Terug naar het overzicht

De koper van je bedrijf

Ga je je bedrijf verkopen? Er zijn vijf verschillende soorten kopers waar je mee te maken kunt krijgen. Elk van deze kopers zal je bedrijf anders willen gebruiken, waardoor het ook voor elke koper een andere waarde zal hebben. Wanneer je bedrijf voor een bepaalde koper van erg grote waarde kan zijn, is deze ook bereid meer te betalen. Dus: ken de koper van je bedrijf en verdien meer aan de verkoop van je bedrijf.

  1. De strategische koper

De strategische koper zal je bedrijf het beste waarderen en dus ook bereid zijn om het meest te betalen. Door je bedrijf over te nemen en op te nemen in hun eigen distributienetwerk treedt er synergie op. Je moet dit zien als: 1 + 1 = 3. Doordat er een nieuwe samenwerking ontstaat, is de gezamenlijke winst groter dan de twee afzonderlijke winsten voorheen samen waren. De koper van je bedrijf wil ook zo’n samenwerking laten ontstaan tussen de bedrijven die hij al heeft en je bedrijf om zodoende uiteindelijk een grotere winst te realiseren. Daar komt nog bij dat de strategische koper moet voorkomen dat zijn concurrenten hem voor zijn. In dat geval loopt hij niet alleen de synergievoordelen mis, maar krijgt hij er ook een sterkere concurrent voor terug. Deze concurrent kan dan namelijk wel van die voordelen profiteren. Als dit de koper van je bedrijf is, kun je dus een hogere prijs vragen, omdat het bedrijf voor deze koper ook een hogere waarde heeft.

  1. De financiële koper

De financiële koper heeft meestal geen mogelijkheid tot synergievoordelen, maar is simpelweg op zoek naar een goede investering die hen wat op kan leveren. Dit betekent dat ze vooral zijn geïnteresseerd in bedrijven die goed kunnen draaien op zichzelf. Deze kopers hebben namelijk het liefst dat ze alleen maar een keer een investering hoeven te doen om daarna geld op hun rekening gestort te krijgen zonder dat er enige bemoeienis van hun kant nodig is. Financiële kopers hebben vaak toch wel door hoe ze moeten profiteren van voordelen op het gebied van financieel management en administratie. Het komt ook voor dat een hele groep bedrijven die elkaar kunnen aanvullen wordt gekocht, om zo toch ook synergie te realiseren en hun winst te vergroten.

  1. Management Buy-in (MBI)

Een Management Buy-in betekent dat managers van buiten het bedrijf (een deel van) het bedrijf overnemen. Deze nieuwe eigenaren nemen vervolgens dan zelf de leiding van het bedrijf over. Een management buy in wordt bij de bedrijfsoverdracht meestal door externe financiers ondersteund. Meestal gaat het hierbij over mensen die beschikken over een hoop ervaring en branchekennis. Ze hebben vaak al eerder een baan als manager gehad en weten dus wel al hoe ze een bedrijf moeten runnen, maar ze zijn nog niet eerder eigenaar van een bedrijf geweest. Nu zijn ze klaar voor een eigen onderneming, maar het neemt wel een hoop tijd in beslag om helemaal van de grond af te beginnen. Hierbij is het een voordeel dat de koper wel ongeveer weet hoe hij als manager het bedrijf moet leiden. Daar staat tegenover dat ze eigenlijk niet zo heel kapitaalkrachtig zijn, wat invloed kan hebben op de overnameprijs.

  1. Management Buy-out (MBO)

Bij een Management Buy Out is er sprake van een bedrijfsovername door iemand binnen het bedrijf. Wanneer er een gebrek aan kopers van buitenaf is, zie je dat er steeds meer MBO’s komen. Net als bij een Management Buy-in gaat het om iemand die al enige tijd binnen het bedrijf werkt en op een gegeven moment graag de boel wil overnemen. Deze koper kent het bedrijf natuurlijk al goed, wat twee kanten opwerkt. Het voordeel is dat de koper meteen al met een hoop ervaring zal kunnen beginnen. Dit verkleint het risico op mislukking en dat weten banken ook. Bij een MBO-ondernemer ontbreekt het namelijk net als bij een MBI-ondernemer aan de grote bedragen geld die nodig zijn voor de bedrijfsovername. Dit zorgt ervoor dat de ondernemer gemakkelijker financiering kan krijgen wat de gehele MBO bespoedigd. Het nadeel van de voorkennis van de koper van je bedrijf is dat hij ook de mindere kanten van je bedrijf al kent. Hij heeft immers dagelijks door je bedrijf gelopen op weg naar zijn werkplek en zal dan ook wel al weten waar het je bedrijf aan ontbreekt, waar het minder goed in is. Hij zal het bedrijf beter kunnen waarderen dan andere kopers door zijn voorkennis en dit brengt hem in een sterke onderhandelingspositie.

  1. De opkoper

De opkoper is simpelweg op zoek naar koopjes. Denk hierbij aan bedrijven die failliet zijn gegaan of bedrijven met een opvolgprobleem. De opkoper zoekt naar ondernemingen die in niet zo’n al te beste positie zitten en daarom niet zo veel keus hebben. Als er mooi prijsje kan worden bedwongen, is de opkoper wel bereid tot het overnemen van je bedrijf. De opkoper zal natuurlijk het minst bereid zijn te betalen.