Terug naar het overzicht

Hoe vind ik een geschikte franchisenemer?

Hoe vind ik een geschikte franchisenemer? Ga na wat het besluitvormingsproces van een franchisenemer is en pas hier vervolgens de werving- en selectie op aan.
 

Hoe vind ik een geschikte franchisenemer?

Franchising is een manier van zakendoen waarbij een ondernemer een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam. Hierbij heb je dus zowel te maken met een franchisegever- als nemer. Franchisegevers hebben vaak moeite om geschikte franchisenemers te vinden. Voorkom dat de expansie van je formule stil komt liggen door het gebrek aan franchisenemers. En lees verder hoe je een geschikte franchisenemer kan vinden.
 

Problemen franchisenemer vinden

Het spreekt voor zich dat de werving en selectie van goede franchisenemer cruciaal is voor het uitbreiden van een franchiseformule. De franchisenemers bepalen immers ook in hoge mate het succes van de franchiseonderneming. Ondanks het doorgaans goede perspectief van een franchisegever blijkt het lastig om een goede franchisenemer te vinden. 
 
De basis voor het vinden van een geschikte franchisenemer is door na te gaan in welke volgorde potentiële franchisenemers hun besluit nemen. Het begrijpen van het besluitvormingsproces én gedrag van de potentiële franchisenemers is dan ook essentieel. Hierna kan dan namelijk de werving én communicatie worden verbeterd. 
 

Besluitvormingsproces

Uit onderzoek blijkt dat het eerste besluit van een mogelijke franchisenemer vaak gaat over de marktsector. Hierna wordt verder gekeken naar de handels- of merknaam. En als laatste naar de juridische vorm van de franchiseonderneming. Hier dient in de aanpak dan ook rekening mee gehouden te worden. 
 
Kijkend naar het besluitvormingsproces blijkt dat potentiële franchisenemers hier doorgaans 6 tot 18 maanden voor uittrekken. Deze periode hangt onder andere af van de beschikbare locaties én vrije regio’s. Een groot deel van de mogelijke franchisenemers blijkt in de oriëntatiefase nog vrij onzeker over het starten van een onderneming. Deze beslissing valt dan ook vaak onder een brede afweging om überhaupt ondernemer te worden. 
 

Aanbevelingen geschikte franchisenemer vinden

Vanuit het besluitvormingsproces zijn er enkele aanbevelingen die je als franchisegever mee kan nemen in het vinden van een geschikte franchisenemer. Onderstaand hebben wij drie tips die je hiervoor mee kan nemen. 
 
1. Gebruik de vakmedia
2. Gebruik (merken)marketing
3. Houd rekening met de doorlooptijd
 
Omdat een potentiële franchisenemer allereerst een keuze maakt voor de marktsector is het van belang om hier al naar voren te komen. Voor een effectieve werving is het dan ook van belang dat je bedrijf aanwezig is in de betreffende vakbladen- en beurzen. Hierdoor kan je in positieve zin opvallen in de branche waar je actief bent.
 
Ook blijkt dat mogelijke franchisenemers veel waarde hechten aan een merk. Daarom moet je hier ook tijdens de werving- en selectie bewust van zijn. Geef duidelijk aan wat de franchiseformule precies doet, wat de waarde en aantrekkelijkheid voor de potentiële franchisenemer is én een vertrouwensgevoel zodat de mogelijke franchisenemer weet wat hem te wachten staat. 
 
Kijkend naar de tijdsplanning valt op dat de potentiële franchisenemer een bepaalde tijd nodig heeft om de spreekwoordelijke knoop door te hakken. Geef hem óf haar dan dus ook deze tijd om het in overweging te nemen. Hierdoor loop je minder risico om bij het uitkiezen van de franchisenemer concessies te doen aan kwaliteit. Indien mogelijk kan een potentiële franchisenemer en het zoeken naar een bepaalde locatie dan ook op elkaar af worden gestemd. 
 

Franchisenemer vinden bij Bedrijventekoop.nl

Natuurlijk is het ook mogelijk om via Bedrijventekoop.nl een geschikte franchisenemer te vinden. Als hét grootste bedrijfsovernameplatform van Nederland brengen wij ook franchisegevers- en nemers snel én doeltreffend bij elkaar. Breng je franchiseformule via ons platform onder de aandacht en plaats eenvoudig een profiel waar geschikte franchisenemers op kunnen reageren. En profiteer van de ruim één miljoen bezoekers die wij jaarlijks trekken.