Terug naar het overzicht

Hoe vind je een koper voor jouw bedrijf?

Heb jij de spreekwoordelijke knoop doorgehakt om je bedrijf te verkopen? Dan kan de zoektocht naar een geschikte koper worden gestart. Deel de kopers op in verschillende groepen, stel een kopers- en bedrijfsprofiel op, maak een longlist én benader kandidaten. Met onze ervaring in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van bedrijven helpen wij je graag.
 

Verschillende kopers groepen

Bij een bedrijfsovername zijn verschillende groepen kopers te herkennen. Voordat je een koper voor je bedrijf vindt, is het dus ook belangrijk om de klanten in te delen. Ga na wat voor overname je voor ogen hebt. En zet de eerste stap van je bedrijfsovername. 
 
  • Familie
  • Partner, aandeelhouder of werknemer (MBO)
  • Starter of particulier (MBI)
  • Strategische koper
  • Investeerder
 

Kopers profiel

Nadat de verschillende kopersgroepen in kaart zijn gebracht is het taak om het kopersprofiel op te stellen. Bepaal waar de koper aan zou moeten voldoen. Maak een duidelijke schets. En vermeld aan welke criteria de potentiële koper moet voldoen. 
 
  • Behoefte onderneming
  • Interessante marktontwikkelingen
  • Specifieke wensen
 

Bedrijfsprofiel

Naast een kopersprofiel is het ook raadzaam een bedrijfsprofiel op te stellen van je eigen bedrijf. Ga na wat hierbij van belang is. Zo vinden de meesten ondernemers het van belang om anonimiteit te waarborgen. Voorkom dat klanten, leveranciers, concurrenten óf werknemers het (te snel) horen. Dit kan namelijk zorgen voor onrust en zelfs het verlies van omzet óf personeel. 
 
Het opstellen van een bedrijfsprofiel is een hulpmiddel dat tweeledig werkt. Zo vergroot het zowel voor verkoper als de potentiële koper de kans om met elkaar in contact te komen. Ga voor een anonieme verkooppropositie. Deze kan zo opgesteld worden dat de anonimiteit gewaarborgd blijft, maar de potentiële koper tóch genoeg informatie krijgt om te bepalen of hij contact op wil nemen. 
 
Voor ieder bedrijf is het belang van een anonieme propositie verschillend. Bepaal zelf wat je in welk stadium prijs wilt geven en wat niet. Over het algemeen geldt hoe meer informatie je prijs geeft, hoe duidelijker het beeld van de onderneming wordt voor de potentiële koper. En dus ook hoe gerichter de respons is én hoe minder tijd je kwijt bent met de opvolging van partijen die uiteindelijk tóch geen interesse hebben. 
 

Maak een longlist

Begin met het maken van een longlist met alle partijen die volgens jou geschikt zijn voor het overnemen van je bedrijf. Dit kunnen zowel concurrenten, leveranciers óf juist lokale bedrijven in de buurt van je onderneming zijn. Ben je in het verleden al eens benaderd? Dan is de kans aanwezig dat de betreffende partij nog steeds interesse heeft. Ook kan je gebruik maken van ons platform met méér dan 80.000 maandelijkse bezoekers. 
 

Kandidaten benaderen

Nadat een longlist is gemaakt, is het tijd om de kandidaten te benaderen. Stel de potentiële partijen op de hoogte van de verkoopplannen. Dit kan zowel via de mail, telefonisch, app óf per post. Houd er rekening mee dat de anonimiteit niet vanzelfsprekend gewaarborgd wordt. Zo kan ook social media ingezet worden als de anonimiteit minder van belang is. Is dat het geval? Overweeg dan om Facebook, LinkedIn en Twitter in te zetten. Vraag familie, vrienden, kennis én collega’s vervolgens om het te delen. Hoe meer interactie, hoe groter het bereik. 
 

Hulp bij verkoop

Bedrijventekoop.nl biedt een pakket waarbij hulp geboden wordt bij bovenstaande stappen. Zo ontvang je bij het plaatsen van een te koop aangeboden profiel direct diverse procesdocumenten zoals een geheimhoudingsovereenkomst, kandidaat formulier en een blanco informatiememorandum waardoor het opstellen van een bedrijfsprofiel een stuk eenvoudiger wordt. Naast het zoeken van kandidaten kan Bedrijventekoop.nl je ook helpen bij het benaderen van je longlist of het opvolgen van de reacties. Zo blijf je zelf nog even in de anonimiteit en kom je pas in beeld als je met de kandidaat aan tafel gaat. Heb je hier vragen over? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.