De vakantieperiode zit er weer op. Voor menig ondernemer is deze periode een tijd van bezinning. Is het niet tijd voor een nieuwe uitdaging? Of ben je toe aan je welverdiende pensioen? Gaan de zaken nog wel zoals je wilt? We zien dat veel ondernemers na deze rustperiode besluiten dat het tijd is om het bedrijf te verkopen. Dit besluit is een eerste stap in een veel omvattend proces. Maar hoe ga je nu verder?
 
Een bedrijfsovername is niet van de ene op de andere dag geregeld. Je hebt jarenlang zorgvuldig je bedrijf opgebouwd, het is dus belangrijk om goed de tijd te nemen om het proces in kaart te brengen. In de praktijk bestaat een bedrijfsovername uit 5 fases:
  • Oriëntatiefase
  • Voorbereidingsfase
  • Acquisitiefase
  • Afrondingsfase
  • Na de overdracht
Meer over de verschillende fases lees je in ons overnamestappenplan. Hier wordt stap voor stap uitgelegd wat de fase inhoudt en welke stappen je moet ondernemen.
 
Voordat je begint met het verkoopproces zijn er een aantal zaken waar je over na moet denken, zoals onder andere:
  • Wat is de waarde van mijn bedrijf?
  • Naar wat voor koper ben ik op zoek?
  • Welke transactievorm hanteer ik?

Wat is de waarde van mijn bedrijf?

Een van de eerste vragen die je jezelf zou moeten stellen bij het verkopen van je bedrijf is; Wat is mijn bedrijf waard? De waarde van je bedrijf is namelijk een goede indicatie voor het bedrag dat je gaat ontvangen met de verkoop. De meeste ondernemers hebben geen idee wat hun bedrijf nu daadwerkelijk waard is. Een eenduidig antwoord is op deze vraag ook niet te geven. Er zijn een aantal manieren waarop je de waarde van je bedrijf kunt bepalen.
 
Ben je zelf benieuwd naar de waarde van je onderneming? Vul onze gratis waarderingstool in om een goede indicatie te krijgen. Ben je al wat verder in het proces? Laat dan een professionele waardebepaling uitvoeren door een van onze aangesloten specialisten.

Naar wat voor koper ben je op zoek?

Jij als ondernemer weet natuurlijk het beste welke partij het meest geschikt is om jouw bedrijf over te nemen. Er zijn een aantal typen koper te onderscheiden, namelijk:
  • Opvolging in de familie: Je verkoopt je bedrijf in dit geval aan een familielid.
  • Management Buy-out (MBO): De koper komt bij een MBO van binnen de eigen onderneming. Een manager of werknemer neemt, al dan niet geleidelijk, het bedrijf over.
  • Management Buy-in (MBI): Wanneer het niet lukt om intern een bedrijfsopvolger te vinden, dan zal er op zoek gegaan moeten worden naar derden. Een MBI is hier een voorbeeld van. Een ondernemer van buitenaf neemt het bedrijf geheel of gedeeltelijk over.
  • Strategische koper: Bij een strategische overname wordt het bedrijf verkocht aan een ander bedrijf. Dit kan een concurrent zijn, maar ook bijvoorbeeld een bedrijf dat een andere markt wil betreden.
  • Investeerder: (een deel van) de onderneming wordt verkocht aan een investeerder om zo extra kapitaal te genereren. Een investeerder kan ook betrokken raken bij de bedrijfsvoering door inbreng van specifieke kennis.

Welke transactievorm hanteer ik?

In principe zijn er in het geval van een bedrijfsovername twee transactievormen mogelijk namelijk:
In het geval van een eenmanszaak of VOF is de keuze makkelijk gemaakt. Omdat deze bedrijven geen aandelen hebben, gaat het in dit geval automatisch om een activa-passiva transactie. Bij een BV of NV kun je de keuze maken tussen beide vormen. In het geval van een aandelentransactie worden de aandelen van het bedrijf verkocht, terwijl bij een activa-passiva transactie per balanspost gekeken wordt of deze overgedragen wordt of niet.

Hoe vind ik een koper voor mijn bedrijf?

Als het goed is heb je inmiddels helder naar wat voor koper (of kopers) je op zoek bent. Bij opvolging binnen de familie of een MBO is de koper reeds in beeld. Jullie kunnen samen het verdere verkoopproces opstarten. Het is voor beide partijen aan te raden om een onafhankelijke adviseur in te schakelen die je bijstaat tijdens het overnametraject. Dit kan voorkomen dat zaken niet goed geregeld worden, waardoor later problemen ontstaan. Hierbij is het wel van belang dat iedere partij een eigen adviseur in de hand neemt om belangenverstrengeling te voorkomen.
 
Wanneer de koper nog niet in beeld is en er dus op zoek gegaan moet worden naar een derde partij, dan wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk vinden. Het vinden van een koper kan een tijdrovend proces zijn. Maak allereerst voor jezelf de afweging of je het hele proces uit handen wilt geven aan een externe partij, zoals een overnameadviseur, of dat je zoveel mogelijk zelf wilt doen. Dit laatste kost je meer tijd, maar scheelt aanzienlijk in kosten en zorgt ervoor dat je zelf de touwtjes in handen houdt.  
 
Wanneer je ervoor kiest om het hele proces uit handen te geven, dan vind je hier een lijst met bedrijfsovernamespecialisten die dit voor je kunnen doen. Wil je zoveel mogelijk zelf doen, dan kun je hier makkelijk een anoniem bedrijfsprofiel opstellen, waarmee je snel en direct in contact komt met potentiële kopers.
 
Bij het plaatsen van een profiel ontvang je tevens ons boek ‘Bedrijf verkopen, Bedrijf kopen’. Dit boek geeft een goede beschrijving van het gehele overnametraject en belicht hierbij beide kanten van de tafel.