Terug naar het overzicht

Management buy in bedrijfsovername

Ondernemers die ervoor kiezen om in plaats van een nieuwe onderneming te starten een bestaand bedrijf over nemen, hebben een grotere overlevingskans. Een prima vorm van bedrijfsovername is, naast de strategische koop en de management buy out, de management buy in.

Volgens de voorzitter van MKB-Nederland, Hans Biesheuvel, loont een betere match tussen de verkopers en de potentiële kopers. Volgens Hans Biesheuvel zijn vooral voormalige managers met een goede opleiding en veel ervaring bij grote bedrijven een aanwinst voor het midden- en kleinbedrijf. Steeds meer (hoog opgeleide) managers met een ondernemende instelling van de voornamelijk grotere bedrijven, zijn steeds meer opzoek naar kleinere bedrijven waar ze vrij hun ondernemerszin kwijt kunnen. Dit komt omdat in de grotere bedrijven veelal top down zijn georganiseerd. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor eigen ideeën en initiatieven. Een bedrijfsoverdracht van een mkb-bedrijf geeft ze daarom dan ook de kans om van een ondernemende manager echt een ondernemer te worden.

Management-buy-in

Management buy in (MBI) houdt in dat een manager van buitenaf een (deel van) het bedrijf overneemt. Steeds meer managers keren de rug toe naar de onderneming waar ze vaker vele jaren hebben gewerkt om via een bedrijfsovername door een management buy in eigen baas te worden. Dit om zo hun eigen ideeën en initiatieven, hun ondernemingszin, kwijt te kunnen. Een bedrijfsoverdracht via de management buy in is dan ook voor meer en meer managers een goede oplossing naar het zelfstandig ondernemerschap

Goed alternatief

De overlevingskansen zijn hoger bij een bedrijfsovername van een bestaand bedrijf dan bij het starten van een nieuwe onderneming. Een beperkt deel van de aspirant-ondernemers denkt aan een bedrijfsovername om zo te starten. Tegelijkertijd is ook te zien dat veel (gezonde) bedrijven moeite hebben om zo een geschikte koper te vinden om een bedrijfsoverdracht af te ronden.

Opvolging

In een onderzoek dat in oktober 2012 door Ernst en Young was uitgevoerd is naar voren gekomen dat veel familiebedrijven kampen met een opvolgingsprobleem. Volgens voorzitter van Stichting Jong Ondernemen, Han van Ruiten, is er te zien dat steeds meer bedrijven geen opvolgers hebben. Het is volgens hem ook slecht voor de economie als bedrijven te ziele gaan. Daarom is het belangrijk voor jongeren om al op vroege leeftijd met ondernemerschap in contact te komen om later bedrijfsoverdrachten te kunnen doen, om zo een bestaand bedrijf te kunnen overnemen als alternatief op een bedrijf starten. “Als Nederland welvarend wil blijven, dan hebben we jongeren nodig die het een uitdaging vinden om die bedrijven over te nemen”, aldus Van Ruiten.