Bedrijfshistorie / achtergrond
Ontwikkelingen in de markt vragen om andere benadering.
Betreffende Nederlandse onderneming, deze is een succesvolle groothandel in bouwmaterialen. Met haar kwalitatief hoogwaardig assortiment richt men zich op afnemers in de Benelux, soms ook daarbuiten. In de afgelopen jaren, door Covid en het veranderen van de Europese markt, zijn de marktontwikkelingen gekenmerkt door:
- Afnemers kopen meer rechtstreeks in bij Europese importeurs
- Europese importeurs slaan de nationale groothandel steeds meer over en bieden rechtstreeks aan
Om die reden wil deze groothandel haar business model transformeren.
Activiteiten van het bedrijf
Met regionale partners rechtstreeks leveren.
Onderneming heeft de basis van de transformatie gelegd door met regionale partners (voornamelijk in Nederland) afspraken te maken over een gezamenlijke marktbenadering, waardoor er:
- rechtstreeks aan bouwondernemingen geleverd kan worden,
- rechtstreeks geleverd kan worden aan architecten, projectontwikkelaars en interieurbouwers.
Eén en ander in combinatie met een verbeterde internetstrategie.
Unique selling points
Transformatie betekent ook internationale inkoop rechtstreeks bij de bron.
De onderneming heeft een volledig plan ontwikkeld om haar bouwmaterialen rechtstreeks in te kopen in Azië, Zuid-Amerika, Turkije, Spanje en Griekenland. Op deze manier kan een belangrijke groei in afzet worden gerealiseerd, met betere marges.
Overig
Behoefte aan kapitaal van 500K Euro.
Gezocht wordt: een partij welke bereid is om te participeren in het aandelenkapitaal. Andere financieringsvormen zijn echter ook bespreekbaar.
Algemene informatie
- MBI kandidaat
- Strategische overname
- Investeerder