De eerste stap in het kopen van een bedrijf is verzekeren dat u alles hebt, wat nodig is. En dan hebben we het niet alleen over het geld om de betreffende onderneming te kunnen kopen, maar u moet natuurlijk ook in staat zijn om deze te onderhouden. Dit houdt in: Vermogen natuurlijk, maar ook tijd, de juiste vaardigheden en goede marktvoorwaarden. En wat nu het allerbelangrijkste is bij een bedrijf kopen, de voorbereiding! Voor u naar de bank stapt en te hard van stapel loopt, moet u eerst eens kijken naar deze zaken. Dan weet u zeker dat u goed voorbereid bent. Doe eerst ervaring op in de branche waarin u te werk wilt gaan. Dit klinkt misschien heel stom, maar dat u houdt van bier drinken, betekent niet meteen dat u ook een cafe kunt runnen. En als u goed kunt koken, betekent dat ook niet meteen dat u het in u heeft om een heel restaurant draaiende te houden. U moet verstand hebben van wat u doet. Weet waar u aan begint. Geef niet meteen uw baan op! Het komt regelmatig voor dat mensen de bank binnen lopen en hun baan al hebben opgegeven, zodat ze zich dan kunnen focussen op het toekomstige bedrijf. En wat nou als het niet meteen of misschien wel helemaal niet wil lukken met uw bedrijf? Dan hebt u niks meer. Maak deze fout dus niet. Wat u zou moeten doen, is gewoon uw huidige baan houden en uw vrije tijd in het bedrijf te stoppen. Op deze manier heeft uw bedrijf genoeg tijd om eerst van de grond te komen. Een ander voordeel is dat u nu ook al het geld dat u over hebt meteen in uw bedrijf kunt stoppen. Wanneer u uw huidige baan niet meer zou hebben, zou u van dit geld moeten leven en dus zou de groei van uw bedrijf maar beperkt blijven. Vraag uzelf of uw toekomstige bedrijf eigenlijk wel een fysieke locatie nodig heeft. Het is misschien wel uw droom om een kledingwinkel te hebben, maar zou u, als u daar nu mee zou beginnen, ook genoeg bezoekers krijgen en zou u dan wel de huur van het pand kunnen betalen, etcetera? Misschien is het in dit geval slimmer om eerst eens met een online kledingwinkel te beginnen. Richt u op een specifiek bedrijf. De bank neemt u niet serieus als u geen concreet aanbod hebt. Tijdens het zoeken, moet u nadenken over wat uw ideale budget, grootte, locatie en jaarlijkse omzet zou zijn. Bij dit stadium kunt u eventueel professionele hulp inschakelen voor de bedrijfsovername, met name bij het onderhandelen en het opstellen van alle wederzijds aanvaardbare voorwaarden. Schrijf een gedetailleerd bedrijfsplan. Dit is cruciaal bij het regelen van de financiering! Denk hierbij aan de kosten, de concurrentie, de kasstromen, de risico’s en het onderpand. Verder zal de bank ook willen weten of u verstand hebt van de markt, wat uw verkoopstrategieën zijn en wat voor plannen u allemaal met het bedrijf hebt voor in de toekomst. Wanneer u ook maar iets verkeerd hebt, kunt u hier nog heel lang last van hebben. Bovendien ziet het er ook slordig uit wanneer u niet alles netjes op orde hebt. Het is dan ook belangrijk dat u hiervoor echt de tijd neemt, zodat u echt alles goed uitgewerkt hebt. Houd ook een potje met geld apart voor de zekerheid. Als er dan iets zou gebeuren, hebt u het geld om er overheen te komen ter beschikking. Naast een veiligheidsnet brengt het ook rust. U kunt er nu gerust op zijn dat u alles op kunt lossen, wat er op uw pad komt. Het bedrijf heeft de ruimte om te kunnen groeien en rustig op te bouwen tot het bedrijf pas echt begint te lopen. Zoek uit hoe lang het voor het bedrijf zal duren om winst te gaan maken. Hebt u het? Ja? Verdubbel deze periode. Alles zal veel langer duren dan u van tevoren verwacht. Reken er dus maar niet op dat het u bij anders zal zijn en ga uit van het dubbele. Bereid u voor op de verantwoordelijkheid van het runnen van een bedrijf, vooral als u personeel hebt. In dat geval bent u niet verantwoordelijk voor uzelf, maar ook voor anderen. Er zijn toch erg veel dingen waar u normaal niet echt rekening mee zou houden, maar die met personeel dan ineens om de hoek komen kijken. Ga op zoek naar partners wiens hulp u nodig hebt bij het runnen van uw bedrijf. U zult bijvoorbeeld een accountant nodig hebben om het bedrijfsplan, de kasstromen, de balans, enzovoorts van uw bedrijf bij te houden. Daarnaast zult u ook een notaris moeten hebben die alle huur- en koopovereenkomsten bij houdt.   En? Het is niet niks, een bedrijf kopen, de voorbereiding vergt toch aardig wat werk. Maar volg simpelweg alle stappen en u komt er wel.  

  • Wilt u weten wat uw bedrijf waard is, doe dan een gratis waardebepaling, klik hier.
  • Wilt u uw bedrijf verkopen of juist een bedrijf kopen, plaats nu een profiel op Bedrijventekoop.nl, klik hier.
  • Wilt u op de hoogte blijven van het laatste aanbod van profiel, meld u dan nu gratis aan voor onze nieuwsbrief, klik hier.