in een nieuw marktsegment.
Financiële constructie
De ondernemers verkopen aandelen waarvan de opbrengst weer grotendeels ter beschikking gesteld zal worden aan de onderneming. Daarnaast is er behoefte aan een korte termijnlening. Het totale instap pakket wordt geprikt op 180K, een en ander afhankelijk van gezamenlijk verder te ontwikkelen visie op strategie en begroting voor jaar 1.