Blog

Franchise

Wat betekent multi-unit franchise?

Als een succesvolle franchiseorganisatie groeit in financieel resultaat én aantal vestigingen heet dit bij de franchisegevers organische- en strategische groei. De strategische groei sluit de franchisegever nieuwe franchisenemers aan. En bij de organische
Lees meer
Bedrijfsoverdracht

Wie zijn betrokken bij een bedrijfsoverdracht?

Wie zijn betrokken bij een bedrijfsoverdracht? Zoals de vraag al doet vermoeden zijn er verschillende partijen betrokken bij een bedrijfsoverdracht. Natuurlijk zijn er twee hoofdrolspelers: de koper én de verkoper. Maar, vanuit onze ervaring weten wij
Lees meer

Do’s en don’ts onderhandelen tijdens een bedrijfsovername

Wat zijn de do’s en don’ts tijdens de onderhandelingen van een bedrijfsovername? Zorg voor een goede voorbereiding.   Do’s en don’ts onderhandelen Na de kennismaking tussen koper en verkoper en de informatieverstrekking over en weer zal het gesprek
Lees meer

Wat gebeurt er met het personeel na overdracht?

Veel ondernemers die hun bedrijf verkopen vinden het belangrijk dat er goed gezorgd wordt voor het personeel. Niet voor niets, de verkoper heeft ook veel verantwoordelijkheid. Ook voor de koper is dit van belang, zo wil deze de medewerkers tevreden en
Lees meer

Waar let je op bij de overname van een bedrijf

Het overnemen van een bedrijf kan vanuit verschillende perspectieven ontzettend interessant zijn. Toch is het overnemen van een bedrijf meer dan alleen wat papierwerk. Het is een complex en vooral tijdrovend traject waarbij je rekening dient te houden
Lees meer

Do’s en don'ts bij een 1e kennismaking tijdens een bedrijfsoverdracht

Wat zijn de do’s en don’ts bij een 1e kennismaking tijdens een bedrijfsoverdracht? Bereid je (mentaal) goed voor op dit belangrijke gesprek.   Do’s en don’ts bij een 1e kennismaking Een bedrijfsoverdracht begint natuurlijk met een eerste kennismaking
Lees meer

Wat is een pre-exit? Alles over een pre-exit strategie

Wij merken vaak dat de stap om een bedrijf te verkopen als erg groot wordt ervaren. In deze gevallen kan een pre-exit strategie helpen om te wennen aan het idee om je bedrijf te verkopen. In deze blog gaan wij dan ook verder in op deze zogenaamde pre-exit.
Lees meer

De voor- en nadelen van een franchise onderneming op een rijtje

Een franchise is te omschrijven als een samenwerking tussen twee ondernemers. Aan de ene kant heb je de franchisegever, aan de andere kant de franchisenemer. De franchisegever heeft een succesvolle bedrijfsformule ontwikkeld en de franchisenemer gaat
Lees meer

Belang van een waardebepaling

Loop je met plannen rond een bedrijf te kopen? Gaaf, maar daar komt veel bij kijken. Ga voor jezelf na waarom je een bestaand bedrijf wilt kopen. Welk doel wil je hiermee bereiken? Een bestaand bedrijf heeft een historie, de nodige kennis in huis, een
Lees meer

Wat is een informatiememorandum en wat staat erin?

Een informatiememorandum is een document waar alle ins- en outs van een te koop aangeboden onderneming in staan. Dit is van belang om een zo volledig mogelijk beeld te schetsen van de activiteiten, verplichtingen, sterke- en/of zwakke punten. Vóór je
Lees meer

Welke informatie geef ik aan een potentiële koper van mijn bedrijf?

Welke informatie geef ik aan een potentiële koper van mijn bedrijf? Aan de potentiële koper van een bedrijf wordt vaak een informatiememorandum verstrekt.   Eerste stap Over het algemeen wordt aan een potentiële koper van een bedrijf een informatiememorandum
Lees meer

Wanneer licht je het personeel in bij verkoopplannen?

Bij iedere bedrijfsovername komt het moment een keer daar dat je het personeel moet inlichten over de verkoopplannen. Hoewel dit bij ieder bedrijf anders is zijn er een aantal aandachtspunten die bij iedere overname terugkomen. Daar gaan wij in dit bericht
Lees meer