Terug naar het overzicht

De verkoop van je bedrijf

Iedere ondernemer weet dat er ooit een dag komt dat hij ermee moet gaan stoppen. Als je bedrijf tegen die tijd nog niet is omgezet in een bv of nv, zodat het bedrijf mogelijk een langere levensduur heeft dan jij zelf, krijg je als ondernemer te maken met een bedrijfsovername. Vaak zijn het dan de kinderen die ermee verder gaan. Wanneer dit niet mogelijk is, kun je overgaan tot verkoop of beëindiging van je bedrijf . Dit laatste raden wij je af, omdat je hierbij alles waar je al die jaren zo hard voor gewerkt hebt, ineens verloren laat gaan. Onthoud wel: er moet nog van alles gebeuren, voordat je bedrijf verkoopklaar is.

Een goede voorbereiding is heel erg belangrijk! Zorg daarom dat je niets overhaast doet en begin er op tijd aan. Wat is op tijd? Een aantal jaar van tevoren beginnen met de voorbereiding is geen overbodige luxe. Rome is ook niet in een dag gebouwd, zegt men wel eens. Dat zal best een hele onderneming zijn geweest, net zoals het dat bij je onderneming ook wel zal zijn. Daarna is het ‘afbouwen’ ook iets wat je niet moet overhaasten. Het is belangrijk dat je dit ook goed aanpakt. Natuurlijk is er niet één manier van aanpak voor alles met gegarandeerd succes, anders zou iedereen al miljonair zijn… Nee, elk bedrijf heeft zijn eigen geschiedenis en elk bedrijf maakt een andere ontwikkeling door.  

Toch zijn er wel enkele dingen waar je overna moet denken bij het voorbereiden van de verkoop van je bedrijf. Zo is het wel handig om je duidelijk te hebben hoe je het wilt hebben voordat je aan de verkoop van je bedrijf begint. Maak maar eens een lijstje van al je eisen. Wat wil je nu eigenlijk allemaal verkopen? Wil je misschien nog deelaandeelhouder blijven? Wil je één of meerdere opvolgers? Wanneer wil je de bedrijfsverkoop voltrekken? Hoe wil je de betaling hebben? Dit zijn allemaal dingen die eigenlijk vooraf bepaald moet hebben. Wanneer dit niet het geval is en je er pas later mee komt, is het vaak al te laat. Ook wordt er gebruik van gemaakt als blijkt dat je niet precies weet wat je wilt.  

Het is begrijpelijk dat het je misschien moeilijk vindt om je bedrijf, dat je vanaf niets hebt opgebouwd, zo maar los te laten. Voor sommige ondernemers is het erg lastig om over te gaan op verkoop van hun bedrijf, terwijl het voor andere niet meer is dan een oudedagsvoorziening. Het komt dan ook wel eens voor dat de kwestie van overdracht of verkoop van je bedrijf steeds opnieuw wordt uitgesteld. Dit is best begrijpelijk. En niet alleen emotioneel kan het verkopen van je bedrijf lastig zijn, ook de financiële en fiscale gevolgen zijn erg moeilijk te overzien. Vaak spelen bedrijfseigenaren het dan ‘op safe’ en stellen ze het uit. Vooral bij een familiebedrijf komt dit vaak voor. Bijna altijd zijn het de kinderen de opvolgers van het bedrijf. Emoties en subjectiviteit kunnen dan erg in de weg staan. In het geval van een Management Buy-In is dat doorgaans makkelijker en je bent ook beter in staat een objectieve houding aan te nemen. Toch hebben beide opties wel iets gemeen: Een goede communicatie is essentiëel voor het succes van je bedrijf!  

Uiteraard moet je rekening houden met eventuele bijzonderheden in markt, of er nog vergelijkbare bedrijven te koop staan en of er veel vraag is naar bedrijven als het van jouw. Kun je op al deze vragen positief antwoorden? Dan zijn de omstandigheden voor een bedrijfsverkoop goed. Als allerlaatste willen wij je aanraden om op tijd een deskundige in te schakelen om bij het gehele proces van de verkoop van je bedrijf te helpen. Dit voorkomt onnodige problemen.