Je bent toe aan de verkoop van je onderneming. Veel ondernemers hebben een positief beeld van hun onderneming, maar stel jezelf nu eens de vraag: Zou jij je eigen bedrijf willen kopen? Onze partner Ferdinand Zomerman van Claassen, Moolenbeek & Partners schreef er het volgende blogartikel over:

Een bedrijfsovername in het MKB

Heb jij je zaakjes op orde? Is jouw bedrijf ‘instapklaar’? Misschien moet je nog zaken regelen die zijn versloft. Daarom is altijd mijn eerste advies bij een beoogde bedrijfsovername in het mkb: begin op tijd! Een overnameproces kan lang duren. Bereid de bedrijfsovername daarom zorgvuldig voor, handel achterstallige zaken af, ruim letterlijk op en werk rustig toe naar het moment suprême. Dit voorkomt teleurstellingen en geeft je rust. In dit artikel lees je de fases die je zult doorlopen op weg naar een succesvolle bedrijfsovername.
 
Elk bedrijf is uniek, dat maakt het voor mij zo interessant en zinvol om een bijdrage te leveren aan een bedrijfsovername. Als bedrijfsadviseur werk ik niet op de automatische piloot en streep ik geen checklist af; het is altijd persoonlijk, specifiek, inhoudelijk pittige kost en dus een boeiende uitdaging.

De 10 stappen van een bedrijfsovername:

  1. persoonlijke doelen afwegen;
  2. waarde van de onderneming bepalen;
  3. gewenste datum overname benoemen;
  4. profiel gewenste koper opstellen;
  5. kansen, belemmeringen en bedreigingen in kaart brengen;
  6. zoek-, selectie-, en onderhandelingsstrategie bepalen;
  7. het concreet zoeken en selecteren van de juiste kandidaat;
  8. het onderhandelen;
  9. het afronden van de verkoop;
  10. nazorg en evaluatie.
De eerste stappen, zeg maar tot en met stap 6, zijn bepalend voor het succes. In dit blog ga ik dieper in op deze essentiële ‘voorbereidingsfase’.

De WHY; waarom wil je het bedrijf verkopen?

Het persoonlijk motief, je eigen afweging als ondernemer om te willen verkopen, wil ik als eerste helder krijgen. Waarom wil je je bedrijf verkopen? Dit zijn de meest voorkomende redenen:
  • Het ontbreken van een geschikte opvolger
  • Behoefte aan een nieuwe uitdaging
  • De wens om te stoppen met werken
  • Ziekte of overlijden van de ondernemer
  • De wens om te cashen
  • Een onverwacht bod
  • Conflict tussen aandeelhouders
Wees nu eens eerlijk en kritisch. Wat zou voor jou de aanleiding zijn om je bedrijf over te dragen? Het kan een combinatie van meerdere factoren zijn.

Verdieping en rangorde

Bij deze redenen horen verdiepingsvragen, zoals: Is de overdracht ingegeven door een gebeurtenis die om een bepaald bedrag vraagt? Wil je het bedrijf binnen de familie houden? Hoeveel tijd heb je om het bedrijf te verkopen? Wil je per se een zo hoog mogelijke opbrengst? Wil je je volgende levensfase financieren met de opbrengst? Als je deze vragen gaat overdenken, geef de antwoorden dan ook een prioriteit mee. Wil je bijvoorbeeld koste wat kost de hoogte prijs, ook wanneer dat betekent dat je gefaseerd krijgt uitbetaald? Je zult zien dat de rangorde je met beide benen op de grond houdt en je realiteitszin oplevert.

Zakelijke doelen

De persoonlijke verdiepingsvragen raken ook aan zakelijke doelen. Misschien wil je na de overname wel als adviseur betrokken blijven, wil je de werkgelegenheid van je medewerkers garanderen of wil je dat het bedrijf de naam behoudt. Aan de andere kant: maakt het je uit wat er met het bedrijf gebeurt na de verkoop? Hoe (emotioneel) betrokken ben je? Kun je het loslaten?

Waardebepaling

Dan de waardebepaling van je onderneming. Bedenk dat jij je bedrijf altijd meer waard vindt dan de potentiële koper. Jullie kijken nu eenmaal door je eigen (subjectieve) bril naar de onderneming.

Doelen van de waardebepaling

  • Dit geeft je inzicht in de waarde van je bedrijf.
  • Dit geeft een solide onderbouwing van de vraagprijs.
  • Dit laat zien welke bedrijfsonderdelen je moet opwaarderen.
Om de waarde te berekenen pas ik vaak de discounted cashflow methode toe. Mijn filosofie bij waardebepaling is: de waarde die ik aan een onderneming toeken, is goed onderbouwd en biedt een realistisch toekomstperspectief.
 
Vervolgens staat de waarde, een concreet bedrag, op papier. Maar is dat ook de prijs die men bereid is te betalen? Wat vindt de koper belangrijk? En ziet hij/zij voldoende synergie en voordelen voor zijn eigen bedrijfsvoering? Hij moet tenslotte de investering terugverdienen.

Wie mag het kopen?

Dan dient ook de volgende vraag zich aan: Mag iedereen – die het kan en wil betalen – jouw bedrijf kopen? Jij bent de eigenaar en bepaalt tenslotte aan wie je je bedrijf overdraagt. In de markt onderscheiden we diverse profielen van kopers. Een management buy-in is het verwerven van het eigendom en de leiding van een onderneming door iemand van buiten de organisatie. Een management buy-out is het verwerven van het eigendom en de leiding van een onderneming door het zittende management. Hier worden andere managementleden uitgekocht. Daarnaast kun je kiezen voor een directe concurrent, een strategische partij of een investeerder.

Meer informatie:

Wanneer je meer informatie wenst naar aanleiding van bovenstaand artikel kun je hier contact opnemen.
 

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.