Is je winkel interessant voor de verkoop?
Heb je een winkel met een goed concept die toekomstgericht is? Dan heb je zeker kans om tot een succesvolle verkoop te komen. De weg er naar toe kan echter langer kan duren dan je zou willen. Wanneer is je winkel interessant voor de verkoop?
De retailwereld is verandert en daar moet je op anticiperen. Uiteraard is het van belang dat je wat te verkopen hebt. Net als de consument die bij je koopt omdat je een aantrekkelijk product te bieden hebt, geldt dit ook voor een koper van een winkel. Zie hieronder hoe de bedrijfsadviseurs van INretail te werk gaan.
Praktijkvoorbeeld: Verkoop van een sportwinkel
Het oorspronkelijk idee bij de ondernemer was dat zijn winkel niet verkoopbaar zou zijn in deze slechte tijden voor de retail. Het is belangrijk om je niet teveel te laten leiden door wat je in de media leest en wat je om je heen ziet. Deze ondernemer had zich daardoor namelijk onvoldoende gerealiseerd dat het product wat hij te bieden had, namelijk een goedlopende sportwinkel, zeker interessant was voor een kandidaat koper. Er was immers sprake van:
- Een uitstekende locatie
- Een goed en actueel winkelconcept
- Goede omzet
- Een mooi rendement
Samen met de ondernemer hebben we nog eens kritisch gekeken naar de onderneming en besproken waar mogelijk verbetering in aangebracht kon worden om de winkel aantrekkelijker aan te bieden. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar kandidaten, het meest tijdrovende traject bij een bedrijfsoverdracht. Ook al heb je een mooi product in de aanbieding, je moet wel de juiste persoon zien te vinden die hier interesse in heeft. Dat is uiteraard het grote verschil met verkopen in een winkel: bij bedrijfsoverdracht is er een beperkter aanbod van kandidaten. Voor iedere ondernemer die zijn winkel wil verkopen geldt dan ook: Gun jezelf de tijd om het lot uit de loterij te krijgen.
Hoe het verder ging met de verkoop?
Er is een opvolger gevonden voor deze ondernemer, de winkel is overgedragen. Koper tevreden, verkoper tevreden. En er is een mooie sportwinkel behouden waardoor er een bijdrage is geleverd aan het in stand houden van een goed lokaal winkelaanbod!
Advies en begeleiding
Neem hiervoor contact op met een van onze bedrijfsadviseurs via bedrijfsadvies@inretail.nl of maak hier een afspraak op de gratis inloop adviesdag.