Terug naar het overzicht

Specialisatie bij de verkoop

Het werkt niet altijd in jouw voordeel als je bekwaam bent in alles. Jouw bedrijf wordt hierdoor vaak al snel gegeneraliseerd. Wanneer jouw klanten namelijk allemaal iets van je willen, waarvan je ook allemaal de kwaliteiten bezit om het te doen, wilt en kun je ze natuurlijk niet afwijzen. Specialisatie is veel aantrekkelijker, en al helemaal als je jouw bedrijf wilt gaan verkopen. Daarom vind je hieronder nuttige informatie over specialisatie bij de verkoop.

Voordelen breed spectrum

Bij een grafisch design bedrijf kan er bijvoorbeeld de noodzaak zijn om hulp te bieden in webdesign en copywriting. Deze dingen hebben met elkaar te maken en jouw klant zal bij het een ook het ander willen. En aangezien de klant je al kent, ben je een betrouwbare optie. Dit kan het werk per klant aardig laten oplopen, wat het een erg aantrekkelijke manier van werken maakt. Je hebt namelijk minder verkopen nodig, omdat je meer werk en winst hebt van de bijkomende producten.

Nadelen

Aan de andere kant heeft deze brede skillset ook zo zijn nadelen. Als je jouw bedrijf wilt verkopen, is het wel zo handig om een wat groter klantenbestand te hebben. Wanneer kopers een klantenbestand met maar weinig klanten zien, zullen zijn er niet zo heel veel vertrouwen in hebben en missen ze de zekerheid dat het bedrijf goed zal lopen na een overname. Er hoeft in dat geval ook maar een klant te zijn die het niet zo goed met de nieuwe eigenaar kan vinden en opstapt om een groot deel van de omzet ineens kwijt te raken.

Dan is er nog het nadeel dat de gehele onderneming een beetje afhankelijk wordt van u. Een nieuwe eigenaar die niet net als jou verstand heeft van alle dingen om jouw product heen, zal het heel moeilijk hebben om het bedrijf te leiden. Als de baas moet je natuurlijk wel verstand hebben van wat jouw bedrijf eigenlijk doet. Daarom is een bedrijf dat ergens in is gespecialiseerd makkelijker te verkopen dan een bedrijf wat veel meer verschillende dingen moet kunnen.

Specialisatie

Met specialisatie betreed je een andere markt. Door in plaats van het algemene product een gespecialiseerd product aan te bieden, krijg je de status van het verkopen van een ander/beter product. Met dit nieuwe andere product heb je ineens weinig of geen concurrenten meer, doordat er (bijna) niemand hetzelfde product heeft. Dit komt ook doordat de kwaliteit van jouw product erg omhoog gaat als je zich alleen maar hierop gaat concentreren. Op dat moment kun je ook specialisten gaan aannemen die extra kennis over het product kunnen brengen en onderzoek kunnen doen naar een eventuele nog verdere ontwikkeling van het product.

Hoe specialiseer ik?

Bij specialisatie is het in ieder geval niet de bedoeling dat je jouw eigen ramen gaat ingooien. Je moet niet alles ineens stopzetten en weggooien bij de huidige klanten om maar zo snel mogelijk te beginnen met specialiseren. Wat je wel moet doen, is jouw doelgroep en grote scala aan producten en diensten veranderen en aanpassen aan de nieuwe niche. Als je dit voor elkaar hebt, is het zaak om het hele productie- en leveringsproces te perfectioneren. Deze niche zal dan uiteindelijk het veiligere onderdeel van de onderneming worden, waarna de andere onderdelen geleidelijk aan weg kunnen vallen.

Specialisatie bij de verkoop

Het komt erop neer dat mensen sneller een gespecialiseerd bedrijf willen kopen dan een bedrijf met een heel breed spectrum. Het ziet er aantrekkelijker uit en het is ook gemakkelijker om het werk van de vorige eigenaar over te nemen bij een bedrijfsovername.