Bedrijfswaarde bepalen
Ben je van plan je bedrijf te verkopen? Het bepalen van de waarde van je onderneming is daarbij een belangrijke eerste stap in het proces van bedrijfsoverdracht. Onze partner en BOBB-lid Peter Schuitmaker van BBO&F heeft ruime ervaring in het waarderen van bedrijven en deelt zijn visie.
Door het uitvoeren van een bedrijfswaardering krijg je zicht op de mogelijke opbrengst uit de verkoop van je bedrijf. Deze bedrijfswaarde helpt je tevens verder in het verkoopproces. Een goed onderbouwde waardebepaling is onmisbaar in de onderhandeling met een aspirant koper van je bedrijf. Daarnaast kan een bedrijfswaardering ook richting geven aan verbeterstappen. Door tijdig aan waardestuwers te werken verhoog je de waarde van je onderneming.
Bedrijfswaardering van je bedrijf
Om de waarde van je bedrijf te bepalen kan je gebruik maken van verschillende methoden. De DCF (Discounted Cash Flow) methode is de meest zuivere methode voor de waardering van een bedrijf. Deze weegt de toekomstige financiële kasstromen tegen de kosten van het geïnvesteerde vermogen. Deze waarderingsmethode is echter vrij arbeidsintensief en vraagt ook goed onderbouwde financiële prognoses van je bedrijf. Tevens is het van belang de bedrijfsmatige risico’s zorgvuldig te beoordelen. Een goede waarderingsdeskundige kan dit en voorziet je dan van een uitstekend onderbouwde vraagprijs van je bedrijf.
Naast de DCF methode kan je ook de waarde bepalen aan de hand van de intrinsieke waarde (of: boekhoudkundige waarde) of rendementswaarde. De intrinsieke waarde baseert zich alleen op het zichtbare en aanwezige vermogen in het bedrijf, indien mogelijk gecorrigeerd met stille reserves. Met name kapitaalintensieve ondernemingen lenen zich hiervoor omdat op de balans dan vaak veel vaste activa staan zoals machines en onroerend goed.
Als we kijken naar de rendementsmethode dan wordt alleen de historische winstgevendheid meegenomen. Met de verwachting dat deze zich in de toekomst ongewijzigd zal voortzetten. Dat is natuurlijk vaak niet het geval. Deze waarderingsmethode vraagt dan ook de nodige verfijning en normalisatie. Maar als je hier rekening mee houdt dan is deze methode relatief eenvoudig en goed bruikbaar.
Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?
- Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
- Volg ons dan op Twitter, Facebook of LinkedIn!
- Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!
Benieuwd naar de waarde van je bedrijf?
- Bereken zelf de waarde van je bedrijf met de gratis waardebepalingsmodule van Bedrijventekoop.nl