Terug naar het overzicht

Hoe vind ik een geschikte koper voor mijn bedrijf

In ons vorige bericht hebben we de verschillende typen kopers nader toegelicht. Als het goed is heb je nu duidelijk welk type koper het beste bij jouw onderneming past. Dan komt direct de volgende vraag. Waar vind je deze koper? 

 

Kopersprofiel

De eerste stap is het opstellen van een kopersprofiel. Zo breng je duidelijk in kaart welke koper het beste bij jouw onderneming past. Je stelt de criteria op waaraan de koper volgens jou zou moeten voldoen. Denk daarbij aan de onderneming, dus welke behoeften heeft de onderneming? Wat voor koper maakt de onderneming sterker? Welke ondernemer kan goed inspringen op de marktontwikkelingen? Maar denk ook aan je personeel, welke koper past hierbij? Wat is de cultuur binnen je bedrijf en welke specifieke wensen passen hierbij. 

 

Bedrijfsprofiel

Vervolgens ga je jouw onderneming in kaart brengen. Dit is een beschrijving van je bedrijf op anonieme wijze. Indien je jouw profiel gaat delen met de buitenwereld, via bijvoorbeeld een overnameplatform, is het verstandig dit in eerste instantie anoniem te doen. Ondernemers willen doorgaans niet hun onderneming in de etalage zetten omdat ze dit graag nog even stil houden voor hun personeel, leveranciers en concurrenten om onrust te voorkomen. Dit is echter een keuze en dit bepaal je zelf. 

De crux is de beschrijving dusdanig te maken dat de interesse van de potentiële koper gewekt wordt maar dat nog niet alle informatie vrijgegeven is en niet direct duidelijk is welke onderneming het betreft. Dus geef een globale omschrijving van je achtergrond, activiteiten en unieke kenmerken. Geef de financiële informatie in ranges aan. Indien een potentiële koper zich meldt, kan je zelf alsnog bepalen welke extra informatie je prijsgeeft. Het is dan wel verstandig eerst een geheimhoudingsovereenkomst te sturen zodat de vertrouwelijkheid van de informatie gewaarborgd blijft voordat je dit stuurt. Heb je jouw bedrijfsprofiel klaar dan kan je verschillende acties oppakken om op zoek te gaan naar de koper. 

 

Plaats je profiel op een overnameplatform

Indien je jouw bedrijfsprofiel op Bedrijventekoop.nl deelt dan wordt dit in beeld gebracht bij zo’n 80.000 bezoekers per maand. Je ontvangt de reacties in je mailbox en kan de kandidaten zelf voorzien van nadere informatie. Daarnaast wordt je profiel gematcht met ondernemers die aangeven op zoek te zijn naar een dergelijke onderneming als de jouwe. 

 

Benader je netwerk

Je hebt een duidelijk bedrijfsprofiel opgesteld wat je kan delen met je netwerk. Je kan ze op de hoogte stellen van je aanbod zonder jezelf kenbaar te maken door via onze website je profiel te delen.

 

Stel een longlist op

Op een longlist zet je zelf bedrijven waarvan je denkt dat zij mogelijk interesse in jouw bedrijf kunnen hebben. Dat kunnen concurrenten zijn, leveranciers of partijen die jou in het verleden benaderd hebben voor verkoop. Je kan ook deze partijen wijzen op het anonieme profiel op Bedrijventekoop.nl. Een MBI-kandidaat is wat lastiger te benaderen. Plaatsing van je bedrijfsprofiel op Bedrijventekoop.nl is dan een zeer goede optie om onder de aandacht te komen. 

 

Social media

Indien je niet anoniem wil blijven kan je ervoor kiezen via social media kenbaar te maken dat je wil verkopen. Het bericht kan je delen in je netwerk en laten delen door vrienden en kennissen. 

 

Je kan dus zelf de zoektocht starten naar het vinden van de juiste koper voor je bedrijf. Bedrijventekoop.nl kan je hierbij helpen. Wil je deze zaken liever niet zelf oppakken dan kan je uiteraard ook een overnameadviseur inschakelen. Bedrijventekoop.nl beschikt over een netwerk van adviseurs in jouw regio. Je kan er tevens voor kiezen om de adviseur te betrekken op het moment dat je met een kandidaat in gesprek wilt gaan. Bel ons gerust voor vragen omtrent het vinden van de juiste koper. Wij bieden op diverse punten ondersteuning, dat begint al bij het sparren van je ideeën.

  • Bedrijf verkopen
  • koper
  • bedrijfsovername