Terug naar het overzicht

Duurzaamheid als onderscheidend element bij bedrijfsverkoop

Je bent ondernemer en levert een dienst of product en je ontwikkelt en verbetert dat. Als je daarbij goed naar je klanten luistert kan je zomaar ineens succesvol zijn. Weet je dat bovendien te combineren met wat we maar ‘marktgevoel’ zullen noemen, ben je zelfs bezig met waardevermeerdering van je onderneming. Onze partner Paul van Geldorp van Company Brokers gaat hier in dit bericht graag dieper op in.

 

Gevolgen Corona

Helaas is Corona nog niet verdwenen uit de samenleving. Sommige sectoren zijn volledig dichtgegaan en andere gingen in winterslaap. Terwijl andere delen van de economie de vraag juist niet meer bij kunnen benen. Natuurlijk gaat het nu goed met webshops, is de omzet van supermarkten gestegen en verkochten autodealers aan het begin van de crisis steeds meer tweedehandsjes. Dat was allemaal te voorspellen en voor de salongeleerden onder ons: zeker achteraf.

Eén sector is, Corona of niet, onveranderd doorgegaan op de oude voet; de overheid en haar aanbestedingen. Ondernemers die inmiddels ervaring hebben opgedaan met dit administratieve circus weten hoe oneerlijk zo’n aanbesteding voelt. Alsof jíj vergeleken kunt worden met je concurrenten. Alsof jouw producten en diensten van hetzelfde laken een pak zijn. En toch, een uitnodiging voor een aanbesteding bevestigt je inwisselbaarheid. Je gebrek aan onderscheidend vermogen.

Lees je echter goed tussen de regels van alle aanbestedingen door dan ben je misschien wel gestruikeld over een aantal nieuwe begrippen. Zo komen duurzaamheid, circulaire economie, ecologische voetafdruk, sociaal ondernemerschap en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt steeds vaker terug in de eisen of KPI’s van aanbestedende diensten.

 

Onderscheidend vermogen

Het positieve is dan ook dat daarmee wel een mogelijkheid ontstaat om je te onderscheiden. Je producten of diensten mogen dan hetzelfde zijn, maar de manier waarop je ze levert kunnen wel degelijk onderscheidend zijn. Duurzaam bijvoorbeeld. Of sociaal. Dat is niet alleen leuk voor de aanstaande klant, maar daarmee ook voor de toekomstige fusiepartner of koper van je bedrijf. Bedrijven met oog voor hun omgeving en een lange termijnvisie kennen hun risico’s beter, omdat ze die over jaren in plaats van maanden projecteren. 
Daarmee is duurzaamheid niet alleen maar hype, het is ook een onderscheidend element bij bedrijf verkopen.


Paul van Geldorp
Company Brokers