Hoe ziet een dealteam bij bedrijfsoverdracht eruit?
Bedrijfsoverdracht is voor de meeste ondernemers “not their cup of tea”. Een aan- of verkoop van een bedrijf doe je niet elke dag en je krijgt meestal niet de kans een mislukte (ver)koop terug te draaien en nogmaals te proberen. Bedrijfsoverdracht is een specifiek spel met eigen spelregels. Gedurende een trakect kan je veel zelf doen, echter op den duur is het wel raadzaam een adviseur erbij te betrekken. Adviseurs kunnen hierbij hun toegevoegde waarde bewijzen doordat zij hun eigen specialisme in kunnen zetten waarbij eenieder hetzelfde doel nastreeft; het succesvol laten slagen van de deal.
Aspecten bedrijfsoverdracht
De dingen die in een proces van aan- of verkoop gedaan moeten worden, worden namelijk nooit door 1 adviseur volledig uitgevoerd. De meest voorkomende voorbeelden van dingen die gedaan worden zijn:
- Beoordelen huidige structuur
- Waardebepaling
- Opstellen informatiedocumenten
- Zoeken kandidaat (ver)kopers
- Onderhandelingen
- Uitvoeren boekenonderzoek
- Verkrijgen financiering
- Opstellen overnamedocumenten
Het mag duidelijk zijn dat deze werkzaamheden door verschillende adviseurs uitgevoerd worden: het dealteam. Een multidisciplinair team waarbij elke expertise nodig is het optimale resultaat te realiseren.
Specialisten
Zowel koper als verkoper beschikken over een dergelijk dealteam. Hieronder volgt een opsomming van adviseurs die vaak onderdeel uitmaken van het dealteam en vanuit hun hoedanigheid een specifieke rol kunnen vervullen:
- Overnameadviseur en/of business valuator
- Fiscalist
- Accountant
- Advocaat
- Bank
- Notaris
In de gratis whitepaper "Bedrijf (ver)kopen, alles wat je moet weten van A tot Z" wordt per fase benoemd welke adviseur je op wel moment mogelijk bij het dealteam kan betrekken. Wil je graag in contact komen met een gedegen adviseur? Neem dan contact op met een van de adviseurs uit ons netwerk.