Wanneer moet ik mijn bedrijf laten waarderen?
'Wat is de waarde van mijn bedrijf? Ik heb eigenlijk geen idee...' Weet je wel wat je bedrijf waard is? Als je je bedrijf gaat verkopen, is het toch best handig om te weten hoeveel je bedrijf nou waard is. Je wilt natuurlijk wel een goede prijs krijgen voor de verkoop. Natuurlijk is dit niet de enige situatie waarin de waarde van je bedrijf een rol kan spelen. Daarom bestaan er verschillende manieren om een bedrijf te waarderen.
Hoe bepaal ik de waarde van mijn bedrijf?
Er is eigenlijk niet echt één manier om de waarde van een bedrijf te bepalen. Wat een bedrijf waard is, hangt af van je belangrijk vindt aan het bedrijf en hoeveel dat je waard is. Niemand kan daarom de precieze waarde van een bedrijf bepalen, totdat de deal is gesloten en alle bij de overname betrokken partijen het eens zijn over de verkoopprijs. Dan komt er nog bij dat het tijdstip van en de redenen voor de overname een grote invloed hebben op de waarde van het bedrijf. In het geval van een strategische koper zal je bedrijf het meest opleveren, want voor deze persoon levert het bedrijf meer op dan alleen de opbrengsten van het bedrijf. Stel nu dat er eigenlijk alleen maar opkopers geïnteresseerd zijn, die het bedrijf op zich wel willen overnemen in het geval van een koopje. Dan zal men niet eens in de buurt komen van de concrete waarde van het bedrijf. Bij investeringen, bijvoorbeeld door middel van aandelen, moet je ook weten hoeveel je bedrijf nou eigenlijk waard is. De hoeveelheid aandelen hangt af van de waarde van de aandelen. Als je als investeerder namelijk duizend euro te besteden hebt en de aandelen zijn €20,- per stuk, dan kunt je vijftig aandelen kopen. Maar stel dat de aandelen zijn €25,- per stuk zijn. In dat geval kunt maar veertig aandelen kopen. Je hebt hetzelfde bedrag te besteden als investeerder, maar er zit wel degelijk verschil in het percentage aandelen dat je van het bedrijf bezit.
Het is essentieel dat je goed weet wat je bedrijf ongeveer waard is wanneer je de onderhandelingen met een koper of investeerder begint. Als je een bedrijf zou willen kopen, zou je ook willen weten wat de verkoper er voor wil hebben en wat de uitslag van een waardebepaling heeft opgeleverd. Ook kan het in je nadeel werken wanneer je als verkoper geen geschatte waarde hebt om je vraagprijs op te baseren. Er zijn verscheidene manieren waarop je kunt inschatten wat ongeveer de waarde is van jouw bedrijf. Let hier op het woord ‘ongeveer’, want je kunt nooit precies inschatten wat de waarde is. Het ligt er gewoon heel erg aan wat een koper belangrijk vindt in het bedrijf. ‘Het is maar net wat een gek ervoor geeft.’
Wanneer moet ik de waarde van mijn bedrijf weten?
In het geval van een verplichte bepaling van de bedrijfswaarde
Soms ben je verplicht een waardebepaling te doen voor de overheid. Jaarlijks dient er een balans opgesteld te worden, omdat vennootschappen zelf zakelijke financiële afspraken kunnen aangaan. Deze balans moet dan worden ingeleverd bij de Kamer van Koophandel. Op deze manier kunnen klanten elk jaar zelf het eigen vermogen van het bedrijf berekenen om zo in te schatten of er enig risico aan verbonden is als ze zaken doen met die onderneming.
Als je op zoek bent naar extern kapitaal
Als ondernemer zal het wel eens zijn voorgekomen dat je een bepaalde investering wilde doen, maar niet zelf over het benodigde bedrag beschikte. In dat geval kun je terecht bij een bank of investeerder. Deze zullen echter eerst een aantal getallen willen zien, voordat ze je het geld zo maar meegeven. Een van die getallen is de waarde van het bedrijf. Hoe hoger je bedrijf gewaardeerd wordt, des te meer geld je kunt krijgen bij een dergelijke lening.
Bij een bedrijfsovername
In theorie is een aan- of verkoop van aandelen hetzelfde als een (gedeeltelijke) bedrijfsovername, maar het gaan wel om andere belangen. Bij een ‘echte’ overname is er echter geen behoefte voor het hebben van een bepaald percentage aan aandelen. Ook kan er dan vaak vrij gemakkelijk een schatting gedaan worden van de bedrijfswaarde door naar bijvoorbeeld de omzet en de winst van afgelopen jaren te kijken.
Waardebepaling van je bedrijf
Je hebt het misschien al vaker gehoord of gelezen, maar je moet er echt een externe partij bij halen. Jij bent zelf namelijk niet in staat om je eigen bedrijf goed te kunnen waarderen. Dit klinkt misschien heel raar, aangezien je je bedrijf waarschijnlijk kent als je broekzak en als geen ander weet hoe je bedrijf in elkaar zit. Het is alleen ook zo dat je emotioneel betrokken bent bij het bedrijf, waardoor je vermogen om objectief te blijven wordt aangetast. Zo zul je anders tegen sommige aspecten aankijken dan een persoon van buitenaf. Toch kan het wel van nut zijn om eens te kijken naar de onderdelen waar vooral aandacht aan besteed wordt bij een bedrijfswaardering. Meestal zitten er namelijk wel een aantal posten bij waar je zelf ook invloed op kunt hebben. Dergelijke posten zijn bijvoorbeeld de balans of de winstcijfers van de afgelopen jaren.
Nou is het niet alleen belangrijk om een externe persoon naar je bedrijf te laten kijken voor een waardebepaling, maar ook wat voor externe persoon. Een accountant kijkt namelijk anders naar een onderneming dan een marketingsspecialist, een investeerder of een vertegenwoordiger van de bank. Deze personen kijken allemaal op hun eigen manier naar het bedrijf en zullen het allen op een andere manier waarderen. Je hebt het nu misschien zelf ook al bedacht, maar het is dus best slim om meerdere adviseurs naar het bedrijf te laten kijken. Luister naar de redenen van de verschillende waarderingen; Waarom schat de ene adviseur het bedrijf meer waard dan de ander?; Wat zijn de pluspunten van je bedrijf en op welk gebied komen deze pluspunten het best naar voren? Oftewel: Op welke manier kun je je bedrijf het best verkopen om er zo veel mogelijk geld aan te verdienen?