Terug naar het overzicht

Waar wordt een franchise fee voor betaald?

Voor het gebruik van een franchiseformule betaalt de franchisenemer een vergoeding. In de praktijk bestaat de franchise fee vaak uit verschillende vergoedingen. Welke dit zijn én wat de hoogte hiervan is hangt af van de organisatie. Vaak is het onverstandig om direct af te stappen op de franchiseorganisatie die de laagste vergoedingen vragen. Mogelijk zijn dit namelijk franchisegevers die ook het minst bieden en ben je dus beter af bij een organisatie die meer kost, maar tegelijkertijd dus óók meer biedt en oplevert. Wij hebben de meest voorkomende vergoedingen voor je op een rijtje gezet. 
 

Entreefee

Dit is een vergoeding die in rekening wordt gebracht voor zowel tijd als geld aan de franchisegever voor de ontwikkeling van de franchiseformule. Tegelijkertijd is dit ook een deel van de kosten voor het opstarten van je eigen vestiging. Vaak dient dit eenmalige bedrag betaald te worden als start van de samenwerking. Zoals gezegd verschilt dit bedrag sterk per organisatie. Sommige organisaties vragen enkele duizenden euro’s, terwijl anderen tuinduizenden euro’s óf meer vragen. 
 
Uniformiteit is kenmerkend voor een franchiseonderneming. De franchiseorganisatie vraagt dus op enig moment één en hetzelfde bedrag aan een startende franchisenemer. Het bedrag kan in de loop van tijd toenemen en hier kan goodwill bij opgeteld worden. Onderstaand zijn enkele kosten op een rijtje gezet die waar je met het startbedrag als het ware voor betaald. 
 
  • Ontwikkelen van professionele franchiseformule
  • Het realiseren van een bepaalde naamsbekendheid in de markt via reclame
  • Een markt- en locatieonderzoek
  • Het verwerven, inrichten en openen van een vestiging
  • Opleidings- en opstartbegeleiding
  • Kosten voor expansie van de formule – bijvoorbeeld wervingskosten
  • Rechten kopen over het exclusiviteitsbeding
De bepaalde entree kan gerust gevraagd worden zodra een bedrag een bepaalde omvang heeft. Alleen zo kan je uiteindelijk beoordelen of de hoogte van de entree fee redelijk is. 
 

Royalty, fee, franchisevergoeding- of bijdrage

Er zijn verschillende soorten namen voor dezelfde soort vergoeding. De franchiseorganisatie zal de formule moeten onderhouden en permanent moeten blijven ontwikkelen. De concurrentiepositie van de franchiseorganisatie moet gewaarborgd blijven, dan wel verbeterd worden. Als franchisenemer heb je daarom ook het recht op ondersteuning en begeleiding op commercieel en technisch gebied. Hierbij valt te denken aan management & bedrijfseconomische adviezen, het bepalen van assortiment samenstelling én de voorraadbewaking. Ook advies over het voeren van de administratie, financiering, marketing en reclame- en promotieactiviteiten kan hiertoe behoren. De royalty is vaak een percentage van de omzet en wordt periodiek in rekening gebracht.
 

Reclamebijdrage

Het opstellen van een reclame- en promotiebeleid, voorbereiding van reclameactiviteiten én de uitvoering hiervan vindt centraal plaats. De kosten van inspanningen door de franchisegever wordt doorberekend aan de franchisenemer. En de reclamebijdrage wordt vaak als percentage van de omzet doorberekend. Ook andere berekeningsmethoden zijn af en toe van toepassing. 
 

Redelijkheid van vergoedingen

Wat een redelijke vergoeding is valt lastig in te schatten. Zo hangt dit af van de bijzondere kennis én vaardigheden die de franchisegever te bieden heeft. De meerwaarde van het merk, omvang van investeringen die gedaan zijn én de investeringen die nog te doen zijn. Ook de hoogte van deze vergoedingen hangt af van de investeringen én financiële vooruitzichten van de standaard franchisenemer. 
 
Het is verder belangrijk dat een evenwicht bestaat tussen wat de franchiseorganisatie wil ontvangen én wat verantwoord is voor de franchisenemer om te betalen. De beste waarborg voor continuïteit van de franchiseformule is immers gebaseerd op een winst voor zowel de franchisegever- als nemer. 
 
Het bepalen van de entreefee én royaltyfee moeten redelijk zijn. Onderstaand hebben wij enkele zaken op een rijtje gezet die je ‘koopt’ als franchisenemer. 
 
  • Naamsbekendheid
  • Merk
  • Inkoopactiviteiten
  • Reclameborden, brochures en ander reclamemateriaal
  • Formulieren en papierwerk
  • Ontwikkelen en actualiseren van in- en exterieur
  • Training en opleiding
  • Assistentie bij keuze van locatie
  • Assistentie bij management
  • Rayon exclusiviteit
  • Werkwijze/procedure met eventueel zelfontwikkelde software
Hierbij kan je de kosten én risico’s dus tegen elkaar afwegen. En de keuze of de prijs die je betaalt het waard is, kan worden gemaakt. Realiseer dat je vooral betaald voor de diensten die de franchisegever levert. Ook het merk én de naamsbekendheid die extra omzet en winst opleveren horen hierbij.

  • Franchise
  • Franchisefee