Bedrijfshistorie / achtergrond
De onderneming bestaat al 20 jaar. De eigenaar merkte dat de toenmalige kussens voor fietsen niet voor comfort en afvoer vocht zorgden. Hij ging toen zelf het kussen maken. Zijn kussen werd steeds vaker door anderen besteld en zo ontstond de onderneming. De eerste 15 jaar was de focus alleen op een kleine niche van speciale fietsen. De afgelopen 5 jaar zijn zij ook producten gaan ontwikkelen voor andere toepassingen en markten. Hierdoor is de omzet de afgelopen jaren met gemiddeld 17% gestegen. De onderneming is nu toe aan een strategische partner die de groei van de onderneming versneld en ondersteund.
Activiteiten van het bedrijf
De onderneming maakt voornamelijk kussens en matten voor o.a. bakfietsen, cargo-bikes, riksja’s en ligfietsen. In deze markt heeft zij een marktaandeel van 5% in Nederland en Europa. De markt verwacht een groei van gemiddeld 13% tot 2030. Een voorzichtige start is gemaakt met uitbreiding naar andere markten, zoals kussens voor buitenterrassen en kussens voor rolstoelen, boten en (vracht)auto's. Er zijn mogelijkheden om de producten naar meer nichemarkten uit te breiden. De producten worden lokaal gemaakt, o.a. met behulp van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Indien gewenst kan de productie zonder al te veel problemen of (des)investeringen ook verricht worden op een andere locatie. De eigenaren hebben wel voorkeur voor partners of plannen die rekening houden met het sociaal karakter van de organisatie.
Onderscheidend vermogen
Waarom deze onderneming?
- Uniek product
- Uitstekende naamsbekendheid en reputatie
- Exclusief (alleenrecht) duurzaam materiaal
- Sociaal lokaal gemaakt met Europese materialen
- Langdurige klantrelaties, B2B, gevestigde namen
Overig
De verkopers zijn op zoek naar een strategische partner of actieve investeerder die de onderneming helpt groeien. Tot nu toe is de onderneming gegroeid op basis van mond-tot-mond reclame. Bij aandacht en focus op marketing zou de onderneming veel sneller kunnen groeien. De koper kan een strategische partij zijn of een partij in de keten (uitbreiding van de productportfolio, cross-selling, add-on).
Algemene informatie
- MBI kandidaat
- Strategische overname
- Investeerder