Terug naar het overzicht

De waarde van je uitzendbureau in 5 minuten berekenen!

Een makkelijke en snelle berekening van de waarde van je bedrijf, dat is wat iedereen graag wil natuurlijk. Voor een globale berekening is dit ook wel haalbaar. Maar pas op! Er zitten wel wat addertjes onder het gras. Onze partner Michel Matthijsse van TMCF is gespecialiseerd in de aan- en verkoop van uitzendbureaus en schreef het volgende artikel over de waardering van een uitzendbureau.

Ik heb er lang over gedacht om de waarden die ik in de praktijk zie te delen met iedereen. Daarmee geef je een deel van je kennis en ervaring weg. Veel collegae raadden mij af dit te doen. Toch geloof ik er in. Wat meer transparantie is wel gewenst in onze branche.

Kennis uit de praktijk

Het grootste probleem in de (waarderings-) branche is dat voor de middelgrote bedrijven in de Flex veel te hoge waarden worden berekend. Maar niet betaald.

Daarom kies ik hier toch voor transparantie.

Market Multiple Methode (MMM)

Flexbedrijven met een winst voor belasting (EBITDA) tussen de €300.000,- en €1.000.000,- hebben in 80% van de situaties een waarde tussen de 3 en 4 keer EBITDA. Deze methode noemen we de Market Multiple Methode (MMM). Er zijn incidenteel hogere of lagere waarden (lees: verkoopprijzen), maar dat zijn eerder uitzonderingen dan regels.

Natuurlijk is het maken van een volledige waardering niet zo makkelijk als hierboven omschreven.

Factoren die meespelen

De exacte hoogte van de waarde wordt onder meer door de volgende factoren bepaald:

  • Stabiliteit in resultaten
  • Afhankelijkheid DGA
  • Spreiding branches of juist focus op één branche
  • Soort uitzendkrachten (blue collar/white collar/arbeidsmigranten)
  • Onderscheidend vermogen t.o.v. concurrentie
  • Lidmaatschap NBBU/ABU
  • Loyaliteit klanten
  • Commitment/binding sleutelfiguren
  • Verdeling uitzendkrachten over fasen
  • Juiste presentatie financiële gegevens
  • Concurrentiekracht
  • Gemiddelde debiteurentermijn
  • Kwaliteit accountant (dit geldt zeker voor grotere bedrijven)
  • Enz.

Discountend Cash Flow methode (DCF)

De betere methode voor het bepalen van de waarde is de Discounted Cash Flow methode (DCF). De hierboven genoemde waardestuwers worden dan verwerkt naar risico opslagen. Hoe hoger de koper een risico inschat hoe lager de waarde van een bedrijf.

Als ik een waardering maak bestaat die in de meeste gevallen uit een MMM en een DCF-berekening. Daar komen soms verschillende waarden uit. Maar die verschillen zijn altijd goed te verklaren.

Van snelle berekening naar ter zake kundige waardering

Ondanks dat een Market Multiple Methode eenvoudiger is dan de betere waarderingsmethoden zoals een Discounted Cash Flow-methode, is deze meer pragmatische methode niet zonder haken of ogen. Ga daarom goed voorbereid te werk en schakel op tijd een waarderingsdeskundige in. En kies een adviseur die aantoonbaar recente ervaring heeft met de verkoop van vergelijkbare bedrijven.

Een snelle berekening is in 5 minuten gemaakt, maar van een goede ter zake kundige waardering heb je jaren plezier. En van een verkeerde adviseur heb je jaren last.

Meer informatie:

Wanneer je meer informatie wenst naar aanleiding van bovenstaand artikel kun je hier contact opnemen.

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.