Het aantal ondernemers dat hun bedrijf wil verkopen neemt toe. Bedrijven om over te nemen, zijn er genoeg, maar hoe pak je als koper een bedrijfsovername aan? In het boek 'Overname, hoe dan?' verhaalt overnameadviseur Gerda Nobel RV van OOR over een aantal vrienden die zelf voor de mogelijkheid staan om een bedrijf over te nemen of in een bedrijf te participeren en voor welke keuzes ze dan komen te staan. 

Kopers die de overname van een bedrijf overwegen zullen veel in de verhalen herkennen. De in het boek opgenomen vragen en checklists zijn een goed middel voor potentiële kopers van een bedrijf om te toetsen of zij hun ideeën en strategie, door de overname van het bedrijf kunnen uitvoeren. De praktische opdrachten in het boek en het stappenplan helpen kopers op weg in het overnameproces. Met een concreet strategisch plan zijn ze voorbereid op een belangrijke stap in hun leven.

Het boek is verkrijgbaar vanaf 1 maart 2019 en is bij diverse boekhandels verkrijgbaar.

De verhalen:

Rogier, Maaike en Sharon staan voor een grote uitdaging: Nemen ze de stap en gaan ze een bedrijf overnemen of toetreden als aandeelhouder bij een bedrijf? De werkgever van Roger wil dat hij het bedrijf samen met de zoon van de werkgever overneemt. Maaike gaat een winkel overnemen, maar financieel zijn er nog wat haken en ogen. ICT-consultant Sharon gaat als aandeelhouder toetreden. Ze merken dat de stap die ze willen nemen niet alleen gaat over waarde, maar ook over de doelen van henzelf.

Gerda Nobel over het boek:

‘Ik word vaak gevraagd of ik eventjes de waarde van een bedrijf kan berekenen, maar daar is veel meer voor nodig dan alleen de jaarcijfers van een bedrijf. Kopers krijgen vaak te horen dat het nu eenmaal gebruikelijk is dat de waarde van een bedrijf via bepaalde formules wordt berekend. Toch verlaten kopers zich vaak nog op dergelijke berekeningen en historische resultaten van het bedrijf. Berekeningen zonder onderbouwing van de strategie van de onderneming zijn echter letterlijk waardeloos.

Wat ik kopers via dit boek duidelijk wil maken, is dat de waarde van het bedrijf in hun handen afhankelijk is van hun inzicht en strategie. Dat ze voor zichzelf moeten bepalen wat het bedrijf waard is en niet op basis van rekensommetjes. Zij moeten immers die waarde van het bedrijf door toekomstige resultaten realiseren. De waarde van een bedrijf wordt dus niet door gebruikelijke formules bepaald, maar vloeit voort uit de strategische plannen die een koper met het bedrijf heeft. Zo kan de waarde van een bedrijf door de ene koper hoger worden bepaald dan door een andere koper, omdat de eerste koper een beter strategisch plan heeft en denkt een hoger rendement te kunnen realiseren.’
 
Gerda Nobel (RV) begeleidt al meer dan 25 jaar mensen naar een succesvolle overname van een bedrijf. Ze heeft jaren als fusie- en overnameadviseur voor het MKB bij een van de grote advieskantoren gewerkt. Hierna besloot ze om deze activiteiten als ondernemer voort te zetten. Gerda studeerde in 1999 af als Register Valuator (waardeerder van bedrijfsbelangen) op het onderzoek naar de meerwaarde van de fusie van twee metaalbedrijven. Ze is eigenaar van Overname & Opvolging Regisseur en haar drive is: meer succesvolle overnames realiseren.

Meer informatie:

Wanneer je meer informatie wenst naar aanleiding van bovenstaand artikel kun je hier contact opnemen.

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.