Groeiende interesse in bedrijfswaarde
Dat de waarde van een bedrijf c.q. onderneming een actueel en hot issue is, blijkt onder andere uit de zes miljoen resultaten op Google. En dat een bedrijfswaardering de basis vormt voor het verzilveren ervan, maakt dat menig ondernemer hét antwoord wil op de vraag: Wat is mijn bedrijf nu waard? Daarom is www.watisdewaardevanmijnbedrijf.nl ontwikkeld. Via deze website krijgen ondernemers een reële indicatie van de waarde van hun onderneming.
Verschil mkb met de AEX
Het antwoord op de vraag lijkt gemakkelijk; er is immers voldoende informatie te verkrijgen. Leg deze naast de eigen cijfers en voilà: de waarde is bekend. Zo kan bijvoorbeeld een bouwbedrijf de koers-winstverhouding ultimo 2007 van Heijmans nemen en de eigen waarde vaststellen op ruim elf keer de nettowinst. Is dit nu wel reëel? Is het niet zo dat het karakter van het mkb verschilt met dat van beursgenoteerde bedrijven? Denk hierbij met name aan de afhankelijkheid van de ondernemer en de asymmetrische informatie.
Theorie is (nog steeds) geen praktijk
Er zijn verschillende waarderingsmodellen voorhanden, bijvoorbeeld de veelgebruikte methodes van discounted cash flow (DCF), economic value added (EVA) en de rentabiliteitswaarde. Het interessante is dat deze methodes niet leiden tot dezelfde uitkomst, terwijl de bedrijfsgegevens hetzelfde zijn. Het gaat juist om een zuivere bepaling van de uitgangspunten, waarvan een reële en te onderbouwen prognose een van de belangrijkste is. Daarnaast dient rekening gehouden te worden met de tijdswaarde van geld in combinatie met opportunity costs. Er kan immers geld worden gestort op de bank of geïnvesteerd worden in bedrijfsactiviteiten. Het bepalen van een reële en haalbare waarde is dus niet zo eenvoudig.
Gratis waardebepaling
Met de gratis waardebepaling, een initiatief van Bedrijventekoop.nl, kunnen ondernemers een reële indicatie krijgen van de waarde van hun onderneming. Het geheim van de smid wordt natuurlijk niet prijsgegeven, maar wel kan gezegd worden dat in de berekeningen ervaringscijfers zijn opgesloten. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met benchmarkgegevens (vergelijkbare transacties) en de financierbaarheid van bedrijven. Zeker in deze huidige financiële wereld is het belangrijk rekening te houden met actuele ontwikkelingen. Ondernemers blijven zelf verantwoordelijk voor het inschatten van de resultaten voor de toekomst, maar zij zijn natuurlijk ook degenen die hiertoe het best in staat zouden moeten zijn.