Een online bedrijf kopen?
U heeft het misschien al wel gemerkt, e-commerce wordt steeds belangrijker. Nu de hele wereld meer en meer afhankelijk wordt van het internet en klanten steeds vaker online op zoek gaan naar de producten die ze willen hebben, worden internetbedrijven steeds belangrijker. Het kopen van een bedrijf vergt veel planning en onderzoek, maar er zijn een paar aspecten waarin een internetbedrijf kopen zich onderscheidt van het van een bedrijfsovername van fysieke bedrijven van steen en cement. Hier zijn een paar tips hoe uw de aankoop van een internetbedrijf moet aanpakken.
Ken uw markt
kunt nooit genoeg tijd stoppen in het onderzoeken van de door u gekozen sector. U kunt er niet te vroeg mee beginnen. Ook hier geldt namelijk: ‘Kennis is macht’. Hoe meer u weet van de markt, hoe beter u kunt inspelen op bepaalde behoeften van de consument en hoe beter u uw bedrijf kunt runnen. Het is ook belangrijk om sites van mogelijke concurrenten in de gaten te houden. Vaak kunt u hier veel van leren. Wat doen ze goed? Wat doen ze minder goed? Denk hierbij bijvoorbeeld aan innovatie, marketing en verkoopstrategieën.
Denk na over uw budget
Internetbedrijven worden meestal verkocht voor een prijs van 1 à 2 maal de jaaromzet. Dus wanneer een onderneming een jaarlijkse omzet heeft van een ton zal de vraagprijs waarschijnlijk ergens tussen de een en twee ton liggen. Voor een lager bedrag zal de eigenaar niet eens overwegen om zijn bedrijf aan u te verkopen! Denk daarom goed na over wat u wilt besteden bij een bedrijfsaankoop. Zorg dat u op tijd onderzoek doet naar wat voor bedrijf u precies wilt en hoeveel het in totaal allemaal mag kosten. Wanneer u zelf niet over deze hoeveelheid geld beschikt, wat bijna altijd wel het geval is, kunt u ook nog op zoek naar een financiering om te zorgen dat u de bedrijfsovername toch door kunt zetten. Weet hiermee wel waar u aan begint! Bestudeer grondig de voorwaarden van zo’n dergelijke financiering, vooral wanneer u het ergens anders gaat zoeken dan bij een bank.
Doe uw huiswerk
Bij een internetbedrijf kopen, is het (eigenlijk net als bij een normale bedrijfsaankoop) erg belangrijk dat u precies weet wat u koopt. En aangezien het een internetbedrijf is waar u naar op zoek bent, kunt u uw informatie dus gewoon op dezelfde manier als uw ‘mogelijk toekomstige’ klanten gaan zoeken: Via het internet! Doe onderzoek naar hoe de website in elkaar zit, welke social media accounts er allemaal zijn en wat voor reacties klanten hebben gegeven aan het bedrijf. Wat zijn de relaties van het bedrijf, wat vinden klanten van het bedrijf, hoeveel wordt de website bezocht, welke doelgroep wordt er geprobeerd te bereiken, etc. Het zijn allemaal belangrijke aspecten van het bedrijf waar u ook rekening mee dient te houden als u van plan bent om voor een internetbedrijf te gaan winkelen.
Is alles up-to-date?
Dat u een internetbedrijf koopt, waarbij het vooral gaat om wat er nou online staat, moet u niet vergeten dat er bepaalde activa nodig zijn om dit alles te kunnen realiseren. Controleer daarom of alle benodigde apparatuur wel aanwezig is. Hoe staat het er allemaal bij? Is er niets verouderd? Hoe staat het met de tech-vaardigheden van de werknemers? Oftewel; is het bedrijf zo in staat om goed te functioneren en te kunnen concurreren met andere bedrijven? Het is belangrijk dat u zo’n dingen niet overslaat. Als u zelf niet zo’n computertovenaar bent, is het slim om iemand in te huren die dat wel is, zodat hij u hierbij kan helpen. Wat u absoluut niet moet doen, is denken dat dit allemaal niet zo belangrijk is en dat het allemaal wel goed komt als de overname rond is. Een internetbedrijf kopen waar u niets van weet is net als aandelen kopen omdat de naam leuk klinkt. U loopt een erg groot risico als u niet precies weet of hetgene wat u koopt zijn geld wel waard is.
Mijd risicovolle bedrijven bij een internetbedrijf kopen
In sommige gevallen is zelfs ondernemen met het beste bedrijfsidee een risico. Onderzoek wijst uit dat u ondanks al uw ervaring, geld en energie gewoon beter niet kunt beginnen aan sommige bedrijfstypes. Hierbij gaat het over handel waarbij een erg lage winstmarge per product gehanteerd wordt en uw grootste concurrent Amazon of een soortgelijk bedrijf is. Want hoe goed uw idee ook is, door deze moordende concurrentie en de relatief lage opbrengst per product bent u nooit in staat de strijd aan te gaan met de concurrentie. Hierdoor zal het heel erg zwaar zijn om een goedlopend bedrijf op te zetten. Probeer uzelf te richten op goederen of producten die u digitaal kunt distribueren of op nichemarkten.
Onderhoud
Alle onlinebedrijven moeten hun site natuurlijk blijven onderhouden. Zoek uit hoeveel tijd de huidige eigenaar besteedt aan de website, voordat u overgaat tot het kopen. Bepaal ook of u zelf in staat zou zijn om dit te doen en ben eerlijk tegenover uzelf. Denk er niet te makkelijk over, want daar hebt u alleen maar uzelf mee. Als u er geen benul van hebt hoe het allemaal in elkaar steekt, kunt u beter tijdig iemand inschakelen die hier wel mee overweg kan dan zelf maar wat te proberen. Stel u voor dat u iets er helemaal misgaat en de website niet meer werkt om de een of andere reden. Dan weet u niet wat u moet doen. Nou denkt u misschien: ‘Ja, maar dat lukt me wel. En anders kan ik nog altijd hulp inschakelen, toch?’ Dat zou wel mooi zijn, maar voordat de hulp gearriveerd is, heeft uw website toch al snel een paar uur platgelegen...