Terug naar het overzicht

Vraag groeit sterk in Q1 2025: overnamemarkt toont krachtig herstel ten opzichte van vorig jaar

De bedrijfsovernamemarkt in het midden- en kleinbedrijf is 2025 sterk begonnen. De vraag naar bedrijven nam in het eerste kwartaal met 10% toe ten opzichte van Q1 2024, waarmee het vertrouwen van kopers verder lijkt te herstellen. Ook het aanbod van bedrijven steeg licht (+3%) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
 
De groei is vooral zichtbaar in sectoren met schaalbare verdienmodellen, zoals ICT en non-food retail. In traditionele sectoren zoals transport, agri-food en bouw blijft de activiteit juist achter. Vergeleken met het laatste kwartaal van 2024 is het beeld stabiel – maar in vergelijking met begin vorig jaar is de toegenomen dynamiek onmiskenbaar.
 

Vraagzijde: duidelijk meer interesse in schaalbare en dienstverlenende bedrijven

In vergelijking met Q1 2024 is de vraag in meerdere sectoren flink toegenomen:
  • In de detailhandel non-food steeg de vraag met +57%, vooral dankzij belangstelling voor e-commerce en franchiseconcepten.
  • Ook de ICT-dienstverlening (+11%) en bredere zakelijke dienstverlening (+8%) trokken meer geïnteresseerde kopers.
  • Daartegenover daalde de vraag fors in transport (–39%), agri-food (–27%) en bouw (–20%).
Per omzetklasse is de vraag het sterkst toegenomen bij bedrijven met een jaaromzet tussen de €500.000 en €2,5 miljoen. Deze categorieën lieten groeipercentages zien tussen de +15% en +25%. Bij bedrijven met een omzet onder de €250.000 daalde de vraag juist licht.
 
Vergeleken met het laatste kwartaal van 2024 (Q4) bleef de vraag nagenoeg gelijk (–1%). De toename ten opzichte van een jaar eerder onderstreept dat kopers opnieuw actiever durven zoeken.
 

Aanbodzijde: lichte stijging, met grote verschillen tussen sectoren

Het aanbod van bedrijven op de overnamemarkt was in Q1 2025 3% hoger dan in Q1 2024. Achter dat bescheiden groeicijfer gaan stevige sectorale verschuivingen schuil:
  • Het aanbod in non-food retail nam toe met +39%; met name webwinkels en formules met een vaste klantenbasis zijn vaker verkoopklaar.
  • De grootste stijging werd gezien in ICT-dienstverlening, waar het aantal nieuwe bedrijven dat zich aanbood meer dan verdubbelde ten opzichte van Q1 2024.
  • Ook industrie en dienstverlening zagen een groei in aanbod (beide rond de +15% à +20%).
  • In transport (–75%), bouw (–40%) en agri-food (–33%) nam het aanbod sterk af. Ondernemers lijken hier voorzichtiger met het zetten van een verkoopstap.
Kijkend naar omzetgroepen komt de grootste aanbodgroei uit bedrijven met een omzet tussen €1 miljoen en €5 miljoen (+25% tot +40%). Bij de kleinste bedrijven (onder de €100.000 omzet) daalde het aantal nieuwe verkoopprofielen met ruim 30%.
 
Ten opzichte van Q4 2024 daalde het aanbod licht (–5%). Dat is grotendeels seizoensmatig en past bij het patroon dat januari–maart doorgaans iets rustiger is dan de slotmaanden van het jaar.
 

Wat valt op?

De vergelijking met een jaar eerder laat een duidelijke beweging zien in de overnamemarkt:
  • De vraag groeit weer stevig. Vooral in sectoren waar kopers groei, schaalbaarheid en lage kapitaalsintensiteit zien. Denk aan ICT, zakelijke dienstverlening en online retail.
  • Het aanbod groeit selectief mee. Tech-gedreven bedrijven en het commercieel ingestelde midden van het MKB vormen een steeds groter aandeel van de verkopers.
  • Kleinste bedrijven verliezen terrein. Zowel kopers als verkopers tonen minder activiteit in het segment onder de €250.000 omzet.
  • Kosten spelen een remmende rol in traditionele sectoren. Transport, bouw en agri-food zien zowel minder vraag als minder aanbod, waarschijnlijk door onzekerheid over marges en regelgeving.

Vooruitblik

De overnamemarkt in het midden- en kleinbedrijf is gezond en in beweging. De stijgende vraag vergeleken met begin 2024 laat zien dat het vertrouwen bij kopers terugkomt. Voor verkopers ligt de sleutel in schaalbaarheid, winstgevendheid en marktpositie.
 
Bedrijven die opereren in stabiele, schaalbare niches met een omzet tussen €500.000 en €5 miljoen zitten op dit moment in een uitstekende uitgangspositie. In sectoren waar marges onder druk staan, is het zaak eerst intern te optimaliseren voordat de stap naar verkoop wordt gezet.
 

Zelf een bedrijf kopen of verkopen?