Terug naar het overzicht

5 belangrijke aspecten bij het waarderen van een bedrijf

Wanneer je nadenkt over het verkopen van je bedrijf, dan is de bedrijfswaarde een belangrijk onderwerp. De waarde is namelijk een goed uitgangspunt om de verkoopprijs vast te stellen. Naast dat er verschillende manieren zijn om een waardebepaling van een bedrijf uit te voeren, zijn er een aantal belangrijke aspecten om tot een goede waardering te komen. Onze partner Martin Becker van MBMP Bedrijfswaardebepalingen geeft hieronder 5 zaken die van belang zijn bij het waarderen van een bedrijf.
 
Het maken van een bedrijfswaardering is geen standaard verhaal. Iedere onderneming is uniek, dat zorgt er dus voor dat iedere waardering anders is. Er zijn verschillende berekeningsmethoden om tot een bedrijfswaarde te komen en natuurlijk is het mogelijk om een waardebepaling via algemene statistieken neer te zetten. Echter zal dit een vertekend beeld geven, omdat niet met alle factoren rekening gehouden wordt. Bij een goede bedrijfswaardering moet rekening gehouden worden met de volgende 5 aspecten:
  1. Persoonlijk contact met de ondernemer

Allereerst is persoonlijk contact met de ondernemer van belang. Wanneer je met elkaar in gesprek gaat, krijg je een beeld van de onderneming en de ondernemer zelf. De eigenaar weet de cijfers van de onderneming en hoe deze tot stand gekomen zijn. Door goed persoonlijk contact is het mogelijk om direct antwoorden te krijgen op vragen aangaande de waardering.
  1. Zakelijk onderhoud op locatie

Een bezoek aan het bedrijf geeft inzicht in bijvoorbeeld de staat van het pand en de machines. De locatie is een onderdeel van de goodwill berekening. Voor een complete voorstelling van de feiten is een bezoek aan de locatie dus noodzakelijk.
  1. Financiële stukken aanwezig

Een bedrijfswaardering is voor een groot deel gebaseerd op cijfers. Om tot een goede waardebepaling van het bedrijf te komen, moet de financiële huishouding op orde zijn en alle benodigde stukken aanwezig zijn.
  1. Waar is de waardebepaling voor bedoeld

Het laten opstellen van een waardebepaling kan een aantal redenen hebben. Belangrijk is om te weten waar de waardebepaling voor bedoeld is. Is deze bijvoorbeeld puur bedoeld om te weten waar het bedrijf staat en geeft het een analyse voor het vervolg? Is het ter voorbereiding op eventuele verkoop om aan te geven waar pijnpunten zitten / winst te behalen is? Of is de bedrijfswaardering bedoelt om een scheidende vennoot uit te kopen?
  1. Laat de waardering uitvoeren door de juiste partij

Het waarderen van een bedrijf is een specialistisch proces. Op internet vind je verschillende handige tools om een indicatie te krijgen van de waarde, maar deze geven enkel een globaal beeld en gaan niet in op de details. Veel ondernemers schakelen hun boekhouder of accountant in voor het opmaken van een waardering. Zij zijn echter ingericht op het verzorgen van de cijfers voor de belasting en niet om vakmatig een bedrijfswaardering op te stellen. Deze twee opties besparen wellicht kosten, maar bedenk wel dat een goede bedrijfswaardering juist geld oplevert. Uiteindelijk wegen de bespaarde kosten niet op tegen de extra opbrengsten van een gedegen bedrijfswaardering.
 
Al met al is een goede bedrijfswaardering gestoeld op werkelijke feiten. Hiervoor is geen 30 pagina’s dikke rapportage benodigd, maar een goede feitelijke weergave in begrijpelijke leesbare taal.
 
Voor meer informatie over het waarderen van een bedrijf kun je hier contact opnemen.
 
 

Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?

  • Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
  • Volg ons dan op TwitterFacebook of LinkedIn!
  • Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!

Zelf je bedrijf verkopen?

Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.