Terug naar het overzicht

Ik wil mijn bedrijf verkopen, maar aan wie?

Je bent bezig met het verkopen van je bedrijf en zit met een aantal belangrijke vragen. Een daarvan is natuurlijk, aan wie zou ik mijn bedrijf kunnen verkopen? Er zijn verschillende mogelijkheden te bedenken, zoals een familielid, een werknemer of wellicht een concurrent, maar wie is geschikt en hoe kom je hierachter? Een aantal zaken zijn van belang, zoals onder andere: hoe ziet de potentiële koper de toekomst van je bedrijf voor zich, zijn er voldoende financiële middelen om de overname te realiseren en ook erg belangrijk, is je gevoel bij de geïnteresseerde partij goed. Stel van tevoren een duidelijk profiel op waar de koper van je bedrijf aan moet voldoen. Wat voor type koper zoek je, hoeveel financiële middelen zijn benodigd en wat vind je verder belangrijk?

Verschillende typen kopers

Er zijn een aantal verschillende typen kopers te onderscheiden. Deze zijn te verdelen in interne partijen en externe partijen. Onder interne partijen vallen kopers die uit het eigen netwerk komen, zoals een familielid of een eigen werknemer. Er zijn in principe twee mogelijkheden, namelijk:  
  • Familieopvolging: het bedrijf wordt overgedragen binnen de eigen familie.
  • Management Buy-out (MBO): bij een MBO wordt het bedrijf geheel of gedeeltelijk verkocht aan een eigen medewerker of manager.
Een logische stap is om allereerst te kijken of opvolging binnen de eigen familie mogelijk is. Bevindt zich in je familie een persoon die gekwalificeerd genoeg is om je bedrijf over te nemen en heeft deze persoon ook de ambitie om het daadwerkelijk over te nemen? Dat kan de overname van je bedrijf versoepelen. Zorg wel dat beide partijen bijgestaan worden door een onafhankelijke adviseur en leg afspraken goed vast om toekomstige problemen te voorkomen.
 
Wanneer opvolging binnen de familie niet voorhanden is, kun je ook eerst binnen je bedrijf rondkijken of wellicht een van je werknemers het over zou willen nemen. Het voordeel hiervan is dat je medewerker het bedrijf (en het overige personeel) al goed kent en dat je zelf een goed beeld hebt van de capaciteiten van de potentiële koper. Bedenk wel van tevoren of de financiële capaciteit voor de overname aanwezig is. In de praktijk loopt het hier nogal eens op stuk.
 
Indien intern geen opvolging beschikbaar is, zal gezocht moeten worden naar een externe partij. Voor verkoop van je bedrijf aan derden zijn er verschillende opties:
  • Management Buy-In (MBI): bij een MBI wordt het bedrijf (gedeeltelijk) verkocht aan een individuele partij van buiten het bedrijf. Dit kan zowel een startende als ervaren ondernemer zijn.
  • Strategische overname: bij een strategische overname wordt het bedrijf verkocht aan een ander bedrijf, bijvoorbeeld een concurrent of een bedrijf dat op zoek is naar verbreding van de markt.
  • Hands-on investeerder: (een deel van) de onderneming wordt verkocht aan een investeerder om zo extra kapitaal te genereren en specifieke kennis in huis te halen. Een hands-on investeerder is actief betrokken bij de bedrijfsvoering.

Financiële capaciteit koper

De financiële capaciteit van een potentiële koper is van belang voor de financiering van de aankoop van je bedrijf. Over het algemeen is een eigen inbreng van minimaal 25% van de koopsom benodigd voor het verkrijgen van de financiering. Laat een waardebepaling van je bedrijf uitvoeren om een beeld te krijgen van de vraagprijs van je onderneming. Zo krijg je ook een idee van wat het benodigde eigen kapitaal van een potentiële koper zou moeten zijn om je bedrijf over te nemen. Dit kun je meenemen in je kopersprofiel. Heeft je bedrijf een hoge waarde, dan wordt het bijvoorbeeld lastig voor een MBO of MBI om een overname zelfstandig te realiseren. In de praktijk kan zo’n partij mogelijk de hulp inschakelen van een (aantal) externe financier(s), zoals een investeringsmaatschappij om de financiering alsnog rond te krijgen, als zij zelf het benodigde kapitaal niet beschikbaar hebben.
 

Toekomst van je bedrijf

Als ondernemer heb je meestal een helder beeld van de toekomst van je bedrijf. Ook al ben je voornemens je bedrijf te verkopen, je hebt wel een idee over de richting van de toekomstige koers. De kans dat de koper precies hetzelfde in gedachte heeft is natuurlijk heel erg klein, maar het is belangrijk dat je je kunt vinden in de plannen die hij heeft met je onderneming. Hoe ziet hij bijvoorbeeld de toekomst van je personeel voor zich? Bedenk voordat je op zoek gaat naar een koper welke punten voor jou van belang zijn bij de voortzetting van je onderneming. Hiermee kun je richting geven aan de gesprekken met een potentiële koper en peil je of hij past in wat jij voor ogen hebt.
 

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.

  • Bereken eerst de waarde van je bedrijf door gebruik te maken van de gratis module
  • Lees wat er komt kijken bij het verkopen van je bedrijf in het e-book van Bedrijventekoop.nl
  • Wij helpen je bijhet opstellen van je anonieme verkoopprofiel
  • Indien gewenst volgen wij de reacties voor je op
  • Je kan je profiel ook onder de aandacht brengen via onze portals in België, Duitsland en Spanje

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!
Kunnen wij je helpen?
Saskia staat je graag te woord