Terug naar het overzicht

Waarom franchise?

Wat is franchise?

Franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam c.q. formule (de franchisegever). De franchisegever geeft de franchisenemer het recht om tegen betaling een bedrijf te starten met deze handelsnaam c.q. formule. Franchise is een veelvoorkomende ondernemingsvorm bij supermarktketens en fastfoodrestaurants, maar ook bij dienstverlenende bedrijven zoals makelaardijen.

Waarom franchise?

Franchise is een relatief eenvoudige manier om een eigen bedrijf te starten. De belangrijkste reden hiervoor is dat de formule vaststaat en zijn bestaansrecht reeds heeft bewezen. Bovendien neemt de franchisegever een groot deel van taken als marktonderzoek, inkoop, marketing, reclame, winkelinrichting en prijsbeleid voor zijn rekening. U als franchisenemer kunt zich daardoor vooral concentreren op direct contact met de klant en de verkoop van producten c.q. de levering van diensten. Een franchisenemer geniet dezelfde voordelen als de filiaalhouder in een grote winkelketen, maar er is één belangrijk verschil: de franchisenemer ziet zijn inzet beloond met de winst uit zijn onderneming. Dat maakt franchise extra interessant.

Voordelen voor de franchisenemer:

  • Het opstarten van een bedrijf is relatief eenvoudig omdat het publiek reeds vertrouwd is met de formule.
  • De franchisenemer heeft in een bepaald gebied het alleenrecht om de handelsnaam te gebruiken.
  • De franchisenemer kan meteen een compleet beproefd product- of dienstenpakket aanbieden
  • De bekendheid van het merk wordt ondersteund en beschermd door de marketingactiviteiten van de franchisegever.
  • Het is gemakkelijker om leningen aan te gaan voor het bedrijf omdat het ondernemersrisico beperkt is.
  • De franchisenemer behoudt zijn zelfstandigheid. Hij is 'eigen baas'.

Voordelen voor de franchisegever:

  • De franchisegever profiteert van de inzet van de franchisenemer.
  • De franchisegever hoeft geen uitgebreid filiaalsysteem op te zetten.
  • De franchisegever kan met een beperkt kapitaal zijn product en knowhow op grote schaal op de markt introduceren.