Bij de verkoop wil iedere ondernemer een zo goed mogelijke prijs voor zijn bedrijf. Maar bepaalde zaken achterhouden zal je niet veel verder helpen. Het werkt juist andersom! Hoe meer je vertelt, des te meer kans dat de verkoop rond komt. Hoe zit dat nou? Wat vertelt je nou allemaal aan potentiële kopers?

Natuurlijk zijn er bepaalde dingen die je wel moet vertellen, maar dat betekent niet dat je niet meer mag vertellen. Wanneer je zorgt dat de verkoper goed geïnformeerd is, geef je hem naast kennis ook een stukje zekerheid en, nog belangrijker, vertrouwen. Dit zal zorgen voor een veel gemakkelijkere bedrijfsovername.

Wanneer het aankomt op verkopen, moet je de koper goed inlichten over alles waar hij mee te maken krijgt als hij uiteindelijk ook echt overgaat tot de overname. Neem bijvoorbeeld een kantoorruimte. Zitten er meerdere bedrijven in het gebouw? Is alles wat je ziet onderdeel van de overname? Zijn er bepaalde voorzieningen die gedeeld moeten worden met andere bedrijven (of eventueel bewoners) in het gebouw? Wat valt er nu allemaal onder de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar?

Officieel ben je ook verplicht om te zorgen dat de koper ingelicht is over alle dingen die hij zelf nooit zou kunnen ontdekken. Wanneer dit niet het geval is, kun je voor de rechter worden gesleept. Naast bepaalde dingen laten zien omdat het moet, kun je ook allerlei dingen laten zien om indruk te maken. Wettelijke zaken als verzekeringen, vergunningen en eventuele veranderingen aan het desbetreffende pand moeten vanzelfsprekend wel even behandeld zijn. Deze zaken kunnen ook invloed hebben op de overname en de prijs die je kunt krijgen voor de verkoop. Ondersteun deze informatie dan ook met je documentatie zodat de koper precies weet hoe het allemaal zit. Het komt er eigenlijk op neer dat je het best gewoon eerlijk kunt zijn tegenover de potentiële koper. Niet alleen wat betreft de dingen die je graag vertelt, maar ook over de dingen waar je het iets minder graag over hebt. Als je er gewoon eerlijk over bent en zorgt dat de koper op de hoogte is van deze dingen, zul je een veel betere indruk maken dan wanneer hij er pas halverwege het overnameproces achter komt. Niet alleen zal de koper zich dan opgelicht voelen, hij zal je niet meer vertrouwen en naar nog meer minpunten gaan zoeken. Je snapt ook wel dat dit alles niet in je voordeel zal gaan werken.

Een veel gemaakte fout is denken dat de koper er niet achter zal komen. Denk hier nog maar een keer over na. Het kan bijna niet dat  je jezelf hier prettig bij voelt en de koper zal zich er ook niet echt bij prettig voelen. Bovendien is het eigenlijk onmogelijk om bepaalde zaken achter te houden voor een koper. Er zal een moment komen dat het allemaal goed lijkt te gaan en de koper naar een boekenonderzoek of due diligence vraagt. Als je dingen achter hebt gehouden, zal de koper dit nu ontdekken. Je snapt ook wel dat hij niet van plan is iets te gaan kopen, zonder precies te weten wat.

Moet je nu dan meteen zo maar alles vertellen aan een potentiële koper en zo maar alle informatie en geheimen van je bedrijf prijsgeven? Dan loop je wel het risico dat deze gevoelige informatie bij een concurrent terecht komt. Dit wil je natuurlijk ook niet. Gelukkig is er een manier om zowel de koper goed te informeren en je informatie veilig te stellen: Een geheimhoudingsverklaring.