Terug naar het overzicht

Wanneer bedrijf verkopen?

Voor de meeste eigenaren hangt het ideale moment om een bedrijf te verkopen af van verschillende zakelijke en persoonlijke overwegingen. Vaak is het een geleidelijk proces, onder andere doordat opvolging binnen de familie steeds minder vaak voorkomt. Ook gaat de technologische ontwikkeling zeer snel zodat complete industrieën overbodig worden. Wanneer verkoop je jouw bedrijf?

Gemiddelde levensduur bedrijven

Sinds de jaren '80 is de gemiddelde levensduur van een bedrijf flink gedaald. Tegenwoordig ligt dit tussen de 15 tot 20 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 18 jaar. Veel bedrijven komen de eerste levensfase niet door. Jaarlijks starten zo'n 127.000 mensen een bedrijf, waarvan er veel zzp'er zijn die diensten verlenen. Per jaar zijn er ongeveer 300 startups, waarvan één op de tien uitgroeit tot een succesvol bedrijf. De overige 90 procent van de bedrijven blijven klein of worden binnen een aantal jaren gestaakt. Bedrijven die wel succesvol door de eerste fase komen hebben ongeveer zeven jaar nodig om een omzet van één miljoen euro te realiseren. Uiteraard blijft het belangrijk om altijd de kosten in de gaten te houden en te focussen op de winstmarge. Iets kleins zoals een energievergelijker invullen kan onderaan de streep veel opleveren.

Verkopen bij toekomstige groei

In de overnamemarkt is toekomstige groei een cruciale factor. Door de verkoop van jouw bedrijf goed te timen, krijg je hier een hogere prijs voor. Veel kopers vinden het kopen van een startup namelijk te risicovol. Deze bedrijven hebben namelijk nog geen trackrecord opgebouwd met succesvolle kernactiviteiten. Hierdoor verkoop je een startup haast nooit voor een transactiewaarde die de tijd, energie en risico's genomen door de oprichters compenseert. Hier zijn wel uitzonderingen op te vinden omdat bijvoorbeeld bedrijven als Facebook en Google juist veel startups kopen en dit risico nemen. Over het algemeen is het verkopen van bedrijven in de volgende fase van de levenscyclus succesvoller. In een onzekere markt is de interesse van kopers vaak minder groot. Bedrijven die een recessie overleven en sterker terugkomen maken wel een goede kans, omdat je hiermee laat zien veerkracht te bezitten. Wel kan de waardering lager zijn vanwege beperkte groeimogelijkheden richting de toekomst.

Sterker presteren dan de markt

Wanneer je beter presteert dan de markt, is de kans groot dat je jouw bedrijf snel verkoopt, voor een hogere prijs dan vergelijkbare bedrijven. Dit is afhankelijk van een combinatie van factoren. Zo kan het zijn dat jouw bedrijf een hoog marktaandeel heeft in een nichemarkt en daarnaast een aantoonbaar trackrecord heeft in andere markten, waardoor jouw bedrijf risico's spreidt. Ook excellente medewerkers kunnen zeer waardevol zijn, evenals een sterk managementteam. Zijn de contracten van jouw klantenbestand net verlengd? Dat kan ook een goede reden zijn om juist nu te verkopen. Uiteraard zijn financiële graadmeters zoals een stijgende groei in omzet en aanhoudende winstmarges in de dubbele cijfers aantrekkelijk voor kopers. Hieruit blijkt de gezondheid van jouw bedrijf.

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Benieuwd naar de waarde van je bedrijf?

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.