Terug naar het overzicht

Wat gebeurt er met het personeel na overdracht?

Veel ondernemers die hun bedrijf verkopen vinden het belangrijk dat er goed gezorgd wordt voor het personeel. Niet voor niets, de verkoper heeft ook veel verantwoordelijkheid. Ook voor de koper is dit van belang, zo wil deze de medewerkers tevreden en gemotiveerd houden na de bedrijfsovername. Beide partijen hebben dan ook dezelfde belangen. Maar, wat voor regelingen zijn er allemaal? Dat lichten wij graag toe in deze blog.
 

Soort bedrijfsoverdracht

Het is dus bekend dat de zorg voor personeel voor zowel de koper, verkoper als het personeel zelf van belang is. Dit belang wordt dan ook ondersteund door de nodige wet- en regelgeving. In de praktijk wordt onderscheid gemaakt tussen twee mogelijke vormen van verkoop: een aandelentransactie en een activa-passiva transactie. Bij laatstgenoemde gaan alle bezittingen en schulden over aan de koper, waardoor uiteindelijk een (lege) vennootschap achterblijft bij de verkoper.
 

Wat staat er in het Burgerlijk Wetboek?

Zowel bij een aandelentransactie, als een activa-passiva transactie gaan de werknemers over. De gevolgen van een fusie óf overname voor werknemers van de onderneming is verder vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek. 
 
Artikel 7:662 regelt grofweg de bescherming van werknemers tegen een ontslag óf mogelijke veranderingen. Zo behouden zij niet alleen hun rechten en plichten, maar ook de secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is voor de koper dan ook niet toegestaan om de werknemers op grond van de overname te ontslaan, arbeidsovereenkomsten (eenzijdig) te wijzigen of cao’s ter discussie te stellen. Ook de vorige eigenaar is tot één jaar na de overname medeverantwoordelijk voor het naleven van de arbeidsovereenkomst.
 

Zijn er uitzonderingen?

Het overnemen van personeel is zónder uitzonderingen. Ook zieke werknemers moeten inclusief verplichtingen overgenomen worden. En daar horen dus doorbetalingen, re-integratietrajecten en bijkomende kosten bij. Verder moet de pensioenregeling overgenomen worden. Deze mag alleen afwijken als de koper een eigen pensioenregeling heeft. Nieuwe medewerkers kunnen dan in deze regeling worden ondergebracht. Verder bestaat er een uitzondering als de koper verplicht deelneemt aan een bedrijfstakpensioenfonds. Of als er in een andere cao-afspraken zijn over een overeengekomen pensioen. 
 

Win-win: voor verkoper & koper

Natuurlijk zijn werknemers een belangrijk onderdeel van een onderneming. Daarom is het van essentieel belang dat de bedrijfsoverdracht goed is geregeld. Heeft de verkopende partij de arbeidsvoorwaarden goed geregeld? Dan heeft dit een positieve invloed op het overnameproces. De risico’s worden dan namelijk weggenomen bij de koper. Ook de verkoper heeft er baat bij als deze zaken goed geregeld zijn. Dit zorgt namelijk voor een transactiemeerwaarde. En natuurlijk tot tevreden en gemotiveerd personeel. 
 

Schakel een overnamespecialist in

Vanuit onze ervaring weten wij als geen ander dat het verstandig is om tijdig een overnamespecialist in te schakelen. Deze brengt uiteindelijk méér geld op, dan deze kost. Om je op weg te helpen stellen wij ons brede netwerk van overnamespecialisten graag tot je beschikking. 
 
Sinds 2002 zijn wij uitgegroeid tot hét grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux. We brengen vraag en aanbod van bedrijven tot elkaar. Snel en doeltreffend. Door de jaren heen hebben wij dan ook de nodige kennis opgedaan. En een mooi netwerk met ervaren overnamespecialisten. Dit delen we graag met je!
 

Meer informatie over het bedrijfsovernametraject?

Download hier onze gratis whitepaper 'Bedrijf verkopen – Alles wat je moet weten van A tot Z!'