Terug naar het overzicht

Hoe bereid ik de interne organisatie voor op de verkoop?

Bij het verkoop klaar maken van een onderneming dienen mogelijk veranderingen doorgevoerd te worden in de bedrijfsstructuur. In navolging hierop is het bij de voorbereiding op de verkoop ook belangrijk dat rekening gehouden wordt met de interne organisatie. Daarom lichten wij in deze blog toe hoe je de interne organisatie het beste kan voorbereidingen op een aanstaande verkoop. 
 

Afhankelijkheid van ondernemer

Bij een mkb onderneming leidt een ondernemer vaak het bedrijf. Ook is hij of zij dan verantwoordelijk voor de dagelijkse regelingen. Als er een bedrijf verkocht wordt, is het beter als ook veel organisatorische taken én contact met klanten door medewerkers van het bedrijf worden gedaan. Het is namelijk gunstig als het bedrijf (ook na het vertrek van de eigenaar) draaiend gehouden kan worden.
 
Over het algemeen kan onderscheid gemaakt worden tussen een mbi kandidaat en een strategische koper. Dit zijn namelijk de twee meest voorkomende type kopers. Een koper stapt bij voorkeur in bij een bedrijf waar hij of zij snel plannen kan uitvoeren. Dit natuurlijk mét oog en aandacht voor het personeel en klantenbestand. Op het moment dat een bedrijf stabiel draait, weten de personeelsleden namelijk exact wat ze moeten doen. Ook weten de klanten en leveranciers op dat moment bij welke medewerkers zij terecht kunnen. Dit biedt rust en geeft je een basis om de onderneming vervolgens door te kunnen ontwikkelen.
 

Minder afhankelijk worden van ondernemer

Bij het verkoop klaar maken van een onderneming is het dus van belang om de ondernemer als het ware ‘los te weken’ van de interne organisatie. Vanuit onze ervaring in de praktijk merken wij dan ook dat een kandidaat-koper als eerste onderstaande twee vragen stelt:
 
  1. Waarom wil de ondernemer verkopen?
  2. Wat is de afhankelijk van de ondernemer?
 
Op de eerste vraag kan natuurlijk een oprecht antwoord gegeven worden. De tweede vraag blijkt vaak lastiger te beantwoorden. Dit komt simpelweg omdat mkb bedrijven met 5 tot 25 medewerkers niet alle verantwoordelijke taken naar personeelsleden te delegeren zijn. Dit hoeft niet per se een belemmering te vormen. Wél is het dan van belang dat onderstaande taken overgenomen worden door bestaande medewerkers die bereid zijn om nog 1 á 2 jaar in beeld te blijven na de verkoop.
 
  • Eerste lijn contact met klanten & leveranciers
  • Prijsonderhandelingen bij in- en verkoop
  • Kwaliteitsbewaking
  • HR-beleid
 
Het aanblijven van de ondernemer na de verkoop hoeft niet meer hetzelfde te zijn als vóór de verkoop. In dat geval werkten ondernemers vaak meer dan fulltime mee. Als dat hierna ook het geval blijft, had de ondernemer zijn bedrijf zelf ook niet hoeven te verkopen. Tóch is het voor stakeholders wel belangrijk dat de oud-eigenaar in beeld kan blijven. Alhoewel dit soms alleen symbolisch van aard is, blijkt in de praktijk dat dit toch als belangrijk wordt geacht.
 

Over Bedrijventekoop.nl

Als hét grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux zijn wij sinds 2002 bezig om vraag en aanbod van bedrijven te matchen. Snel en doeltreffend wel te verstaan. Daarom hebben we ook een ruim aanbod van uiteenlopende bedrijven in verschillende branches. Alles om ondernemers die een bedrijf willen (ver)kopen zo goed mogelijk te helpen. Ook stellen we ons brede netwerk aan bedrijfsovernamespecialisten graag tot je beschikking.