Terug naar het overzicht

Bedrijfsmakelaar

‘Wat is nou het nut van een bedrijfsmakelaar? Ik kan mijn bedrijf toch makkelijk zelf verkopen?’ is wat veel ondernemers denken als ze hun bedrijf gaan verkopen. Overschat het proces van een bedrijfsverkoop niet. Zo’n bedrijfsverkoop kan erg ingewikkeld zijn. Als je een aspect tegenkomt waar je zich geen raad mee weet, is het toch wel erg handig als er een bedrijfsmakelaar naast je zit die precies weet wat hij moet doen. Bedrijfsmakelaars zijn experts op het gebied van bedrijven kopen en verkopen en acteren als intermediairs in het proces. Misschien denk je de verkoop zelf ook wel te kunnen realiseren, maar toch zitten er veel voordelen aan het inzetten van een bedrijfsmakelaar.

Vertrouwelijkheid

Voordat een aantal potentiële kopers alle geheimen van je bedrijf te weten komt, dienen zij een vertrouwelijkheidsovereenkomst te ondertekenen. Deze overeenkomst verbiedt al deze personen om de te horen gekregen informatie te delen met de buitenwereld. Stel je zich eens voor dat je concurrenten deze informatie konden bemachtigen. Dat wil je natuurlijk niet. Maar hoe vraag je een potentiële koper om een dergelijke overeenkomst te ondertekenen? Het is normaal als je het ongemakkelijk vindt om dit te moeten vragen, vooral wanneer je dit nog niet eerder gedaan heeft. En weet je hoe je een vertrouwelijkheidsovereenkomst moet opstellen en wat er allemaal in moet staan?

Continuïteit van het bedrijf

Naast het feit dat een bedrijfsmakelaar precies weet hoe hij de eerste gesprekken met de potentiële kopers moet aanpakken, kan hij gemakkelijk het kaf van het koren scheiden. Je spreekt dus alleen de mensen die ook daadwerkelijk van plan zijn om verdere stappen in dat proces te nemen. Door deze stap in het verkoopproces over te laten aan de bedrijfsmakelaar bespaart je een hoop tijd en moeite. Op deze manier hoef je je werkzaamheden binnen het bedrijf niet aan de kant te schuiven om hier tijd voor te maken. Het enige wat je moet doen is het zorgen dat het bedrijf gewoon blijft draaien. Ook dat is namelijk erg belangrijk wanneer je je bedrijf wilt verkopen. Als je geen tijd hebt om je normale werkzaamheden te blijven doen, zal dat invloed hebben op het bedrijf. Dit kan erg vervelend zijn voor je, als eigenaar, voor het personeel en voor de klanten. Hierdoor kan de aantrekkelijkheid van het bedrijf aangetast worden, waardoor je minder potentiële kopers zult zien en minder sterk staat in de onderhandelingen. Het komt er dus op neer dat het niet in je voordeel werkt als je je werkzaamheden in het bedrijf (gedeeltelijk) laat varen ten tijde van de bedrijfsverkoop.

Advies van een expert

Een ervaren bedrijfsmakelaar heeft deskundige vaardigheden in marketing en het maken van reclame voor bedrijven die te koop staan. Zo weet hij uit ervaring hoe hij een bedrijf zo goed mogelijk kan laten zien aan potentiële kopers. Hij weet immers precies wat kopers zoeken en waar de mogelijkheden van een bedrijf liggen. Door juist deze punten goed uit te lichten wekt hij veel interesse. Vaak zorgt een bedrijfsmakelaar er dan ook voor dat men bereid is om meer geld neer te leggen om de onderneming te kunnen overnemen.

Een groter publiek

Een bedrijfsmakelaar neemt niet alleen kennis met zich mee, maar ook een heel netwerk in de wereld van bedrijfsovernames. Meestal heeft een bedrijfsmakelaar al een hele lijst van mogelijke kopers liggen, voordat hij bij de bedrijfsovername wordt betrokken. De kans dat de juiste persoon voor je bedrijf al bekend is bij de bedrijfsmakelaar is dan ook helemaal niet zo klein. Daar komt nog bij dat bedrijfsmakelaars elkaar helpen met het verbinden van kopers en bedrijven. Je snapt zelf ook wel dat het hele overnameproces in een enorme stroomversnelling kan geraken door dit soort netwerken.

Objectieve beoordeling

Of je nu pas sinds kort de eigenaar bent van een bedrijf of de boel al jaren runt, als ondernemer ben je toch op een bepaalde manier emotioneel verbonden met de onderneming. Je weet nu eenmaal hoeveel werk erin is gestopt en wat er allemaal heeft moeten gebeuren om te komen tot waar het nu staat. Dat is heel normaal en helemaal niet erg, toch? Het is juist goed als je zo positief bent over je bedrijf, behalve als je het bedrijf moet gaan taxeren... Doordat je een emotionele band hebt met de onderneming schat je de waarde ervan hoger in dan een willekeurige persoon die er naar kijkt vanuit een objectief perspectief. Hier kun je helemaal niets aan doen, dit doe je automatisch. Een bedrijfsmakelaar is met geen enkel bedrijf emotioneel verbonden en kijkt dan ook objectief naar een bedrijf. Samen met zijn kennis over de branche en ervaring van voorgaande zaken kan hij een zo goed mogelijke waardering geven aan je bedrijf.

Onderhandelingsvaardigheden

Ten slotte is er een redelijk logisch voordeel waar je misschien nog niet eens aan gedacht had, maar wat je best veel op levert: Een bedrijfsmakelaar is een professionele onderhandelaar. Hij weet als geen ander hoeveel het bedrijf zou moeten opleveren en hoe hij een koper ervan moet overtuigen dit bedrag ook daadwerkelijk neer te leggen. Wanneer je alleen staat in de onderhandelingen en geen benul hebt van wat een dergelijke bedrijfsovername zou moeten opleveren, heb je ook geen idee wanneer de voorwaarden van de overname onredelijk of onrechtvaardig zijn. Misschien loop je wel heel erg veel geld mis, omdat je een aspect van het bedrijf over het hoofd heeft gezien, of vraag je juist veel te veel geld, omdat je de waarde van een bepaalde eigenschap van het bedrijf te hoog heeft ingeschat.

Niet alleen zorgt een bedrijfsmakelaar voor een betere overnameprijs, ook zal het hele proces van de overdracht sneller gaan. De makelaar weet precies welke onderdelen van de overname veel aandacht nodig hebben en welke onderdelen er slechts voor de formaliteit bij zitten. Een snellere bedrijfsverkoop is niet alleen fijn voor jezelf, maar ook voor andere bij het bedrijf betrokken personen. Het personeel en de klanten weten waar ze aan toe zijn en hoe de nabije toekomst er voor hen uit zal zien.