Bedrijfsovername
Dit thema is veel omvattend. De ondernemer heeft door altijd hard werken en veel opoffering een mooi bedrijf opgebouwd. Echter bezig zijn met verkoop wordt altijd uitgesteld omdat het lastig is dit concreet te krijgen zowel financieel als fiscaal. Daarnaast spelen in de praktijk het gevoel en de sociale aspecten ook een belangrijke rol bij bedrijfsovername. Met name het gevoel en de sociale aspecten hebben invloed op een overname binnen de familie. Vaak heeft men al duidelijk voor ogen wie de zaak gaat overnemen. Enkel de hoge mate van persoonlijke betrokkenheid en wellicht al aanwezige vooringenomenheid kunnen de overdracht negatief beïnvloeden.
Als men het bedrijf verkoopt aan een “vreemde” is het vaak gemakkelijker om daar zakelijk in te gaan zitten. Om een overname tot een succes te maken is belangrijk ongeacht aan wie er verkocht gaat worden te zorgen voor goede communicatie, open en helder alles te bespreken. Dit zijn zeker punten die bijdragen aan het succesvol maken van een overdracht. Een bedrijfsadviseur kan hier dan ook een belangrijke rol in spelen. Mede omdat het overdragen van uw bedrijf niet iets is wat u binnen een korte termijn kunt realiseren. Dit heeft tijd nodig. Het afbouwen van uw levenswerk is een kwestie van een lange adem. Denkt u hierbij aan 1 tot 2 jaar. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, dit is mede omdat ieder bedrijf uniek is met zijn eigen historie en ook zijn eigen ontwikkeling kent en mogelijkheden voor de toekomst. Er zijn zoals u begrijpt veel factoren die de duur van een overname mede bepalen.
Wat wilt u zelf
Is het wel de juiste tijd om te gaan verkopen? Dit uitgangspunt maakt het zeer belangrijk om u eerst goed te informeren. Denkt u hierbij aan wat komt er allemaal kijken bij een bedrijfsoverdracht en wat kan een adviseur hierin voor mij betekenen. Een adviseur is overigens zoals al eerder aangegeven zeer aan te raden, mede vanwege de objectieve houding die zij hebben ten opzichte van uw bedrijf en de verkoop daarvan. Een sterkte en op de meeste momenten een zeer goede karaktereigenschap van een zelfstandig ondernemer is het alles zelf willen doen. Enkel als het een overname betreft kom je vaak op een totaal ander specialisme terecht dat weer bepaalde vaardigheden vraagt die u vaak als ondernemer niet heeft omdat u er gewoonweg nooit mee te maken heeft gehad. Uit het verleden is gebleken dat ondernemers die toch besluiten zelf hun bedrijf te verkopen tegen het volgende aan lopen:
- Krijgen de deal niet rond
- Verkopen met gevoel en minder met verstand waardoor ze later spijt hebben
- Zien dat de opvolger niet is wat ze er van verwacht hadden en moeten toezien wat er met “hun” bedrijf wordt gedaan
Dus ben voorbereid en laat u zelf goed informeren met name op wat komt er kijken bij een bedrijfsovername en daarnaast ook erg belangrijk wat doet de markt waarin u zit het op dit moment. Dus zoals eerder aangegeven is het wel het juiste moment op te verkopen of kunt u beter nog even wachten? De antwoorden die u verzameld op de vragen die u hierover heeft, geven u duidelijkheid en feiten waarop u een gefundeerde beslissing kunt nemen. Laat u niet verrassen.