Je bedrijf beëindigen? Doorloop dan dit stappenplan

Stoppen met je bedrijf is vaak een grote beslissing, waar een hoop regelwerk bij komt kijken. Zo moet je je klanten informeren, maar ook je bedrijfsverzekeringen stopzetten en belastingzaken regelen. Om dit proces wat overzichtelijker te maken, hebben we een stappenplan opgesteld. Zo weet je precies waar je aan moet denken en kun je alles netjes afsluiten.
 

Stap 1. Breng klanten en leveranciers op de hoogte

Begin met het informeren van de mensen die direct afhankelijk zijn van jouw bedrijf: je eventuele personeel, je klanten en je leveranciers. 
 
  • Personeel: wanneer je je bedrijf beëindigt, ontkom je er niet aan om je werknemers te ontslaan. Dit kan op twee manieren. Allereerst kun je dit doen met wederzijds goedvinden: jullie maken samen afspraken en leggen deze vast in een vaststellingsovereenkomst. Toestemming van het UWV is dan niet nodig. Gaan je werknemers niet akkoord, dan kun je een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Met deze vergunning mag je je personeel alsnog ontslaan bij bedrijfsbeëindiging. Informeer je personeel zo vroeg mogelijk.
  • Klanten: laat je klanten weten tot wanneer je nog levert of diensten aanbiedt. Zo hebben ze tijd om een alternatief te zoeken. Help ze eventueel met het vinden van een ander bedrijf met wie ze kunnen samenwerken.
  • Leveranciers: zorg dat leveranciers weten dat er geen nieuwe bestellingen meer komen. Rond lopende afspraken netjes af en betaal openstaande facturen.
 

Stap 2. Check of je recht hebt op een uitkering

Als ondernemer heb je meestal geen recht op een uitkering, maar in sommige gevallen wel. Bijvoorbeeld als je je bedrijf ooit bent gestart vanuit een WW-uitkering. Het is slim om dit goed uit te zoeken vóórdat je je uitschrijft bij de Kamer van Koophandel. Zo weet je of je nog ergens op kunt terugvallen zodra je bedrijf stopt.
 

Stap 3. Schrijf je uit bij de KVK

De officiële stap: geef bij de Kamer van Koophandel door dat je stopt. Zij zetten je inschrijving stop en geven dit automatisch door aan de Belastingdienst.
 

Stap 4. Inventariseer je reserves

Misschien heb je in je bedrijf een oudedagsreserve opgebouwd, oftewel een spaarpotje voor later. Als je stopt met je bedrijf, moet je hierover belasting betalen. Het bedrag tel je namelijk op bij je laatste winst.
 
Heb je spullen in je bedrijf die je privé wilt houden, zoals een laptop of gereedschap? Hou er dan rekening mee dat je daar nog btw over moet betalen.
 

Stap 5. Bereken je stakingswinst

De Belastingdienst wil weten wat je onderneming waard is op het moment dat je stopt. Denk bijvoorbeeld aan:
 
  • De waarde van je voorraad
  • Je bedrijfsmiddelen
  • Opgebouwde reserves
 
Heb je winst, dan heet dit stakingswinst. Over die waarde betaal je belasting. Over het bedrag mag je stakingsaftrek aftrekken: maximaal € 3.630. Een boekhouder kan dit voor je berekenen, zodat je niet te veel of juist te weinig betaalt.
 

Stap 6. Beëindig lopende contracten en verzekeringen

Vergeet niet om je lopende verplichtingen op te zeggen of af te wikkelen, zoals huur- of leasecontracten, abonnementen en bedrijfsverzekeringen (waaronder bijvoorbeeld je arbeidsongeschiktheidsverzekering en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering). Zo voorkom je dat je na het stoppen van je bedrijf onnodig premies blijft betalen.
 

Stap 7. Blijf je omzetbelasting doen tot het einde van het jaar

Je mag elke dag van het jaar je bedrijf stopzetten, maar hou er wel rekening mee dat het belastingjaar altijd tot 31 december loopt. Je bent daarom verplicht om tot het einde van het jaar aangifte te doen van je omzetbelasting, ook als je geen omzet meer hebt. 
 

Stap 8. Doe aangifte in maart of april

Het jaar na je bedrijfsbeëindiging doe je nog één keer aangifte voor de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De laatste aangifte is vaak wat ingewikkelder dan een normale aangifte, dus veel ondernemers schakelen hier een boekhouder voor in.
 

Stap 9. Bewaar je administratie goed

Ook na het stoppen van je bedrijf moet je de administratie minimaal 7 jaar bewaren. Denk aan facturen, jaarrekeningen en belastingaangiftes. Voor papieren over je onroerend goed is dit zelfs tien jaar. Mocht de Belastingdienst nog vragen hebben, dan kun je altijd terugvallen op je archief.
 

Zorgvuldig je bedrijf beëindigen

Met je bedrijf stoppen doe je niet van de ene op de andere dag. Er komt heel wat regelwerk bij kijken. Door dit stappenplan te volgen, weet je zeker dat je niets vergeet en kun je je onderneming zorgvuldig én met een gerust hart afsluiten.
 

Bekijk alle artikelen