Terug naar het overzicht

Bedrijf verkopen prijs bepalen

Er vinden steeds meer bedrijfsovernames plaats tegenwoordig. Ben je van plan een bedrijf te kopen of verkopen? Dan is het misschien handig om te weten wat het betreffende bedrijf waard is. Hiervoor zijn gemakkelijke manieren waarop je snel de waarde van een bedrijf kunt bepalen, een soort vuistregels. Deze manieren worden vaak gebruikt door overnameadviseurs, maar ze zijn voor iedereen gemakkelijk te gebruiken, ook wanneer je totaal geen verstand hebt van bedrijfsovernames. Deze ‘standaard’ vuistregels zijn helaas niet altijd te gebruiken. Tussen branches bestaat namelijk vaak ook nog een behoorlijk verschil. Zo zal een accountantskantoor bij een jaaromzet van 1 miljoen euro veel meer waard zijn dan schoonmaakbedrijf met dezelfde jaaromzet. En dan zijn er ook nog heel wat verschillen binnen branches.  

Nadelen

Natuurlijk zijn die vuistregels heel handig omdat ze zo eenvoudig zijn, maar aan dat eenvoudige zit ook een aantal nadelen.

  • De betrouwbaarheid van cijfers waarmee wordt gerekend is nadeel nummer één. Voor de verkopende partij komt het bij deze vuistregels goed uit als de financiën, verkoopcijfers, winst, etcetera er netjes uitziet. Hier kan dan ook nog wel eens mee worden geknoeid.
  • Een ander nadeel is dat deze vuistregels gebaseerd zijn op gegevens uit het verleden. De gegevens van de toekomst worden geacht gelijk aan de afgelopen jaren te zijn. Snelgroeiende bedrijven worden dus minder beoordeeld dan de werkelijke waarde. Dit geldt vooral voor bedrijven die pas een paar jaar bestaan. Deze hebben de afgelopen jaren toch een minder grote omzet gehad en zijn nog volop aan het groeien. De winstverwachting is de komende jaren dus ook hoger.
  • Andersom kan het ook een probleem zijn. Als het succes van de onderneming voor een groot deel is gerealiseerd door de eigenaar en deze eigenaar staat op het punt om het bedrijf te verlaten, is het maar de vraag of het bedrijf dit succes wel kan vasthouden.

Dan zijn er ook nog vaak de verschillende perspectieven van koper en verkoper. Vaak worden bedrijven gekocht met het idee dat de aankoopprijs toch wel wordt terugverdiend in een paar jaar. In dat geval kan er natuurlijk ook meer geld op tafel worden gelegd met de bedrijfsovername. Ook kan er een verschil ontstaan door de financiële situatie van de koper. Stel: Een bedrijf maakt 2 ton winst per jaar en de eigenaar vraagt 1 miljoen euro voor het bedrijf. Dat is voor de eigenaar 5 keer de nettowinst. Dan komt er een koper. Deze is niet in staat om het bedrijf zo maar even te kopen en gaat dus een lening aan bij de bank. De lening bedraagt €800.000, tegen een rente van 6,25%. De rente in het eerste jaar bedraagt dus €50.000, waardoor de koper dus nog maar een nettowinst overhoudt van €150.000. Dit betekent dat de vraagprijs voor de koper 6,7 keer de winst is, terwijl die zelfde prijs voor de verkoper 5 keer de winst is.   Een vuistregel geeft dus eigenlijk geen objectieve waarde. Maar dat betekent niet meteen dat het nutteloos is om zo’n vuistregel te gebruiken. Het kan namelijk wel informatie geven over andere zaken, zoals de ruimte waarbinnen de prijsonderhandelingen zullen plaatsvinden.  

'Wat is nou de precieze waardebepaling van mijn bedrijf?' Hier kun je een professionele waardebepaling vinden.