Terug naar het overzicht

Hoe verkoop ik mijn bedrijf?

Hoe verkoop ik mijn bedrijf? Hoe overtuig ik iemand ervan om mijn bedrijf te kopen? Wat maakt iemand nou een goede verkoper? Naast de verscheidene stappenplannen over hoe je een bedrijf verkoopt, bestaan er ook enkele ‘trucjes’ om je te helpen bij de verkoop. Natuurlijk moet je nog steeds wel gewoon zo’n stappenplan aanhouden in het verkoopproces, maar de manier waarop je overkomt op een ander kan ook een hoop voor je doen. Zo zijn er eigenlijk drie eigenschappen die een echte topverkoper moet hebben: Autoriteit, empatisch vermogen en gedrevenheid.  

Autoriteit

Autoriteit, volgens sommige mensen het belangrijkst van alles voor een verkoper. Hiermee bedoelen we het vermogen om anderen te overtuigen van je gelijk. Wanneer je autoritair overkomt, ben je heel gemakkelijk in staat om te onderhandelen. De ander moet maar naar je luisteren en je tevredenheid over de deal is het belangrijkst van alles. Wanneer je totaal niet autoritair bent, is vaak het geval dat je moet gaan compenseren. Dit is heel logisch en netjes van je, maar helaas werkt dit vaak wel een beetje in je nadeel. Je houdt er namelijk vaak minder aan over dan bij het autoritaire gedrag.  

Empatisch vermogen

Goed kunnen luisteren en goede contacten hebben met anderen zal je veel op weg helpen. Nu hoef je niet meteen goed bevriend te zijn met Jan en alleman, maar het werpt zeker wel zijn vruchten af, wanneer iemand je prettig in de omgang vindt. Je zult hierdoor veel beter met deze persoon kunnen opschieten, zowel formeel als informeel. Zaken doen zal dus ook veel gemakkelijker zijn.  

Gedrevenheid

Een échte verkoper is toch ook wel een klein beetje egoïstisch. Je wilt zelf natuurlijk ook wel een aardig centje overhouden aan de verkoop. Wanneer je zelf ook echt gedreven bent, zul je waarschijnlijk ook beter je best doen voor de verkoop. Dit uit zich weer doordat je veel beter voorbereid bent en alles met enige flair kunt vertellen. Haal gedrevenheid niet door de war met snel alles willen afwerken. Dit soort ongeduld kan er juist toe leiden dat je fouten gaat maken. Pas wel op voor een overwicht van een van de drie! Zo kan te veel autoriteit zorgen voor een mindere mate van empatisch vermogen. En een overvloed aan empatisch vermogen kan weer zorgen dat je minder gedreven bent. Wanneer je deze drie dingen onder controle hebt, zal je een aardig voordeel hebben bij de bedrijfsverkoop. Vooral bij het onderhandelen is het erg handig om deze drie vaardigheden goed te beheersen. Er zijn natuurlijk ook nog veel andere factoren die een rol spelen bij de verkoop van de onderneming, zoals informatie over de mogelijke kopers en vanzelfsprekend een hoop geluk.  

Dus hoe verkoop ik mijn bedrijf?

Zo lang je maar een stappenplan volgt, jezelf goed voorbereid en let op de drie hierboven beschreven eigenschappen moet het eigenlijk wel goed komen. Veel succes!