Waardestuwers kunnen onder andere zorgen voor een grotere verkoopwaarde van je onderneming. Het loont dus om hiermee aan de slag te gaan. Onze partner Peter Schuitmaker van BBO&F uit Breda vertelt je er hieronder meer over:
 
Voor ondernemers is de vraag: “Wat is de waarde van mijn onderneming?” altijd een erg interessante. Maar misschien wel een veel boeiendere vraag is: “Wat is de waardepotentie?” Oftewel, wat zou mijn bedrijf waard kunnen zijn? Specifieker nog, welke waarde kan mijn bedrijf bereiken wanneer ik planmatig en structureel investeer in de waardestuwers van mijn onderneming? Door tijdig aan de slag te gaan met de waardestuwers kan er veel geld verdiend worden. Wanneer er bijvoorbeeld gewerkt wordt aan waardestuwers ter voorbereiding op een bedrijfsoverdracht kan er beslist een betere verkoopprijs gerealiseerd worden.

Wat zijn waardestuwers?

Het cash-genererend vermogen van je onderneming staat hierbij centraal. Hiervoor geldt zowel de korte als langere termijn.
 
Er wordt vooral gekeken naar de toekomst van je bedrijf. Daar zijn een groot aantal factoren van invloed op, zoals: het investeringsbeleid om de continuïteit te waarborgen, de netto-contante waarde van je onderneming, de omvang van het werkkapitaal, de cash-cycle en de bedrijfsorganisatie en bedrijfscultuur, de kapitaalstructuur en de hiermee samenhangende kapitaalkosten, je concurrentiepositie en de duurzaamheid daarvan, enzovoorts.

Werkplan voor waardestuwers

Het gestructureerd aan de slag gaan met waardestuwers is een kwestie van doen. Hierbij helpt een gedegen stappenplan. De eerste stap is het vaststellen van de huidige waarde van je onderneming. Dit kan door het uitvoeren van een bedrijfswaardering en waarderingsmodel. Er wordt dan gekeken naar ongewijzigd beleid waarbij tevens de belangrijkste waardestuwers worden geïdentificeerd. De volgende stap is het ontwikkelen van een verbeterd beleid dat zich richt op een hogere bedrijfswaarde. Deze wordt gerealiseerd door het aanpakken van de beïnvloedbare waardestuwers. Zo wordt een nieuwe en spannende weg ingeslagen: de route naar ‘meer waarde’. En niet alleen een strategie maar ook een –in de organisatie- gedragen werkplan met controlemomenten. Alleen zo wordt gewaarborgd dat uw gestelde doelen worden bereikt: het volledig benutten van de waardepotentie van uw onderneming.
 
Wil je meer informatie over waardestuwers? Bekijk dan hier het boek dat ik er over schreef.