Zo voer je je huisstijl door in een overgenomen bedrijf en kantoor
Over het algemeen zal elk bedrijf een eigen huisstijl hebben. Deze kan zelf gecreëerd worden, maar je kunt ook een expert inschakelen voor het maken van dit belangrijke document. De huisstijl is zo essentieel aangezien je het constant zult gebruiken voor je bedrijf. Het komt terug in je documenten bijvoorbeeld, maar ook in hoe je communiceert met je doelgroep. Daarnaast zou je huisstijl in principe ook terug moeten komen in je bedrijfspand. Helaas vergeten veel ondernemingen dit nog wel eens te doen. Bij het inrichten van het kantoor wordt dan ineens helemaal niet gedacht aan de huisstijl. Dat is echt een gemiste kans, terwijl het er simpelweg ook gewoon voor zal zorgen dat het bedrijfspand eigenlijk niet echt past bij het bedrijf. Dat is vreemd en hoort natuurlijk niet zo te zijn. Nadat je een bedrijf en het kantoor dat hierbij hoort hebt overgenomen is het dan ook verstandig om je eigen huisstijl door te voeren. Dit moet dus ook zeker in het pand gebeuren, wat mogelijk is met de onderstaande tips.
Eerst een inrichtingsplan, dan geld uitgeven
Veel bedrijven geven dus wel een som geld uit aan het ontwikkelen van een huisstijl. Ook zal er geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van een corporate identity. Vervolgens zul je als ondernemer veel geld uitgeven aan de huisvesting en ook de inrichting van het bedrijfspand. Het budget zal dan naar alle waarschijnlijkheid wel op zijn. Toch is er in principe een stap vergeten in dit proces. Voordat je begint met het verzorgen van het interieur van je onderneming is het namelijk verstandig om een goed inrichtingsplan te laten maken. Pas daarna zou je geld moeten besteden. Door dit te doen zul je ervoor zorgen dat de interior identity goed is. De inrichting past op deze manier namelijk niet alleen perfect bij je bedrijf, maar ook bij de huisstijl. Dat is een stuk beter!
Waarom is het interieur zo belangrijk?
Het interieur van het pand waarin je bedrijf zich gevestigd heeft moet dus goed passen bij je onderneming en huisstijl. In principe is dit best logisch. Het heeft namelijk een aantal redenen, al draaien ze allemaal rond het volgende: het is goed voor zowel je medewerkers als je klanten. Voor je werknemers is het goed dat ze werken in een gebouw met een goede interior identity omdat ze hier naar alle waarschijnlijkheid 8 uur per dag zitten. Een beetje comfort is dan natuurlijk wel van belang. Op je klanten zal zo’n geweldig interieur juist een hele goede eerste indruk maken. Het zou zelfs kunnen dat ze verrast zijn door zo’n mooie uitstraling.
Hoe zorg je voor een goede interior identity?
Een goede interior identity doe je onder meer met behulp van bijvoorbeeld Sigma verf. Met de verfblikken van dit merk kun je natuurlijk de muren van je bedrijfspand een kleurtje geven die precies past bij je huisstijl. Toch hoef je niet beslist de wanden te verven, je kunt immers het plafond ook een andere tint geven. Zo zou je er tevens voor kunnen kiezen om Sigma S2U Nova Satin in te zetten. Met dit type verf is het namelijk mogelijk om de trap te lakken, terwijl je hiermee ook andere houten delen een andere kleur kunt geven. Ook goed voor je interior identity!
Moeten meubels alleen mooi zijn?
Naast het verven van de muren, de trap en het plafond is het tevens verstandig om meubels aan te schaffen die passen bij je huisstijl. Let er natuurlijk wel op dat deze meubels gedurende de dag veel gebruikt zullen worden. Je moet er dan ook voor zorgen dat het meubilair er niet alleen goed uitziet, maar ook geschikt is om 8 uur per dag mee te werken. Dit is met name belangrijk bij het bureau en de bureaustoel. Het is dan ook aan te raden om te kiezen voor ergonomisch kantoormeubilair.